سرما در گرما  بیداد می‌کند

به پایان فصل بهار چیزی نمانده است. فصلی که بر اساس اعلام کارشناسان و فعالان بازار با بی‌رونقی و رکود توام بوده و همچنان هست. بر اساس اعلام کارشناسان و فعالان بازار، در واپسین روزهای فصل بهار چشم امید همه کسبه و فعالان بازار به رونق تابستانی بازار کامپیوتر است.

رونقی که ماه‌ها است از آن در بازار خبری نیست و کسبه برای آن دلتنگ شده‌اند.

اما آیا واقعا تابستان گرم با کوله‌باری از رونق به میهمانی بازار کامپیوتر می‌آید؟ این موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

اگر در این مورد کنجکاو هستید این گزارش را بخوانید. زیرا ما ضمن بررسی بازار کامپیوتر در یک ماه گذشته، پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی کارشناسان در رابطه با وضعیت بازار تابستانی را نیز منعکس

کرده‌ایم.

بازار کامپیوتر در ماهی که گذشت

بازار خرید و فروش کامپیوتر طی خرداد ماهی که گذشت با وجود ثبات تقریبی نرخ دلار روزهای سرد و بسیار بی رونقی را سپری کرده است.

کاهش بیشتر حجم عرضه و عدم همخوانی میزان عرضه و تقاضا، سرگردانی و بلاتکلیفی دو گروه خریدار و فروشنده برای معامله و.... از اتفاقاتی است که بازار کامپیوتر در خرداد ماه شاهد آن بود.

کارشناسان بر این باورند که ادامه شرایط کنونی و ادامه پروسه سرگردانی و بلاتکلیفی فعالان بازار و مصرف‌کنندگان به شدت به بازار آسیب رسانده و آینده‌ای مبهم در انتظار بازار کامپیوتر است.

به گفته آنها علاوه‌بر این، قاچاق، ورود کالاهای بی‌کیفیت و مرجوعی، وقوع کلاهبرداری و... نیز از اتفاقاتی هستند که بازار کامپیوتر را تهدید می‌کنند.

محمد سرهنگی یک کارشناس بازار در این مورد می‌گوید:رشد قاچاق عامل تهدید کننده مهمی برای بازار است. به گفته وی، رشد قاچاق موضوعی است که در شرایط نامساعد بازار کالاهای گوناگون و از جمله کالاهای کامپیوتری را تهدید

می‌کند.

وی افزود: حالا با گذشت بیش از ۶ ماه از بی رونقی بازار گویا برخی از سودجویان محموله‌های قاچاق را به بازار عرضه کرده‌اند و برخی از عرضه‌کنندگان محصولات قاچاق این کالاها را با قیمت روز بازار بدون هیچ مشکلی به خریداران و حتی فروشندگان بازار عرضه می‌کنند.

به گفته کارشناسان، درصورت تداوم روند فعلی و عدم رفع مشکلات بازار شاهد عرضه علنی محصولات تقلبی، قاچاق و بی‌کیفیت در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال خواهیم بود.

تازه واردهایی که احتکار شدند

طی هفته‌های گذشته اخباری در رابطه با ورود محصولات جدید به کشور به گوش رسید. محصولاتی نظیر نوت‌بوک، تبلت و سایر کالاهای کامپیوتری.

با این وجود اما از ورود این محصولات به بازار خبری نبوده و بازار کامپیوتر با کاهش شدید حجم تقاضا مواجه است.

این‌طور که به نظر می‌رسد کسبه و فعالان بازار از تزریق این محموله‌های وارداتی جدید به بازار واهمه داشته و ترجیح می‌دهند تا زمانی که تکلیف تعرفه واردات، نوسانات نرخ دلار و... مشخص نشده است از عرضه کالا به بازار خودداری کنند.

محمد سلماسی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره گفت: طی ماه گذشته برخی از واردکنندگان محموله‌های جدید را وارد کشور کردند، اما به‌دلیل اینکه این نگرانی که در روزهای آینده قیمت‌ها افزایش یابد از عرضه کالا به بازار خودداری می‌کنند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که، طی ماه گذشته میزان تقاضا در بازار افزایش یافته، اما کالایی برای عرضه در بازار وجود ندارد گفت: این عدم همخوانی از لحاظ عرضه و تقاضا بزرگ‌ترین ضربه را به بازار زده است.

بازار کامپیوتر در تابستانی که می‌آید

کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند: هر سال فصل بهار، دوران رکود و تابستان فصل رونق بازار کامپیوتر است.

به گفته آنها، امسال اما مانند سال گذشته کسبه نباید چندان به رونق بازار در فصول گرم سال دل ببندند. محمد نایینی یک کارشناس بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: هر چند محموله‌های جدید تقریبا وارد کشور شده‌اند، اما خبری از این محصولات در بازار نیست و این مشخص می‌کند که روزهای خوبی در انتظار بازار نیست و کسبه منتظر ایجاد تغییراتی در وضعیت بازار هستند.

یک فعال بازار هم با بیان این مطلب که واردکنندگان محموله‌های جدید را به بازار تزریق نمی‌کنند، گفت: اکثرا محموله‌های جدید در انبارها احتکار شده‌اند و واردکنندگان منتظرند تا تکلیف نرخ ارز و بازی‌های تعرفه‌ای و تسهیلات وارداتی که قرار است به واردکنندگان ارائه شود مشخص شود و آنگاه برای عرضه کالا به بازار اقدام کنند.

به گفته این فعال بازار، پیش‌بینی اکثر فعالان بازار کامپیوتر در مورد بازار تابستانی کامپیوتر این است که بازار روزهای گرمی را تجربه نخواهد کرد. به همین دلیل است که کسبه برای تامین موجودی و... تلاش زیادی نمی‌کنند.

کارشناسان نیز با تایید این موضوع گفتند: باید منتظر بروز تغییراتی در وضعیت بازار بود و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد وضعیت بازار به همین منوال است.

کارشناسان به خریداران کالاهای کامپیوتری توصیه کردند در صورتی که کالایی با قیمت مناسب یافتند آن را خریداری کنند، زیرا وضعیت آتی بازار مشخص نیست.