اجرای طرح‌های شهری زنجان نیازمند کمک دولت
دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: رکود اقتصادی و کاهش کمک‌های دولت به شهرداری زنجان موجب شده تا برخی طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره بماند. این در حالی است که شهروندان زنجانی به‌دلیل طولانی بودن زمان اجرای برخی طرح‌ها بارها انتقادهایی را از شهرداری داشته باشند. در این باره شهردار زنجان با اعلام اینکه مطالبات شهرداری از دولت بابت تکمیل طرح پل سیدالشهدا(ع) 6 میلیارد تومان است، می‌گوید: شهرداری زنجان برای تکمیل این طرح رقم به مراتب بیشتری از این میزان هزینه کرده است. حبیب ملایی یگانه طولانی بودن زمان اجرای این طرح را در بالا رفتن هزینه‌های آن موثر دانست و افزود: متاسفانه هزینه‌های جاری این طرح افزایش یافته و این موجب می‌شود تا تخصیص منابع دولتی درمانی بر دردها باشد.

وی در ادامه از تشکیل جلسه با وزیر راه و شهرسازی در تهران با حضور استاندار و نمایندگان زنجان و طارم علیا برای تخصیص اعتبار به این طرح خبر داد و اعلام کرد: امیدواریم با تخصیص منابع دولتی روند خاتمه این طرح چند ساله سرعت بگیرد. شهردار زنجان مطالبات دولتی برای احیای بافت فرسوده را متذکر شد و گفت: شهرداری در قبال احیای بافت فرسوده در داخل تراکم تخفیف۱۰۰ درصدی در صدور پروانه‌های ساختمانی را در نظر گرفته است و این موضوع در مازاد تراکم تخفیف ۵۰ درصدی از زمان تصویب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است. به گفته وی، دولت باید در قبال تخفیف ۵۰ درصدی مازاد تراکم شهرداری، تخصیص‌های اعمال شده را به حساب شهرداری واریز کند. ملایی‌یگانه با اعلام اینکه تخفیف‌های ساختمانی تا ۱۲۰ درصد در تراکم پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: با هدف احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهرداری زنجان تخفیف۱۰۰درصدی را در نظر گرفته و دولت موظف است تا ۵۰ درصد به شهرداری بابت تخفیف‌های اعمال شده، کمک مالی کند. وی با ابراز تاسف از اینکه از سال۱۳۹۱ تاکنون این تخصیص‌ها از سوی دولت به حساب شهرداری واریز نشده است، اعلام کرد: البته کارشناسان شهرداری این موضوع عدم تخصیص را از شهرداری‌های سایر شهرها پیگیر شدند و متاسفانه دولت مطالبات سایر شهرداری‌ها نیز واریز نکرده است.

بی‌تفاوتی وزارت کشور

شهردار زنجان درباره تخصیص ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی به حساب شهرداری‌ها اعلام می‌کند: مطابق با قانون رسیدگی به جرایم راهنمایی و رانندگی جرایم به حساب خزانه دولتی واریز می‌شود که۶۰ درصد آن با هدف روان‌سازی ترافیک شهری و تسهیل در تردد خودروها باید به حساب شهرداری واریز شود. ملایی‌یگانه با ابراز تاسف از اینکه از ابتدای سال رقم ناچیزی از این محل به حساب شهرداری واریز شده است، اظهار می‌کند: شهرداری تخصیص مبالغ به حساب شهرداری را از وزارت کشور طی نامه‌نگاری مطرح کرده که تاکنون راه به جایی نبرده است. وی با بیان اینکه شهرداری طبق قرارداد منعقده با اداره کل پست استان برگه‌های جرایم را به درب منازل متخلفان رانندگی ارسال می‌کند، می‌گوید: این اقدام با هماهنگی به عمل آمده با راهنمایی و رانندگی استان انجام گرفته و تمام هزینه‌های ارسال پستی را شهرداری تقبل کرده است.


کمک ناچیز دولتی

ملایی‌یگانه در ادامه با اعلام اینکه در بودجه پیش‌بینی شده امسال اعتبارات دولتی10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهد: از این رقم تنها یک میلیارد تومان به بخش عمرانی تخصیص یافته و دولت تنها برای برخی طرح‌های عمرانی خاص اعتبار در نظر می‌گیرد. وی با اعلام اینکه راه‌اندازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، طرح‌های زنجانرود و گاوازانگ از محل اعتبارات بخش دولتی تکمیل خواهد شد، ادامه می‌دهد: این میزان اعتبارات پیش‌بینی شده دولتی با تبادل موافقت‌نامه با طی بوروکراسی اداری به حساب شهرداری واریز می‌شود. شهردار زنجان اعلام می‌کند: شهرداری برای تکمیل برخی طرح‌های خاص همچون ایستگاه‌های آتش نشانی، سالن مدیریت بحران در شهرک الهیه و سالن مجموعه تفریحی- رفاهی پارک بانوان از دولت درخواست اعتبار می‌کند. حتی شهرداری با مطرح کردن موضوع سرریز شدن آب در برخی نقاط شهری با هدف بالا بردن رفاه عمومی شهروندان از دولت درخواست اعتبار کرده است. ملایی‌یگانه درباره میزان بودجه عمرانی پیش‌بینی شده در بودجه پیشنهادی امسال اعلام می‌کند: از مجموع بودجه188 میلیارد تومانی امسال سهم بخش عمران 106 میلیارد تومان درنظر گرفته شده که از مجموع بودجه 64 درصد است. به گفته وی بودجه سال قبل شهرداری زنجان 109 میلیارد تومان بود که امسال رشد 58 درصدی برای آن پیش‌بینی شد.


بی‌تفاوتی به تعهدات

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان نیز با ابراز تاسف از اینکه از ابتدای سال دولت به تعهدات خود در قبال اجرای طرح‌های شهری زنجان عمل نکرده است، می‌گوید: با وجود مشخص شدن سهم شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی تاکنون تنها مدیریت شهری به تعهدات خود عمل کرده است. اسماعیل دویران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دولت به لحاظ اقتصادی حال و روز خوشی ندارد، می‌افزاید: شهرداری نیز در تحقق بودجه پیشنهادی با مشکل مواجه شده و بحران مالی در مدیریت شهری زنجان نیز بیداد می‌کند. وی اجرای طرح‌های مشارکتی با دولت در شهر را یکی از چالش‌های جدی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: بارها به این موضوع تاکید کرده‌ایم که اجرای چنین طرح‌هایی روند انتقادهای شهروندان زنجانی را به‌دلیل عدم تعهد دولتی‌ها در پی دارد. دویران به موضوع طولانی بودن زمان بهره‌برداری از طرح پل سیدالشهدا(ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: در این طرح سهم شهرداری یک سوم و سهم استانداری و وزارت راه و شهرسازی نیز هر کدام یک سوم پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان درباره اجرای طرح مشارکتی با مدیریت بحران استانداری درخصوص بالا آمدن آب‌های سطحی در برخی محلات زنجان می‌گوید: طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده سهم شهرداری زنجان و مدیریت بحران هر کدام ۵۰ درصد تعیین شده است که متاسفانه به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. به گفته وی سهم دولتی‌ها در بخش اعتبارات عمرانی از ابتدای سال تخصیص نیافته است. دویران با اعلام اینکه برای خاتمه طرح پل سیدالشهداء استانداری۶ میلیارد تومان و شهرداری ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده است، اعلام می‌کند: این در حالی است که از ابتدای شروع به‌کار طرح، اداره راه و شهرسازی استان رقمی را تخصیص نداده است. وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۷ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح تخصیص داده شده است، ادامه می‌دهد: از ابتدای سال استانداری تنها ۲۱۸ میلیون تومان برای خاتمه طرح تخصیص داده است.

به گفته دویران جذب اعتبارات دولتی در سال‌جاری ۷۳۵ میلیون تومان بوده که سهم بخش جرایم رانندگی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که سهم بخش جرایم رانندگی واریز شده به حساب شهرداری رقمی نزدیک به۲ میلیارد تومان برآورد شده است. این در شرایطی است که شهرداری زنجان در تامین بودجه برخی از بخش‌ها به‌دلیل نبود رونق ساخت‌وساز در شهر، عدم پرداخت عوارض نوسازی شهری و نیز تامین پرداخت حقوق کارکنان با مشکلات مالی مواجه است و همین موضوع موجب شده تا تحقق بودجه پیش‌بینی شده به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود. هرچند موضوع مدیریت یکپارچه شهری و چابک‌سازی شهرداری و تعیین چشم‌انداز۲۰ ساله شهری از مدت‌ها پیش ورد زبان بود؛ اما فاصله گرفتن دولت از کمک به شهرداری‌ها در بخش‌های مختلف می‌تواند، مسیر رسیدن به اهداف توسعه شهری را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. باید دید مقامات عالی استان تا چه حد می‌توانند، شهرداری زنجان را در رسیدن به برنامه‌های عمران و چشم‌انداز شهری یاری کنند؟