سوسک‌روباتیکی که روبات پرنده را  به پرواز درآورد

ایسنا: محققان «آزمایشگاه میلی‌سیستم‌های تقلید زیستی» دانشگاه کالیفرنیا در برکلی با موفقیت یک سیستم پرتابی تعاملی ارائه داده‌اند که در آن، نوعی روبات پروازی سبک‌ به نام H۲Bird روی سوسک روباتیکVelociRoACH قرار می‌گیرد و سوسک‌روبات به عنوان سامانه پرتابی برای روبات پروازی به هوا عمل می‌کند. این سوسک‌روبات شش‌پا که طول آن ۱۰ سانتی‌متر و وزنش ۳۲ گرم است، می‌تواند به سرعت حداکثر ۷/ ۲ متر در ثانیه برسد.

این سامانه قادر به حمل بار تا وزن ۱۲۰ گرم است. یک میکروکنترلگر ImageProc ۲.۵ نقش مغز این سوسک‌روبات را بازی می‌کند که حاوی یک میکروپردازشگر ImageProc ۲.۵، رادیوی IEEE ۸۰۲.۱۵.۴ و موتور است. این روبات موتوردار از جریان برق مستقیم در گیربکس‌هایی جداگانه برخوردار است که پاها را به‌طور مستقل به حرکت در می‌آورند.

میکروسیستم هوایی ۲/ ۱۳ گرمی H۲Bird نیز دارای یک کنترلگر ImageProc ۲.۴ است. این سیستم پروازی از پلاستیک شفافی ساخته شده که روی یک چارچوب فیبر کربنی کش می‌آید و طول بال آن ۵/ ۲۶ سانتی‌متر اعلام

شده است.

این روبات چهار بالش را برای اوج‌گیری و فرود به هم می‌زند و قادر به شناورشدن در هوا به مدت ۵/ ۲ دقیقه و تا زمانی است که انرژی باتری ۹۰ میلی‌آمپری آن تمام شود. پس از انجام آزمایشات لازم برای تعیین زاویه دقیق حمله و سرعت موردنیاز برای اوج‌گیری روبات پروازی به هوا، سوسک‌روبات به یک سیستم پرتاب ویژه مجهز شد که قسمت جلوی آن مرتفع‌تر از قسمت عقبی است سپس آزمایش‌های نهایی انجام شدند.