روایتی آمریکایی از خلع سلاح اتمی
مجید اعزازی پیامدهای اقتصادی و سیاسی خلع سلاح اتمی ایالات متحده آمریکا برای این کشور چیست؟ آیا چنین کاری اثر چشمگیری بر کاهش بودجه نظامی و بودجه کل این کشور می‌گذارد؟ معادلات سیاسی، امنیتی بین‌المللی و منطقه‌ای دست‌خوش چه نوع تغییراتی خواهند شد؟
مجله آمریکایی فارن پالسی بر این باور است که خلع سلاح اتمی موجب صرفه‌جویی و کاهش بودجه‌های نظامی کل این کشور نمی‌شود، همچنین این کار موقعیت سیاسی و امنیتی آمریکا در جهان را تضعیف می‌کند. برخی کارشناسان نظامی تندرو، آمریکا اما پا را فراتر از گزارش فارن پالسی می‌گذارند و می‌گویند که زرادخانه اتمی آمریکا ابزاری برای برقراری صلح در جهان به شمار می‌رود! این در حالی است که در تابستان سال جاری، باراک اوباما رییس‌جمهور دموکرات ایالات متحده گفت: قصد دارد تعداد کلاهک‌های اتمی آمریکا را به 1000 کلاهک کاهش دهد. این ایده نیز منتقدان خاص خود را دارد، کسانی که بر این باورند زرادخانه کوچک خاصیت بازدارندگی ندارد.
به نوشته مجله فارن پالسی، کاهش کلاهک‌های اتمی به تنهایی منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت آمریکا نخواهد شد. چرا که هزینه تسلیحات اتمی در زیرساخت‌های آن است. در عوض کلاهک‌های اتمی تقریبا مجانی در می‌آیند. علاوه بر این،کاهش تعداد تسلیحات اتمی ایالات متحده می‌تواند موجب افزایش کوتاه مدت بودجه شود. کاهش اندازه زرادخانه به معنای بیرون کشیدن موشک‌ها از آشیانه‌ها، خنثی‌سازی کلاهک‌ها و لغو ماموریت و خنثی‌سازی تاسیسات اتمی است وهمه اینها هزینه‌بر است. فارن پالسی، افزون بر ارائه ادله اقتصادی برای به صرفه نبودن خلع سلاح اتمی آمریکا، از ارائه ادله سیاسی و امنیتی منطبق بر رویکردهای تبلیغی علیه ایران مبنی بر لزوم حفظ زرادخانه‌های اتمی آمریکا نیز فرو گذار نمی‌کند. این همه در حالی است که ایران نه تنها در پی دستیابی به اهداف نظامی نیست، بلکه به عنوان یکی از پیشقراولان حمایت از عدم اشاعه و خلع سلاح تمام تسلیحات اتمی موجود در جهان به شمار می‌رود. در همین چارچوب بود که دکتر روحانی رییس‌جمهور ایران به تازگی در اولین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص خلع سلاح هسته‌ای گفت: «طی یک دوره بسیار طولانی، جهان در انتظار خلع سلاح هسته‌ای بوده است. نه در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای برای مدت نامحدود قابل تحمل است و نه امحای کامل آنها می‌تواند بیش از این به تاخیر افتد. مسوولیت اولیه در زمینه خلع سلاح هسته‌ای به عهده کشورهای هسته‌ای است. از طرف جنبش عدم تعهد، قویا از این کشورها می‌خواهم به این تعهد حقوقی خود که انجام آن، مدت‌ها به تاخیر افتاده است، پایبند باشند.» خلع سلاح اتمی آمریکا محور پرونده فارن پالسی است که ترجمه آن را به همراه دو مقاله دیگر پیش رو دارید. اگرچه استدلال‌های طرح شده در مطالب این پرونده از نگاه انسانی و اسلامی محل مناقشه و اغلب مردود است، اما آشنایی با این استدلال‌ها در هفته جهانی خلع سلاح (۲تا۸آبان) خالی از لطف نیست.