واکنش‌ها به تصمیم اوپک‌پلاس

عربستان سعودی و روسیه در حالی تصمیم به کاهش تولید گرفتند که تمام تلاش آمریکا در سیاست خارجه بر کنترل بهای نفت برای حمایت از متحدان اروپایی متمرکز شده بود. به گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی، اوایل آوریل بایدن با برداشت ۱۸۰‌میلیون‌بشکه‌ای از ذخایر استراتژیک در عرض ۶ ماه برای عرضه به بازار جهانی موافقت کرد. برداشت‌های دیگری هم از این ذخایر صورت گرفت، تا حدی که ذخایر استراتژیک این کشور به کمترین میزان ۳۵ساله رسید. میزان ذخایر استراتژیک آمریکا ۵۶۸میلیون بشکه بود که با برداشت‌‌های کنونی به ۱/  ۴۵۳میلیون بشکه رسیده ‌است.

به گزارش رویترز، جو بایدن در جمع خبرنگاران کاخ سفید در واکنش به تصمیم اوپک‌پلاس گفته‌ بود در حال بررسی راهکارهایی برای تاثیرات این تصمیم است. یکی از این راه‌کارها تصویب قانون (NOPE) است، قانونی که در صورت تصویب، مصونیت قضایی شرکت‌های نفتی خصوصی و ملی کشورهای عضو اوپک را لغو می‌کند و به بیانی دیگر، دادستانی آمریکا می‌تواند علیه شرکت‌های دولتی مثل آرامکو شکایت کند؛ البته هنوز مشخص نیست این شکایت در سازوکار دادگاه فدرال و ساختار قضایی آمریکا چگونه بررسی می‌شود. این قانون مخالفان و موافقانی دارد؛ مخالفان برخی از شرکت‌های نفتی آمریکا هستند و موافقان اعضای کنگره که از تورم ناشی از افزایش بهای بنزین عصبانی هستند. به همین سبب جو بایدن به آن به عنوان یکی از گزینه‌های مقابله با تصمیم اوپک‌پلاس نگاه می‌کند.

سناریوی دیگر، برداشت اضطراری ۱۶۵‌میلیون‌بشکه‌ای ذخایر استراتژیک آمریکاست. دولت بایدن با برداشت از ذخایر استراتژیک، بهای شاخص‌های نفت را در کانال دلخواه اروپایی‌ها حفظ کرد و شنیده‌ها حاکی از آن است که قصد دارد دوباره با اعمال همین سیاست از افزایش نرخ جلوگیری کند. البته ذخایر استراتژیک آمریکا در کمترین حد ۳۵ سال گذشته است و به همین دلیل انتقادات زیادی به سمت بایدن روانه شده‌ است؛ آن هم در زمانی که چین به بزرگترین واردکننده نفت از عربستان سعودی تبدیل شده و درحال افزایش ذخایر استراتژیک نفتی است. باید دید دولت بایدن و اروپا در مقابل تصمیم کنونی اوپک‌پلاس که عملا ضربه‌ای کاری بود، چه پاسخی در آستین دارند.