دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: نخستین نشست هم اندیشی دوستداران گردشگری و محیط زیست کرمانشاه در بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه برگزار شد.

علی فعله‌گری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری کشور گفت: در منطقه‌ای که درگیر ناآرامی است ایران در امنیت کامل به سر می‌برد که این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه گردشگری باشد.

وی گفت: سال گذشته پنج میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شد که نسبت به ظرفیت‌های کشور بسیار ناچیز است.

فعله‌گری تبلیغات را زمینه رشد گردشگری دانست و گفت: متاسفانه بودجه برای فعالیت‌های تبلیغاتی در اختیار ما نیست.

وی افزود: توسعه تعاملات بین‌المللی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی از راه‌های توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

فعله‌گری افزود: دولت یازدهم به دنبال توسعه ارتباطات خود با جهان است، از این‌رو کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که سونامی گردشگری به‌زودی وارد ایران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های سوم و چهارم توسعه برای گردشگری اجرا نشده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی برنامه‌های خود را برای برنامه ششم توسعه به دولت ارائه کرده است.وی توسعه گردشگری را در گرو حفظ محیط زیست دانست و گفت: تا زمانی که محیط زیست را حفظ نکنیم، توسعه غیرممکن است.وی همچنین با بیان اینکه به دنبال ثبت جهانی حریم منظری منطقه اورامانات هستیم، اظهار کرد: منطقه اورامانات از لحاظ مناظر بکر طبیعی و بافت روستایی بی‌نظیر است که باید ثبت جهانی شود. وی در ادامه با بیان اینکه نخستین روستای بدون بیکار کشور در پاوه معرفی می‌شود، اظهار کرد: این روستا با بهره‌گیری از زمینه‌های صنایع دستی و گردشگری معضل بیکاری را پشت سر گذاشته است.

فعله‌گری تنها راه توسعه گردشگری را کمک مردم و مشارکت‌های دولتی دانست و اعلام کرد: باید آثار تاریخی خود را به جهانیان معرفی کنیم.

کرمانشاه دارای ۴۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از ۲۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

فرماندار پاوه نیز در این نشست اظهار کرد: گردشگری امروز به یک صنعت تبدیل شده است و با نگاه کاملا اقتصادی باید به آن پرداخته شود.

پرویز ایده‌پور با بیان اینکه مردم اورامانات و پاوه به لحاظ سنتی همواره پذیرای گردشگران فراوانی بوده است، تصریح کرد: گردشگری به‌ صورت صنعتی و اقتصادی در این منطقه وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال نخستین روستای بدون بیکار استان در شهرستان پاوه معرفی می‌شود، افزود: برنامه‌های توسعه اقتصادی در این روستا از سوی خود مردم اجرا می‌شود.