گروه بازرگانی: مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان باید از ظرفیت صادراتی به این دو کشور که عمدتا کالاهای مصرفی، مواد غذایی و پوشاک است، به نفع تولید‌کنندگان داخلی استفاده کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس، عباس خالقی‌تبار صبح روز گذشته در افتتاحیه همایش کاربردی تجارت با کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان که در سالن همایش‌‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: روابط سیاسی تاثیر زیادی بر روابط اقتصادی کشورها دارد و از آنجا که طی یک‌سال گذشته تحریم‌ها علیه روسیه شدت یافته است، می‌توانیم از ظرفیت‌ کشورهایی چون جمهوری آذربایجان برای صادرات کالا به روسیه نیز استفاده کنیم. وی ادامه داد: از آنجا که تعرفه واردات کالا از آذربایجان به روسیه نسبت به ایران به روسیه پایین‌تر است و همچنین مسیر ترانزیتی آبی، خاکی نیز با ایران در دسترس قرار دارد، زمینه افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور دو چندان می‌شود. وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران در سال گذشته افزود: این سفر در دیدار با مقام معظم رهبری تاثیر زیادی بر روابط دیپلماسی دو کشور داشته، چرا که ما فرهنگ، زبان و نقاط مرزی مشترکی در این کشور داریم. به گفته خالقی‌تبار حجم تجارت خارجی آذربایجان در سال 2013 بالغ بر 34 میلیارد دلار بوده که نسبت به 5 سال گذشته 66 درصد افزایش داشته است.

وی عمده شرکای صادراتی و وارداتی جمهوری آذربایجان را کشورهایی چون ایتالیا، اندونزی، روسیه، آلمان و ترکیه عنوان کرد و افزود: از کشورهای همسایه روسیه و ترکیه و بعد از آن آلمان بیشترین حجم واردات را به آذربایجان داشتند. خالقی‌تبار خطاب به تجار و آنهایی که می‌خواهند از ظرفیت جمهوری آذربایجان برای صادرات کالا استفاده کنند، اظهار کرد: این کشور به واردات ماشین‌آلات صنعتی فلزکاری، محصولات صنایع غذایی و محصولات کشاورزی نیاز دارد و در کنار آن شرایط خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی در این کشور فراهم است. وی همچنین به بازار جذاب ترکمنستان برای ورود بازرگانان ایرانی اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد صادرات جمهوری آذربایجان بر پایه گاز است و بیشتر کالاهای مصرفی خود را وارد می‌کند و از آنجا که به دلیل شرایط تحریم ایران صادرات گاز ما به این کشور با کالا تهاتر می‌شود، زمینه خوبی برای تولید‌کنندگان ایرانی فراهم شده است.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بازرگانان ایرانی می‌توانند در ۸ گروه کالایی از جمله خدمات فنی مهندسی، کالاهای اساسی، مواد غذایی و پوشاک به بازار ترکمنستان وارد شوند. خالقی‌تبار در بخشی از سخنان خود اشاره‌ای هم به بازار عراق کرد و گفت: در سال‌های اخیر با ورود شرکت‌های چینی در این بازار شرایط رقابت سخت‌تر شده است، اما امروزه به دلیل جنگ‌های داخلی و قطع روابط بخش‌های عربی که ۷۰ درصد تراکم جمعیت و بازار مصرف در بغداد و ۹ استان جنوبی این کشور قرار دارد، تنها مبادی گمرکی آزاد برای واردات کالا و خدمات از مرزهای ایران و کویت است. وی به این نکته اشاره کرد که سالانه ۶۲ میلیارد دلار کالا از جمله انواع مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی‌، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، ماشین‌آلات صنعتی، پوشاک و خودرو به عراق وارد می‌شود که دقیقا می‌تواند بازار بکر انحصاری را برای تولید‌کنندگان ایرانی طی چند سال تامین کند. وی ادامه داد: ایران می‌تواند در بخش تامین قطعات خودرو به دلیل نزدیک بودن مرزها و پشتیبانی شرکت‌های قطعه‌ساز با عراق‌ راهکاری‌های خوبی را آغاز کند به شرط آنکه رعایت کیفیت مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم طولانی‌مدت بازار این کشور را حفظ کنیم.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از راه‌اندازی بانک مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تهاتر و استفاده از پول ملی در تبادلات مدنظر قرار می‌گیرد.

