گروه بازرگانی - رییس اتحادیه پنبه‌کاران کشور از کاهش سطح زیر کشت پنبه در سال‌جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال ۵۰ هزار تن پنبه در کشور تولید شود.

علی مظفری اظهار کرد: سطح زیرکشت پنبه در سال گذشته به دلیل کاهش قیمت جهانی این محصول، عدم حمایت از تولید، گرانی کود شیمیایی و دیگر نهاده‌های تولید سطح زیرکشت کاهش یافت. وی تصریح کرد: کود شیمیایی که کیسه‌ای شش هزار تومان برای کشاورز تامین می‌شد در بازار آزاد کیسه‌ای ۳۰ هزار تومان و به صورت یارانه‌ای که بسیار کم وجود دارد و در حد بسیار ناچیز است، کیسه‌ای ۲۰ هزار تومان تامین می‌شود.

به گفته‌ مظفری هر پنج هکتار زمین پنبه دو کیسه کود شیمیایی به صورت یارانه‌ای تامین می‌شود که بسیار کم بوده و نیاز گیاه را تامین نمی‌کند. رییس اتحادیه پنبه‌کاران کشور با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی سطح زیرکشت پنبه نسبت به سال گذشته به «ایسنا» گفت: ۱۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت سال گذشته به ۸۵ هزار هکتار در سال‌جاری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه پنبه تولید داخل تمام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر پنبه مورد نیاز صنایع از طریق واردات تامین می‌شود که معافیت گمرکی باعث ارزانی این محصول شده و عمده پنبه ایران از ازبکستان و پس از آن از تاجیکستان وارد می‌شود. مظفری با اشاره به اینکه قیمت پنبه ایرانی نیز تابع بازار جهانی و پنبه وارداتی است، گفت: سال گذشته ۶۰ هزار تن پنبه تولید شد؛ در صورتی که ۱۷۰ هزار تن پنبه مورد نیاز کشور بوده که ۱۱۰ هزار تن از نیاز از طریق واردات تامین شده است.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران کشور پیش‌بینی کرد: امسال ۵۰ هزار تن پنبه از داخل استحصال شود.

مظفری تصریح کرد: به‌رغم اینکه محصول استراتژیک است؛ اما توجهی به آن نمی‌شود، در حالی که اغلب کشور‌ها از جمله آمریکا و چین به پنبه‌کارشان یارانه می‌دهند.

وی یادآور شد: فصل برداشت پنبه از اواخر مرداد‌ماه آغاز و تا آذرماه ادامه دارد.