رسالت اجتماعی کارخانه‌های لبنی

رضا باکری

اگر شیر و لبنیات کالای سلامتی بخش انسان‌هاست و با مصرف آن سلامت جسم و جان تامین می‌شود، پس ماموریت اجتماعی کارخانه‌های لبنی، تحقق این سلامتی و حفظ و گسترش آن با تولید محصولات لبنی سالم و با کیفیت است. در شرایطی که دولت طبق ماده ۴ قانون هدفمندی یارانه‌ها نباید یارانه ۵۰۰ میلیارد تومانی شیر را قطع می‌کرد، بلکه باید نحوه پرداخت آن را هدفمند و آن را صرف شیر مدارس و صرف دختران و پسران نوجوان و مادران و تامین سلامت نسل آینده جامعه می‌کرد، صنعت لبنیات کشور رسالت و مسوولیت اجتماعی خود را در به دوش کشیدن امر خطیر تداوم و حفظ و گسترش سطح مصرف شیر و لبنیات به‌عنوان ماده حیات‌بخش، تشخیص داده و پیش‌قدم در اجرای طرح تولید کالای لبنی حمایتی شده است. بدیهی است کلیه اقشار جامعه صرف نظر از میزان درآمدشان از حق یکسانی برای سالم زیستن و سلامت زندگی کردن برخوردارند.

لذا کارخانه‌های لبنی باید راهی برای تامین و تداوم تولید این غذای سلامتی بخش برای همه اقشار از کم درآمد تا پردرآمد پیدا کنند؛ در عین حال که خود نیز در سایه این حرکت از بقا و استمرار تولید با ثبات و رشد یابنده برخوردار شوند.

گام برداشتن در تحقق این امر جز با به‌کارگیری اصل طرح تحول اقتصادی و بهره‌گیری از تئوری هدفمند کردن یارانه‌ها به مثابه موتور محرکه درونی حفظ و رشد صنایع لبنی با سمت‌گیری تولید محصولات لبنی سلامتی بخش برای همه اقشار صرف‌نظر از فقر و غنای آنها، امکان‌پذیر نبود.

کارخانه‌های لبنی باید بدانند در این برهه تاریخی مسوولیتی را که دولت چه به غلط چه به درست به زمین گذارده است، آنها به درستی برعهده گرفته و به دوش کشیده‌اند.

این افتخار بزرگ میهنی، ملی و مردمی نصیب صنایع لبنی ایران شده است که به مردم بگوید اگر در نیم قرن گذشته و به ویژه در ۳۰ سال اخیر شما هزینه به وجود آمدن و رشد صنعت لبنیات را پرداخته‌اید، این صنعت نیز به مرحله بلوغ خود رسیده و توانایی به دوش کشیدن مسوولیت تولید غذای سلامتی بخش شما مردم بزرگوار را پیدا کرده است.

صنایع لبنی ایران اولین صنعتی است که طرح هدفمندی یارانه‌ها را از حوزه بنگاه‌های دولتی به حوزه بنگاه‌های تولیدی بخش خصوصی کشانده و مسوولیت به دوش کشیدن بخشی از بار وظیفه دولت را به‌عهده گرفته تا ثابت کند بخش خصوصی مسوولیت‌پذیر به مرحله بلوغ اجتماعی رسیده و به دولت بگوید اگر سهم دولت از فعالیت‌های اقتصادی جامعه کاهش یابد بخش خصوصی مسوولیت‌پذیر آمادگی پذیرش و جایگزین شدن سهم دولت از تولید و اقتصاد ملی را دارد.

اکنون سخنمان با آن تعداد از کارخانه‌های لبنی است که از پیوستن به طرح تولید کالاهای حمایتی لبنی اکراه دارند یا مخالفت می‌کنند. به آنها می‌گوییم با چه چیزی مخالفید و اینکه چه طرحی قابل اجرا نیست. شما بدون اینکه بدانید و آگاه باشید همین حالا هم تولید کالاهای حمایتی لبنی را اجرا می‌کنید.

شما مردم کم‌درآمد جامعه خودتان را که از درون آنها و به هزینه آنها به وجود آمده‌اید، مخاطب قرار داده می‌خواهید بگویید که ما برای شما نمی‌توانیم محصولات لبنی ارزان‌قیمت تولید کنیم؟ می‌خواهید به دولت بگویید که آنقدر بالغ نشده‌اید که مسوولیت‌های اجتماعی تولید غذای سلامت مردم را به عهده بگیرید؟ و هنوز همچون کودکان باید دستتان را بگیرند و از جیب مردم مصرف‌کننده جامعه هزینه زنده ماندن شما را بدهند؟ می‌خواهید بگویید فرزندان ناقص‌الخلقه‌ای هستید که هرگز شانسی برای مردانه ایستادن روی پای خود پیدا نخواهید کرد؟ می‌خواهید بگویید طرفدار ادامه حاکمیت اقتصاد دولتی که خود به انتهای راه رسیده و فریاد اجرای اصل ۴۴ برآورده است، هستید.

به خود بیایید، مردانه بایستید و مسوولیت اجتماعی‌تان را بپذیرید. از مرگ شکلی از فعالیت اقتصادی نهراسید و به استقبال حیات نو و جدیدی از کسب‌وکار اقتصادی بروید. بنگاه‌های کارآمد و بنام تولیدی کشورهای مختلف جهان همگی در صدمین گامی پیروز شده‌اند که ۹۹ گام نخست آن را شکست‌ها و ناکامی‌ها تشکیل می‌داده است.

در هر حال برای بقای صنعت راهی جز ماندن در کنار مردم و تولید کردن برای مردم وجود ندارد. گرانی‌های بی‌هدف ناشی از رقابت‌های کور اهل صنعت، در خرید شیر خام بیشتر آینده‌ای جز تحریم‌های مردم را به ارمغان نخواهد آورد. شعارمان این است «لبنیات برای همه» پس برای همه تولید کنیم تا با همه بمانیم.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران