وزارت بازرگانی برای نخستین بار در کشور، طرح سراسری آمارگیری از صد هزار واحد صنفی و بازرگانی را اجرا کرد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در این باره گفت: وزارت بازرگانی در قالب این طرح، اطلاعات آماری دقیق و معتبر مورد نیاز برای محاسبه و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری بخش بازرگانی را در ۳۴ فعالیت صنفی و بازرگانی جمع‌آوری کرده تا بتواند برنامه جامع ارتقای بهره‌وری بخش بازرگانی را بازنگری و اجرا کند. مهدی فتح‌ا... با بیان اینکه این طرح شامل واحدهای صنفی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف، صادرکنندگان و واردکنندگان حقیقی و حقوقی و شرکت‌های پخش کالا می‌شود، اظهار کرد: تاکنون از مجموع صد هزار پرسشنامه تکمیل شده، ۸۰ هزار پرسشنامه داده آماری شده و در نرم افزار استخراج، ثبت شده است و به زودی نتایج نهایی آن منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح آمارگیری از واحدهای صنفی و بازرگانی از امسال به صورت سالانه اجرا می‌شود، افزود: نتایج تحلیلی این طرح برای تمامی مدیران اتاق‌های بازرگانی، اتحادیه‌های صنفی و بازرگانی، بنگاه‌های تجاری، مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح ملی و استانی بسیار کارآمد است.

فتح‌ا... با بیان اینکه از نتایج این طرح می‌توان در اندازه‌گیری میزان استفاده از انرژی در واحدهای صنفی و بازرگانی نیز استفاده کرد، تصریح کرد: از این طریق می‌توان حمایت از واحدهای صنفی و بازرگانی را هدفمند کرد تا در مجموع به اجرای موفق طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به ویژه در فعالیت‌هایی که متولی بهبود بهره‌وری آنها وزارت بازرگانی است، منجر شود.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در خصوص اهداف طرح آمارگیری از واحدهای صنفی و بازرگانی نیز گفت: ‌این طرح برای اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری بخش بازرگانی و با هدف ارتقای بهره‌وری که تاثیر بسزایی در بهبود بهره‌وری کلیه بخش‌های اقتصادی دارد، انجام شده است.

وی افزود: در این طرح شاخص‌های بهره‌وری جزئی (بهره‌وری نیروی کار، سرمایه، انرژی، مواد اولیه) و کل عوامل تولید و شاخص‌های تحلیل‌گر بهره‌وری (مانند شاخص‌های سرمایه انسانی، دانش و فناوری و شاخص‌های مرتبط با کارآیی و سرمایه اجتماعی) اندازه‌گیری و ارزیابی شده است.

فتح‌ا... در خاتمه شناسایی و ترویج بهترین تجارب موجود داخلی در زمینه استفاده بهینه از منابع را از کاربردهای دیگر این طرح عنوان کرد.