گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک دی ضمن برشمردن موفقیت‌ها و دستاوردهای بانک در سال ۹۴ تصریح کرد: ما فهرست بلندی از موفقیت‌ها را در سال 1394 داریم که مجموعه اقدامات باعث شد جایگاه بانک دی در نظام بانکی ارتقا پیدا کند.

شفیع‌زاده به افزایش سرمایه بانک دی از پنج هزار به ۶۴۰۰ میلیارد ریال اشاره و خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۳۹۴ تمام اقدامات قانونی در زمینه افزایش سرمایه انجام شده است که بسیاری از شاخص‌های ما را تعدیل می‌کند. همچنین سرمایه تعدادی از شرکت‌ها را افزایش دادیم؛ به‌طوری‌که با افزایش ۳۰۰ درصدی سرمایه شرکت بیمه دی قدرت توانگری آن برای عملیات بیمه‌گری بالاتر رفت. شفیع‌زاده دریافت مجوز مرحله دوم ارزی را موفقیت دیگری دانست و گفت: در حال حاضر تیم ارزی تقویت شده است و در جهت تقویت حوزه ارزی به زودی مجوز مرحله سوم را نیز اخذ می‌کنیم. مدیرعامل بانک دی به اخذ مجوز فعالیت مجدد صرافی دی اشاره و خاطرنشان کرد: این مجوز توسط شورای پول و اعتبار تصویب شد و با اصلاحاتی که صورت دادیم و تصمیمات اتخاذ شده با بازگشایی موافقت شد.

وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی بین ۱۰۰ شرکت برتر ۱۱ پله رشد داشته‌ایم، افزود: کسب رتبه نخست در شاخص رشد فروش در کشور، دریافت و ارتقای جایزه تعالی سه ستاره سازمانی و قرار گرفتن در سه شرکتی که بیشترین بهبود کیفیت را در سال ۱۳۹۴ داشته‌اند، انتشار اوراق بهادار و صکوک در سال ۹۴ برای اولین‌بار که زمینه استفاده از ابزارهای بازار پول را فراهم کرد از دیگر موفقیت‌های سال ۱۳۹۴ بود. وی با اشاره به برنامه‌های سال ۱۳۹۵ گفت: در سال جدید رویکردهایی ما باید معطوف به اقتصاد مقاومتی باشد. باید به این رویکرد توجه کنیم و ادبیات معطوف به اقتصاد مقاومتی را درک کنیم. ما باید به‌عنوان سربازان عرصه اقتصادی، اولا درک درستی از موضوع داشته باشیم و ثانیا در این مسیر کارمان را درست انجام دهیم و تلاشمان این باشد که رویکردهایمان در سال ۱۳۹۵ را معطوف به این ادبیات کنیم. وی یکی از دستاوردهای دولت را کنترل تورم دانست و گفت: کنترل تورم در حالی انجام شد که از سوی دیگر با رکود مواجه بودیم و حالا باید تلاش کنیم که از این رکود خارج شویم.

مدیرعامل بانک دی تصریح کرد: رقابت کاذب و شکننده‌ای در نرخ به‌وجود آمده که باعث شده توازن سود انتظاری در حوزه اقتصادی به هم بخورد. هیچ صنعتی ۲۰ تا ۳۰ درصد سود بدون زحمت ندارد. پس طبیعی است که افراد سود سپرده گذاری بانکی را می‌گیرند و تولید را رها می‌کنند. در مسیر اقتصاد مقاومتی باید اشتغال و رونق شکل بگیرد، بنابراین سیستم بانکی باید متناسب با شرایط فعلی که تورم مهار شده روند خود را اصلاح کند. شفیع زاده خاطرنشان کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب به‌جز ۴-۳، سال همواره نرخ سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم بوده است، اما اتفاقی که از سال گذشته تاکنون رخ داده این بوده که نرخ سود بانکی خیلی بیشتر از نرخ تورم است. در این شرایط طبیعی است که سپرده‌گذار و کسی که منابع در اختیار دارد انگیزه‌ای برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی سایر حوزه‌ها نخواهد داشت.