آغاز تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله دماوند

دنیای اقتصاد، شرق استان تهران، محسن عسکری: معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دماوند به دلیل داشتن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شهری جزو ۱۰ شهر نخست کشور است. مهدی الیاسی در نخستین همایش سند چشم‌انداز و راهبرد توسعه شهر دماوند در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد دماوند اظهار کرد: برای آینده شهرها باید برنامه‌ریزی‌ داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف تعیین‌شده برسیم. به این منظور دولت مصوب کرده است که در تمام حوزه‌ها آینده‌نگری شود.

معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برای تدوین سند توسعه شهری به برنامه‌ریزی درستی در حوزه‌های مختلف نیاز داریم، گفت: نگاه متفاوت به مسائل شهری از شاخص‌های دارای اهمیت در توسعه شهرها است. وی با تاکید بر اینکه باید جایگاه شهرها در برنامه‌ریزی‌ها مشخص شود، اعلام کرد: بعد از مشخص شدن جایگاه شهرها باید با شناخت، شکاف‌ها را بررسی کنیم که این شهر چه ظرفیت‌هایی را در خود جای داده است. الیاسی با بیان اینکه شوراها باید برای آینده شهرهای خود برنامه ترسیم کنند، گفت:‌ برای تهیه و تدوین سند چشم‌انداز توسعه شهرها باید به اجماع دست پیدا کنیم؛ در این زمینه، باید به خوبی از فرصت‌ها برای شناخت بهتر شهرها استفاده و به منظور تحقق اهداف آن تلاش کرد.

تدوین سند چشم‌انداز گامی موثر در توسعه شهر

شهردار دماوند نیز گفت: تدوین سند چشم‌انداز و راهبرد توسعه شهر به‌صورت پایدار گامی موثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و آنچه باید در تدوین این سند مورد توجه قرار گیرد، داشتن هدف است.عباس صفری با بیان اینکه شهر از دو بعد کالبدی و اجتماعی تشکیل شده، اظهار کرد: بُعد کالبدی آن را ساختمان‌ها و معابر شهری و بعد اجتماعی آن را مردم و اجتماع تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه بشر شهر را به‌عنوان دستاورد بزرگ تمدن احداث می‌کند تا به آسایش، امنیت و رفاه برسد، ادامه داد: انسان همواره به توسعه و پیشرفت می‌اندیشد و رسیدن به این جایگاه منوط به داشتن مردمی سالم و جامعه ایمن است. شهردار دماوند یکی از راه‌های توسعه پایدار شهری را توجه به تقویت جایگاه علم و دانش دانست و خاطرنشان کرد: نهادی که به‌عنوان آموزش و پرورش می‌شناسیم، تداعی‌کننده همین جایگاه است. وی توجه به توانمندسازی اقشار کم‌درآمد جامعه، توسعه اقتصادی، توجه به حفظ محیط‌زیست و احیای نواحی مرکزی شهرها از بافت‌های فرسوده را از اهداف این سند دانست.

شهردار دماوند مهم‌ترین رویکرد در این زمینه را مشارکت اقشار مختلف مردم و جامعه برشمرد و گفت: برای این منظور، تلاش می‌کنیم تا از افرادی که در حوزه شهری تجربه داشتند، استفاده کنیم تا با شناسایی مشکلات شهری، چشم‌انداز دقیق و بهتری را از شهر تدوین کنیم.

دماوند زیرساخت‌های گردشگری ندارد

رئیس شورای شهر دماوند نیز با بیان اینکه این شهر زیرساخت‌های لازم گردشگری را ندارد، گفت: سند چشم‌انداز و راهبرد توسعه، وضعیت ۲۰ سال آینده دماوند را مشخص می‌کند. غلامرضا ذبیحی در حاشیه برگزاری این همایش اظهار کرد: با برگزاری این همایش، تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله شهر دماوند را آغاز کردیم. وی افزود: نخبگان شهری، دانشجویان رشته‌های معماری و شهرسازی و امنای محلات شهر دماوند به این همایش دعوت شدند تا برای تدوین سند چشم‌انداز و راهبرد توسعه این شهر صاحب‌نظر باشند.

رئیس شورای شهر دماوند تصریح کرد: در کنار توسعه شهری و ایجاد شبکه‌های راه، نباید بخش‌هایی همچون مسائل زیست‌محیطی، فرهنگی و آداب‌ و رسوم به فراموشی سپرده شود. ذبیحی ادامه داد: اکنون سند چشم‌انداز و راهبرد توسعه شهر دماوند به‌وسیله‌ شهرداری تهیه و برای توسعه و پیشرفت این شهر طی ۲۰سال آینده ترسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: این سند می‌تواند وضعیت دماوند را در سال‌های آینده مشخص کند و هماهنگی‌ بیشتری بین دستگاه‌های اجرایی به وجود بیاورد. رئیس شورای شهر دماوند با اشاره به مشکلات این شهر اعلام کرد: دولت در سال ۱۳۸۹، دماوند را به‌عنوان شهر نمونه گردشگری مصوب کرد، اما این شهر هیچ زیرساختی از گردشگری ندارد؛ این شهر با وجود حدود ۲۰ هزار دانشجو زیرساخت‌های لازم حمل‌ونقل را نیز ندارد. وی افزود: سند چشم‌انداز و راهبرد توسعه، آینده دماوند را با جمعیتی قابل تصور و آن چیزی که آیندگان به‌عنوان محیط‌زیست نیاز دارند، پیش‌بینی می‌کند.