محسن پاک‌آیین گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم سطح روابط را توسعه داده و شرایط را برای رونق تجارت دوجانبه فراهم کنیم، بر این اساس تهاتر کالایی و استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری مدنظر قرار گرفته است. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: تلاش شده تا در حوزه گمرک و حمل و نقل، عوارضی دریافت شود که برای تجار به صرفه باشد، این در حالی است که بیش از ۲۰ هزار مورد مجوز به وزارت راه و ترابری ارائه شده تا برخی بخش‌های صادراتی بتوانند بدون عوارض وارد مرزهای جمهوری آذربایجان شوند. از سوی دیگر، هر روز پرواز بین تهران و باکو برقرار است و ارتباطات جاده‌ای بین دو کشور وجود دارد، ضمن اینکه در آینده شاهد گسترش خطوط کشتیرانی در این مسیر خواهیم بود. وی تصریح کرد: به دلیل همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان، راهکارهایی برای حل مشکلات بانکی مدنظر قرار گرفته که بر این اساس استفاده از پول ملی و تهاتر نیز مدنظر قرار گرفته که بنا داریم در حوزه مواد غذایی، خشکبار، مصالح ساختمانی و کشاورزی، صادرات به جمهوری آذربایجان را توسعه دهیم، البته برای مبادله پول، مشکلاتی بین فعالان اقتصادی دو کشور وجود ندارد. به گفته پاک‌آیین، بنا داریم اقداماتی را در خصوص ویزا نیز انجام داده و در مبادی ورودی، ویزای جمهوری آذربایجان را صادر کنیم تا تجار تردد آسان‌تری داشته باشند؛ ضمن اینکه سیاست جدی دولت یازدهم توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشور‌ها است. به گزارش «ایسنا» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز با حضور در این همایش گفت: سال گذشته صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق حدود سه درصد رشد داشت، اما در زمینه سوخت ۹۶ درصد و در حوزه برق نیز ۳۴ درصد افت صادرات داشتیم؛ درحالی‌که نیاز به بازار عراق به شدت احساس می‌شود. جهانبخش سنجابی شیرازی با اشاره به فرصت‌ها و تهدید‌های تجارت با عراق اظهار کرد: باید دلایل افت صادرات به این کشور بررسی شود و راهکارهای برطرف‌ کردن موانع به دست آید. به گفته وی، در حوزه ترانزیت به عراق حدود دو درصد رشد داشتیم و این در شرایطی است که یکی از بنادر تجاری عراق دست داعش است و در حوزه ترانزیت نتوانستیم رشد قابل‌توجهی داشته باشیم. همچنین به گزارش «ایرنا»، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه روند فعلی تجارت بین ایران و عراق مثبت است، گفت: اما این تجارت متناسب با ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود نیست ضمن آنکه دو طرف علاقه مندند و برنامه ریزی کردند که این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد. فرزاد پیلتن با حضور در این همایش تصریح کرد: از نگاه دولت ایران، عراق مهم‌ترین شریک صادراتی ما به شمار می‌آید و برای آن بسیار اهمیت قائل است؛ به‌گونه‌ای که در ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت و سایر سازمان‌های اقتصادی ایران ستاد و دفاتر ویژه عراق تاسیس شده است. وی با بیان اینکه عراق می‌تواند بازار مهمی برای تجار و شرکت‌های ایرانی محسوب شود، اظهار کرد: به عنوان دولت ایران اعتقاد داریم در توازن تجاری نباید شکاف و فاصله عمیقی بین صادرات و واردات عراق وجود داشته باشد، هرچند عراق نیز محصولاتی دارد که می‌تواند در بازار ما مورد استفاده قرار گیرد.