سنا- مدیر مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: مالیات یکی از بحث‌های مهم صکوک است و امیدواریم این اوراق مانند اوراق مشارکت از مالیات، معاف شود. دکتر «علی سعیدی» با بیان اینکه پیش از این مطالعات ابزار صکوک توسط نهادهای پژوهشی و اجرایی انجام گرفته است، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مطالعات تکمیلی خود را در این زمینه از اسفندماه سال ۱۳۸۵ آغاز کرد.

وی ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار در اواخر اردیبهشت ماه امسال آیین‌نامه تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها را تهیه کرد و در دومین جلسه کمیته‌ تخصصی فقهی موضوع تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها و صکوک را در دستور کار قرار داد.

مدیر مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت : تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها یکی از ابزارهای مالی بین‌المللی است که در تامین مالی به شکل گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس شریعت، یکی از راه‌های حلیت ابزارهای مالی وجود دارایی عینی به پشتوانه‌ اوراق بهادار است که می‌توان از این مفهوم در این مسیر بهره برد، گفت: اوراق صکوک که از مفهوم تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها نشات گرفته، به شکل گسترده‌ای در بین کشورهای اسلامی مورد استقبال سرمایه‌گذاران مسلمان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان اوراق صکوک منتشر کرده‌اند تا برای مشتریان مسلمان خود محصولی ارائه کنند. دکتر سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ نوع اوراق صکوک وجود دارد ، اظهار داشت: صکوک اجاره، ساخت، مشارکت و مضاربه موارد استفاده بیشتری برای نهادهای تامین مالی کننده دارد. وی افزود: هم‌اکنون دستورالعمل اجرایی هر یک از اوراق فوق در حال تکمیل است تا در کمیته‌ تخصصی فقهی بررسی و سپس از طریق هیات مدیره‌ سازمان بورس و اوراق بهادار برای تصویب نهایی، تقدیم شورای‌عالی بورس اوراق بهادار شود.

مدیر مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، مالیات را یکی از بحث‌های مهم صکوک عنوان کرد و گفت: امیدواریم این اوراق مانند اوراق مشارکت که خود نیز نوعی از اوراق صکوک (صکوک مشارکت) است، معاف از مالیات شود. البته این موضوع منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.