دو مقصد صادراتی

رویترز

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده تولید نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژانویه سال جاری به ۳/ ۴ میلیون بشکه در روز رسیده که یک میلیون بشکه بیشتر از آخرین ماه تحریم‌های غرب علیه این کشور (دسامبر ۲۰۱۵) است. ایران از کاهش تولید نفت معاف شده و اجازه داده شده است که تولید خود را در حدود ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد. آنها همچنین روزانه نیم میلیون بشکه تولید میعانات گازی نیز دارند.

آمارها نشان می‌دهد ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها در سال گذشته، برای اولین بار به دومین صادرکننده بزرگ نفت به کره جنوبی در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ تبدیل شده است. داده‌های شرکت ملی محصولات نفتی کره جنوبی در عین حال بیانگر این است که واردات نفت خام از ایران در مارس گذشته در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، بیش از دوبرابر افزایش یافته و به ۱۸ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه یا ۵۹۷ هزار و ۹۳۵ بشکه در روز رسیده است. در دوره ژانویه تا مارس ۲۰۱۷، ایران با صادرات ۴۶ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه جایگاه دوم را کسب کرد تا صادرات خود را به کره جنوبی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به بیش از دو برابر افزایش دهد.

افزایش صادرات امسال نفت ایران پس از مستثنی شدن تهران از کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک برای رهایی از مازاد عرضه در بازار، به دست آمده است. جایگاه دوم ایران در صادرات نفت به کره جنوبی به تقاضای زیاد فرآورده‌های نفتی شرکت‌های پالایش کره جنوبی مانند« اس کی انرژی» و «هیوندای اویل بانک» نیز مربوط است. آمارها نشان می‌دهد ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ پس از عربستان سعودی، عراق، کویت و قطر پنجمین صادرکننده نفت به کره جنوبی بود.

صادرات ایران به چین نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. پس از برجام و با افزایش مشتریان صادرات روزانه نفت ایران به چین در ماه گذشته میلادی، مارس، به ۶۲۶ هزار و ۲۰۰ بشکه رسید که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته نزدیک ۶ درصد رشد نشان می‌دهد. انتظار می‌رود شرکت‌های چینی در هر فصل از ۲۰۱۷ بین ۳ تا ۴ میلیون بشکه نفت بیشتر از ایران وارد کنند. این به معنی رشد ۵ تا ۷ درصدی صادرات روزانه نفت ایران نسبت به سال گذشته است.

عربستان سعودی در ماه مارس گذشته و به‌طور کلی در سه ماه نخست امسال جایگاه نخست صادرات نفت خام به کره جنوبی را در اختیار داشته است. صادرات نفت عربستان سعودی به این کشور در مارس گذشته در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به میزان ۸/ ۱۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۲۶ میلیون بشکه یا ۸۳۸ هزار و ۳۸۷بشکه در روز رسید. صادرات عربستان سعودی به این کشور در مارس ۲۰۱۶ حدود ۲۳ میلیون و ۴۶۰هزار بشکه بود. عربستان در سه ماه نخست امسال نیز ۷۷میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام به کره جنوبی صادر کرد که در مقایسه با دوره مشابه ۲۰۱۶ که حدود ۷۴ میلیون بشکه بود ۴/ ۴درصد رشد داشته است. اما در عین حال بر اساس آمارهای گمرکی چین، صادرات نفت عربستان به این کشور طی ماه گذشته ۱۵ درصد نسبت به ماه مارس سال گذشته افزایش یافته و به یک میلیون و ۷۲ هزار بشکه رسید. با این حال صادرات سه ماه اول سال جاری عربستان به چین در مجموع به‌طور متوسط یک میلیون و ۱۶۵ هزار بشکه بوده است که بالاتر از فروش دیگر رقبا بوده است. به‌طور کلی، کل واردات نفت خام کره جنوبی در ماه مارس نسبت به مارس ۲۰۱۶ به میزان ۷/ ۱۱ درصد افزایش یافته و به ۹/ ۹۵ میلیون بشکه در سال یا ۳ میلیون و ۹۰هزار بشکه در روز رسیده است. پنجمین واردکننده نفت خام در جهان -کره جنوبی- در سه ماه اول امسال ۲۷۸میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام خریده است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال که به ۲۶۵میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده بود، ۹/ ۴درصد افزایش یافته است.