بحث داغ هدفمندسازی یارانه‌هادر پارلمان بخش‌خصوصی
عکس: آکوسالمی
آل اسحاق: تصمیم نادرست لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند

گروه بازرگانی- بیست و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در حالی برگزار شد که چالش‌های هدفمند کردن یارانه‌ها و لایحه‌ای که از طرف دولت به مجلس رفته و هنوز سرنوشت آن روشن نیست‌، محور بحث فعالان بخش خصوصی بود. حضور ناگهانی رییس جمهور در صحن مجلس و ‌این سخن که اگر خواسته دولت تامین نشود کل لایحه را پس خواهد گرفت‌، نشست نمایندگان پارلمان بخش خصوصی را معطوف به خود کرد. یحیی آل اسحاق در‌این نشست دردفاع از هدفمندی یارانه‌ها سخن گفت.
به باور رییس اتاق تهران، مهم‌ترین موضوع اقتصادی کشور در ‌این برهه زمانی، هدفمندسازی یارانه‌ها است که با توجه به آثاری که برزندگی همه مردم می‌گذارد،از اهمیت فوق العاده و ویژه‌ای برخوردار است. وی افزود: نکته مهمی ‌که در ‌این باره ‌این روزها مطرح است و دولت و مجلس با جدیت روی آن کار می‌کنند چگونگی نحوه باز توزیع یارانه‌های هدفمند شده است که ما نیز امیدواریم تصمیم‌سازی و سیاست گذاری‌های صحیحی در‌این زمینه اتخاذ شود به‌این دلیل که ممکن است در صورت تصمیم‌سازی نادرست، لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد وارد شود.
سخنان رییس اتاق تهران در زمینه هدفمندی یارانه‌ها ادامه داشت که خبری درمورد احتمال بازپس‌گیری لایحه از مجلس مطرح شد که دراین زمینه رییس اتاق تهران گفت: شنیدیم که درخواست استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی رییس‌جمهور به هیات رییسه مجلس مطرح شده است، ما دلایل این درخواست را نمی‌دانیم ولی امیدواریم که به خیر و خوشی تمام شود و امیدواریم مجلس و دولت با تعامل مثبت و با همدلی، از این مرحله نیز گذرکنند و تصمیمی ‌بگیرند که دربرگیرنده منافع ملی و اقتصاد کشور باشد.وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اتفاق مهم دیگر اعلام چگونگی وصول مطالبات معوق بانک‌ها توسط رییس کل بانک مرکزی بود که‌ این مساله نیز در جای خود نیاز به بحث و بررسی دقیق دارد؛ چرا که نحوه برخورد با‌ این مساله در سرنوشت بخش خصوصی بسیار تاثیرگذار است. وی افزود: اتاق تهران نیز به عنوان نماینده بخش‌خصوصی در‌این باره نقش بسیار مهمی‌دارد بنابراین ما به دقت ‌این مساله را بررسی و نظرات کارشناسی خود را ارائه می‌کنیم تا به بخش تولید وصنعت ضرر و زیان وارد نشود.
یحیی آل اسحاق با اشاره به سخنان وزیرصنایع و معادن در همین زمینه گفت: آقای محرابیان در این زمینه که برای صنعت و تولید کشور اهمیت زیادی دارد، پیگیری‌های زیادی داشته و ما هم امیدواریم ‌این قول و قرارها تنها درحد حرف و سخن نبوده و هرچه سریع‌تر اجرایی شود و در عمل نیز به گونه‌ای نباشد که به ضرر بخش خصوصی تمام شود.
وی در ادامه از برگزاری نشست مشترک هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران و ‌ایران خبر داد و گفت: در ‌این نشست مشترک مقرر شده است به منظور اداره هرچه صحیح‌تر اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی و نیز نحوه برخورد با مسائل و مشکلات اقتصادی و یافتن هر چه بهتر و دقیق‌تر راهکارها‌، روسای دو اتاق به طور مستمر و منظم با یکدیگر نشست‌هایی داشته باشند با‌ این امید که ‌این جلسات بتواند مثمرثمر واقع شود.
وی همچنین از اقدام وزارت بازرگانی و رییس‌جمهور برای تجلیل از صادرکنندگان و حمایت از صادرات تقدیر کرد و با مثبت ارزیابی کردن ‌این اقدام گفت: شکل گیری صادرات تا حد زیادی نمایانگر توسعه است؛ زیرا زمانی صادرات صورت می‌گیرد که الزامات و استانداردهای تولید رعایت شده باشد و محصول و خدمات از کیفیت خوب و رقابتی در سطح دنیا برخوردار باشند بنابراین زمانی که ما کالایی را صادر می‌کنیم نشانگراین است که فرآیند تولید به خوبی انجام گرفته است.
وی گفت: به عقیده من یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت از رکود تورمی‌توجه عملیاتی به صادرات است. صادرات گلوگاه تنفسی اقتصاد کشور را باز می‌کند و ضعف‌های تولیدی و صنعتی داخلی را برطرف می‌کند‌. بنابراین حمایت از صادرات می‌تواند بسیار راهگشا باشد. و کسانی که در امر صادرات مشغول هستند به دلیل بهینه‌سازی فضای اقتصادی کشور قابل تقدیر هستند.آخرین موضوعی که آل‌اسحاق درمورد آن اظهارنظر کرد، مصوبه دولت به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کننده بود. وی دراین زمینه گفت: به منظور بررسی قیمت تمام شده کالاها دولت کارگروهی تشکیل داده است و مقرر است اتاق نیز در ‌این کارگروه شرکت و همکاری داشته باشد ما نیز سعی می‌کنیم با دقت وجدیت همه مسائل حول وحوش‌ این موضوع را تحت نظر گیریم تا بتوانیم مدافع خوبی برای بخش خصوصی و مشاورخوبی برای دولت باشیم.
معاون امور بین‌الملل وزیربازرگانی: در حال پیوستن به wto هستیم
مصطفی سرمدی، معاون اموربین‌الملل وزیربازرگانی پس از سخنان یحیی آل اسحاق به عنوان نخستین ناطق پیش از دستور سخنانش را با تشریح یک خبر و انتظارات دولت از بخش خصوصی آغازکرد.
وی با شاره به ‌این موضوع که دولت در حال تهیه مقدمات پیوستن به سازمان جهانی تجارت است، گفت: پس از ۹سال مخالفت آمریکا، با درخواست ‌ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت، در سال ۱۳۸۴ موافقت شد و پس از آن پیش‌نویس اولیه گزارش رژیم تجاری در تیرماه ۱۳۸۶ در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید و به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال شد. معاون وزیر بازرگانی با اشاره به تداوم ‌این روند گفت: براساس الگوی سازمان جهانی تجارت، گزارشی شامل ۱۰۵‌بند که تصویر جامعی از همه ابعاد اقتصادی و بازرگانی را در خود دارد، تهیه شده است و ایران آمادگی دارد در کارگروه ویژه، به تمامی‌ پرسش‌ها پاسخ دهد. وی گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته دوهفته پیش دولت تصمیم گرفت که ‌این گزارش را به سازمان جهانی تجارت ارسال کند.
وی با اشاره به ‌این که پیش‌بینی می‌شود 60کشور در کارگروه مربوط به بررسی درخواست ‌ایران عضو شوند، گفت: ممکن است ‌این کشورها پرسش‌هایی درمورد وضعیت اقتصاد ‌ایران داشته باشند که در این زمینه بخش خصوصی هم باید آماده باشد تا اگر درمعرض پرسش قرار گرفت، بتواند همکاری لازم راداشته باشد. وی افزود: خواست دولت از تشکل‌های بخش خصوصی به خصوص اتاق بازرگانی تهران ‌این است که به منظور آشنایی بیشتر با سازمان جهانی تجارت، برنامه‌های آموزشی خاصی طراحی و تدوین کنند. وی گفت: از بخش خصوصی انتظار داریم منافع مشخص زیربخش‌های تحت پوشش هم چون حدود تعرفه‌های گمرکی فهرست کالاهای حساس، امکان بازگشایی بازارخدمات، قابلیت بخش‌های مختلف تحت پوشش را مشخص کرده و پیشنهادات خود را نیز در این زمینه ارائه کنند.معاون بین‌الملل وزیر بازرگانی گفت: بخش خصوصی باید از هم اکنون هسته‌های پژوهشی مرتبط با موضوعات سازمان جهانی تجارت را برای برقراری ارتباط ارگانیک با مقامات مذاکره‌کننده دولتی فراهم کرده و پیشنهادهای خود را برای آماده سازی زیربخش‌های تحت پوشش ارائه کند.
گزارش را به اتاق بدهید
تا اظهارنظر کنیم
پس ازسخنان معاون بین‌الملل وزیر بازرگانی، پدرام سلطانی گفت: با توجه به تصویب رژیم تجاری توسط دولت قبل از ارسال آن به سازمانی تجارت جهانی ‌این برنامه در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا آنها بتوانند آن را به دقت بررسی کرده و نظرات خود را اعلام کنند.
انتقاد از غیبت نمایندگان دولتی
در نشست‌های اتاق
پس از سخنرانی مصطفی سرمدی و ارائه پیشنهادهایش به بخش خصوصی، نوبت به فرهاد فزونی رسید. او با پیش کشیدن موضوع تعامل دولت و بخش خصوصی واین که‌ این جاده یک طرفه است، گفت: متاسفانه عده‌ای براین باورند که بحث میان دولت و بخش خصوصی مساله برد و باخت است.‌ این دیدگاه بسیار نادرست است؛ چرا که وظیفه دولت در قبال بخش خصوصی ‌این است که مشکلاتش را رفع و از فعالان‌ این بخش حمایت کند. بخش خصوصی هم موظف است دولت را در جهت پیشبرد اهدافش یاری کند، همچنین هر دو وظیفه دارند در جهت رشد و شکوفایی کشور گام بردارند.وی افزود: چنانچه دولت و بخش خصوصی به خواسته‌های یکدیگر توجه نکرده و با یکدیگر همکاری نکنند نتیجه باخت هر دوبخش است، اما درصورتی که با هم همسو باشند نتیجه‌ این همکاری برد برد خواهد بود و همه از آن نفع می‌برند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: امروزه بخش خصوصی در داخل کشور با دولتی روبه رو است که ۸۰درصد اقتصاد را در دست دارد و هر تصمیمی ‌را که خود صلاح می‌داند اتخاذ می‌کند و ما قادر به رویارویی با ‌این اقدامات نیستیم، بنابراین از دولت می‌خواهیم تا بیشتر با بخش خصوصی همیاری و همکاری داشته باشد.
وی افزود: واقعیت‌ این است که ظرف سال‌های گذشته به اندازه کافی درباره تئوری‌ها صحبت کرده‌ایم، بنابراین باید با صراحت بیشتری‌ این رابطه را ارزیابی کنیم مثلا گردش اطلاعات در کشور به هیچ وجه شفاف نیست و‌ این مساله برای همه ما مشکل‌ساز است.وی سپس با اشاره به ضرورت حضور مداوم اعضای هیات نمایندگان درنشست‌های اتاق تهران، به انتقاد از نمایندگان بخش دولتی در اتاق تهران پرداخت و گفت: نمایندگان بخش صنعت 80درصد نشست‌های اتاق را شرکت نمی‌کنند و این یعنی تضعیف بخش خصوصی‌، توهین به اصل44 قانون اساسی‌، اتاق بازرگانی و اقتصاد کشور.وی افزود: حداقل انتظارما‌ این است که نمایندگان بخش دولتی به صورت منظم در نشست‌های اتاق تهران شرکت کنند و از وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی نیز درخواست می‌کنیم که با معرفی نمایندگان جدید وزارت خانه،بخش خصوصی را برای تشکیل نشست‌های منظم یاری کنند.
حمید حسینی: مطبوعات هم بنگاه‌های اقتصادی هستند
یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه ‌این نشست به انتقاد از نحوه برخورد دولت با رسانه‌ها و جراید پرداخت و گفت: هنگامی ‌که یک روزنامه تخلفی را مرتکب می‌شود درست نیست که آن را تعطیل کنیم‌.وی افزود: این مراکز نیز به هر حال بنیادهای اقتصادی هستند و افرادی از طریق آن امرار معاش می‌کنند. بنابراین در مورد برخورد با‌ این مراکز اطلاع رسانی و تجدید نظر کنید.
محمود حسینی: نشریه‌ آینده پژوهشی منتشرمی‌کنیم
رییس مرکز مطالعات و بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در ادامه ‌این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز پرداخت و از اقدامات انجام شده در سه ماه گذشته وپس از تشکیل‌ این مرکز سخن گفت. وی گفت:در‌ایران شاید تکنولوژی، سرمایه و امکانات در پیشبرد اهداف اقتصادی نقش مهمی‌را ‌ایفا کند، اما نباید از اهمیت پژوهش و اطلاعات در‌این فرآیند غافل بود. به همین منظور مرکز مطالعات اتاق شکل گرفته تا هر چه علمی‌تر و کارشناسانه‌تر به مسائل پرداخته شود. وی گفت: یکی از طرح‌های‌این مرکز، طرح نیازسنجی بود که پس از تحقیق زیاد به نتیجه رسید و پس از آن ما متوجه شدیم نیازهای بخش خصوصی چیست. در همین زمینه 90 موضوع را برای بررسی و پژوهش آماده کرده‌ایم که 20 موضوع آن در اولویت کاری ما قرار گرفته که در حال کارشناسی برروی‌این موضوعات هستیم.


گزارش خوانساری از کمیسیون حمل‌ونقل
پس از قرائت گزارش مربوط به مرکز مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، رییس کمیسیون حمل ونقل اتاق تهران به ارائه گزارشی از عملکرد ‌این کمیسیون پرداخت و گفت: کاری که تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف در کمیسیون حمل و نقل صورت گرفته است، به بررسی چگونگی اصلاح الگوی مصرف در چهار شیوه حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و همچنین گمرک پرداخته‌ایم و در طول ‌این بررسی‌ها به هدررفتن انرژی در سه بخش پی بردیم. وی افزود: یک بخش به رفتار نامناسب مصرف‌کنندگان انرژی برمی‌گردد و بخش دیگر آن به نحوه عرضه نامناسب انرژی در سطح کشور مربوط می‌شود. ضمن ‌این که ما به‌این نتیجه رسیده‌ایم که شبکه حمل‌و‌نقل و زیربناهای آن مشکلات زیادی دارد. وی افزود: متاسفانه بر اساس آمار به دست آمده، مصرف سوخت هر خودرو در‌ایران روزانه ۱۰‌لیتر است، ‌این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بسیار پایین است. بنابراین هر خودروی‌ایرانی روزانه تقریبا ۶‌برابر خودرو‌های کشور سوئیس مصرف انرژی دارد و ‌این بیانگر رفتار نامناسب مصرف کنندگان ما از انرژی است . خوانساری در مورد تامین لکوموتیو نیزگفت: واقعیت‌ این است که در این زمینه وضعیت خوبی نداریم، چرا که چهار پنج سال است که بحث خرید مطرح است، اما به دلیل تحریم‌های جهانی قادر به واردات لکوموتیو مورد نیاز کشور نیستیم، اما چنانچه بتوانیم ‌این لکوموتیوها را خریداری کنیم۷ تا ۱۰میلیارددلار صرفه جویی صورت خواهد گرفت. وی افزود: بحث دیگر خطوط لوله‌ای است که می‌تواند به میزان زیادی موجب صرفه جویی در حمل و نقل شود، اما به‌ این شیوه در سال‌های قبل توجه بیشتر می‌شد و نفت و گاز از محل استخراج به پالایشگاه‌ها سریع‌تر و کم هزینه‌تر صورت می‌گرفت، اما مشکل ‌این است که دولت‌ این گونه حمل و نقل را در انحصار خود دارد و به بخش خصوصی اجازه ورود نمی‌دهد در زمینه حمل و نقل نیز مانند سایر بخش‌ها باید مصلحت کل کشور لحاظ شود تا بتوان به نتیجه رسید، بنابراین از دولت می‌خواهیم درسیاست‌گذاری‌های خود در ‌این زمینه تجدید‌نظر کند. خوانساری افزود: در مورد حمل و نقل دریایی و هوایی نیز تحقیقاتی صورت گرفته. در مورد گمرک نیز برای سهولت در ترخیص کالا تمهیداتی اندیشیده‌ایم که گزارش آن در جلسات آتی ارائه خواهد شد. وی درپایان گفت: گزارش کاملی از نحوه صرفه‌جویی در حوزه حمل و نقل به عمل آورده‌ایم، اما آنچه که مهم است اجرای‌این شیوه‌ها است که امیدواریم دولت با ماهمکاری کند.


پیشنهاد آل اسحاق
یحیی آل اسحاق پس از شنیدن گزارش مسعود خوانساری‌، پیشنهاد کرد که مقدمات تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی برای علمی‌ شدن نحوه برخورد با راه‌های صرفه‌جویی فراهم شود. به اعتقاد وی، اگر ‌این شرکت‌ها تشکیل شود هم خدمت بزرگی به کشور شده است و هم سودآور خواهد بود.
نقره کار شیرازی: آماده همکاری با بخش خصوصی هستیم
معاون بین‌الملل وزیر نفت که مشاور ارشد رییس اتاق تهران است، در این نشست گفت: در وزارت نفت مقرر شده است تا تمام بخش‌های میان دستی و پایین دستی به بخش خصوصی واگذار شود و بخش خصوصی می‌تواند پیشنهادات خود را در ‌این زمینه ارائه دهد.وی افزود: در مورد خطوط لوله‌ای نیز چندین شرکت داخلی و خارجی پیشنهاداتی ارائه داده‌اند که ما آنها را بررسی خواهیم کرد. نقره کار شیرازی گفت: در مورد کاهش مصرف انرژی نیز تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و از بخش خصوصی درخواست می‌کنیم ما را در این زمینه یاری رساند‌، شرکت نفت آماده هرگونه پیشنهادی است.
پول به موقع به بخش خصوصی نمی‌رسد
عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به معاون بین‌الملل وزیر نفت گفت: ما به عنوان کارخانجات تولید لوله حاضر به همکاری با دولت هستیم، اما مشکل اساسی ما کمبود نقدینگی و مشکل گشایش اعتبار داخلی است، به‌این ترتیب ما نمی‌توانیم مطالبات خود را از دولت وصول کنیم و دولت در پرداخت‌هایش خیلی کند عمل می‌کند. وی گفت: دولت باید به ‌این مساله توجه کند و راهکاری تهیه شود که شرکت تولیدکننده براساس آن مطمئن شود که پول در موقع مقرر به او پرداخت خواهد شد.
فقط بازخورد داخلی
آخرین سخنران‌این نشست پورفلاح بود که گفت: در کمیسیون‌های تخصصی اتاق اقدامات خوبی صورت می‌گیرد، اما متاسفانه‌این تلاش‌ها تنها بازخورد داخلی دارد.وی گفت: از اتاق درخواست می‌کنیم تا سنت دیرینه دعوت مسوولان به اتاق را دوباره از سرگیرد تا ما به طور مستقیم مشکلات خود را با آنها مطرح کنیم. وی افزود: در مورد هدفمندسازی یارانه‌ها نیز تلاش‌های اتاق به خوبی نتیجه داده و همان گونه که گفته شد دو سوم از طرح‌ها و پیشنهادات ما در دولت پذیرفته شده است. وی گفت: در مورد اعزام هیات‌های تجاری از طرف اتاق نیز درخواست می‌شود با اتاق‌های مشترک مربوطه هماهنگی‌های لازم به عمل‌ آید تا از دوباره کاری و هدر رفتن وقت و سرمایه جلوگیری شود.