گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: فضای جدیدی که پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها پیش‌روی اقتصاد ایران قرار می‌گیرد، هزینه‌های تجارت و تسهیل صادرات کاهش خواهد یافت و می‌توان به آینده صادرات ایران بسیار خوش‌بین بود؛ به‌طوری‌که به گفته متولیان تجارت، امید می‌رود صادرات غیرنفتی کشور در سه سال آینده به سه برابر و صادرات صنعت و معدن نیز به چهار برابر این رقم در سال ۹۳ برسد.

از همین رو توجه به کیفیت و کسب استاندارد‌های روز، بازار‌یابی و برند‌سازی به بنگاه‌های اقتصادی توصیه می‌شود؛ گرچه رعایت این موارد در صورتی موثر واقع می‌شود که دولت نیز بستر‌ مناسب را برای صادرات فراهم آورد و با توسعه و ارتقای سطح کیفی خطوط حمل و نقل تا توسعه خدمات بانک و بیمه‌ای راه را برای صادرات کالاهای ایرانی باز کند و تنها به نقش هماهنگ‌کننده نمایشگاه در کشور‌های همسایه اکتفا نکند.

البته در راستای افزایش سهم صادرات از کشور اقدامات زیادی انجام شده از جمله اینکه اگر شرکت خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران می‌کند باید بخشی از تولیدات آن قابل صدور باشد؛ همچنین شرایط پرداخت باید در قراردادها لحاظ شده تا ضمانت اجرایی داشته باشد. این اقدامات در راستای توسعه اقتصادی، صنعتی، سرمایه‌ای و فناوری کشور صورت گرفته و با این نیت انجام شده که یک ارتباط دو سویه و متقابل برقرار شود؛ به‌طوری‌که اگر ما بازار خود را در اختیار شرکت خارجی قرار می‌دهیم، آنها نیز باید متعهد شوند که بازارهای خود را در اختیار ما قرار دهند.

باید دید که در ماه‌های پیش رو با برداشته شدن محدودیت‌ها تا چه اندازه اقدامات مثبت در راستای ارتقای صادرات ایران خود را نشان می‌دهند و اینکه اقدامات کافی است یا خیر‌؟ مدیران بنگاه‌های اقتصادی در همین خصوص با ارائه یادداشتی به نکاتی که بنگاه‌های اقتصادی برای رشد صادرات و برند‌سازی باید در نظر بگیرند و حمایت‌هایی که دولت در این راستا باید انجام دهد پرداختند که در پی آمده است: