دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: مراسم روز ملی صادرات در زنجان در حالی برگزار شد که امسال به دلیل کاهش قیمت جهانی سرب و روی و سهم قابل توجه این فلزات در صادرات، این استان حال و روز خوشی در بخش صادرات خارجی نداشته است. با این وجود بهبود فرآیندهای تسهیل در صادرات در بخش مالیاتی، گمرک و نیز امید به روزهای خوش تولید پس از تحریم با ورود به بازار تجارت جهانی روزنه‌های امید را در دل صادرکنندگان استان نسبت به سال‌های گذشته دوچندان کرده است.

در این مراسم که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد، استاندار زنجان با تاکید بر اینکه صادرکنندگان با وجود تحریم‌ها در چند سال گذشته چراغ صادرات را روشن نگه داشته‌اند، گفت: این در شرایطی بود که سهم بازار در بخش صادرات با وجود تنگناها و تحریم‌ها در حد متوسط محفوظ باقی ماند. جمشید انصاری افزود: نبود ثبات در بازارهای بین‌المللی در کنار کاهش قیمت نفت و فلزات و مصنوعات در ارتقای میزان صادرات کشور و همسو با آن زنجان تاثیرگذار بود.

وی فراهم شدن بسترهای حضور در بازارهای جهانی در دوران پساتحریم را امیدوار‌کننده اعلام کرد و ادامه داد: در مرحله بعدی با برداشت تحریم‌ها از برخی کالاها، فضای مناسبی در مبادلات بین‌المللی حاکم خواهد بود. انصاری با بیان اینکه برخی مقررات مربوط به صادرات متناسب با زمان تحریم‌ها وضع شده است، افزود: در شرایط پساتحریم ضرورت بازنگری در تصمیمات اتخاذ شده امری مهم است.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه رقابت‌های منفی در حوزه‌های مختلف بین تولیدکنندگان باعث شده تا نتوانیم از ظرفیت‌های صادراتی بهره‌مند شویم، ادامه داد: اکنون ۷۰ درصد بازار صادراتی ایران را کشورهای همسایه تشکیل می‌دهند و بیش از ۷۵ درصد صادرات کشور توسط ۳۸۰ شرکت انجام می‌شود که از این میزان ۴۲درصد سهم صادرات نفتی و صنایع پتروشیمی است.

محمدرضا مودودی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی و اندوخته‌های تجارتی مدیران در خارج از مرزها برای توسعه و اعتلای تجارت کشور گفت: فعالان اقتصادی خارج از مرزها تنها مبادله‌گر کالا نیستند، بلکه سفیران کشور در حوزه فرهنگ نیز محسوب می‌شوند. وی ادامه داد: ایران در حوزه صادرات کشور جوانی بوده و عمر صادرات غیرنفتی آن کوتاه است و با این سیاست برای توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند بهره‌گیری از تجربیات و اندوخته‌های مدیران حوزه صادراتی در خارج از مرزها هستیم.

مودودی، رقابت را اصلی‌ترین عامل برای توسعه دانست و افزود: حمایت‌های دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور انجام می‌شود تا بتوانیم بستری مناسب برای ادامه فعالیت شرکت‌های تولید را فراهم کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اعلام اینکه در ۵ سال آینده قرار است سالانه ۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، گفت: به این منظور چاره‌ای جز توسعه صادرات وجود ندارد تا علاوه بر رونق اقتصادی شاهد رونق اشتغال نیز باشیم.

ناصر فغفوری، سرانه صادرات کشور را ۸۰۰ دلار اعلام کرد و افزود: این میزان باید با برنامه ریزی عملیاتی به دو هزار دلار افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: مشوق‌های درنظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله معافیت‌های مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده در سیاست‌های رفع موانع تولید بی‌تاثیر نیست.

همچنین در این مراسم رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اعلام اینکه امسال برای انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تنها۳۰ پرسشنامه تکمیل شد، گفت: متاسفانه بیشتر واحدهای تولیدی امتیاز لازم برای به حدنصاب رسیدن را نداشتند.