دنیای اقتصاد، رنجان، اسدالله قربان‌زاده: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تاکید بر بالا بردن انگیزه اقتصادی بهره‌برداران با محوریت توانمندسازی جوامع محلی گفت: حفظ طبیعت در کنار بهره‌برداری اصولی و پایدار از این منابع خدادادی می‌تواند برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار اثرگذار باشد. بهمن اسکندری در مراسم تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی این استان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره حراست از عرصه‌ها و منابع عنوان کرد: خوشبختانه در تعطیلات نوروزی امسال دادستان‌های شهرستان‌ها و نیروهای انتظامی همکاری نزدیکی را با منابع طبیعی استان برای حفاظت از عرصه‌ها داشتند.

وی همکاری نیروی انتظامی این استان از طریق کلانتری‌ها را در کاستن از تصرفات و سودجویی‌های غیرقانونی یادآور شد و اظهار امیدواری کرد: با انتصاب فرمانده یگان حفاظت شاهد ساماندهی نیروهای گشت و مراقبتی در نقاط مختلف استان باشیم.

اسکندری با اشاره به کاهش اطفای حریق در سال گذشته اظهار امیدواری کرد؛ با برنامه‌ریزی و مدیریت در عرصه‌ها شاهد روند نزولی آتش‌سوزی‌ها باشیم.

این مقام مسوول برگزاری نشست با دهیاران و شوراهای روستاها را با هدف کنترل و جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها جزو برنامه‌های این اداره کل بیان کرد و افزود: انتظار داریم دستگاه‌های امنیتی نیز در برخورد و شناسایی با افرادی که نسبت به آتش‌سوزی مراتع اقدام می‌کنند، همکاری نزدیکی داشته باشند.

وی اجرای طرح کمربند حفاظتی را یکی از برنامه‌های منابع طبیعی استان برای مقابله با آفات و بیماری‌های درختان مهم دانست و ادامه داد: کمتر از۲۷۰ هکتار از این طرح در سطح استان باقی مانده تا شاهد مراقبت بیشتر از عرصه‌های منابع طبیعی باشیم.

اسکندری از افزایش ۲ برابری اعتبارات ملی در حوزه آبخیزداری خبر داد و رشد ۳۸ درصدی این اعتبارات را برای بسط و گسترش برنامه‌های منابع طبیعی استان دانست.

وی با ابراز تاسف از اینکه برای ۶۵ هزار هکتار از مراتع سطح استان یک نیروی یگانی وجود دارد، عنوان کرد: این در حالی است که استاندارد این عدد هر ۱۰ هزار هکتار جنگل و ۱۵ هزار هکتار مرتع با یک نیروی حفاظتی گزارش شده است.

مدیر کل منابع طبیعی این استان از کاهش نیرو‌های یگانی این اداره کل از۳۰ نفر به۱۰ نفر در سال جاری خبر داد و بیان کرد: در شرایط کنونی مانیتورینگ را در برنامه داریم تا با شناسایی متصرفان و متخلفان، آنها را تحت کنترل داشته باشیم.

اسکندری تهیه بانک اطلاعاتی متصرفان و تحت کنترل گرفتن را جزو برنامه‌های این اداره کل بیان کرد.

زنجان، استانی پیشرو

زنجان جزو استان‌های پیشرو در استفاده از امکانات الکترونیکی برای حفاظت ازمنابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم گفت: راه‌اندازی سیستم ارتباط جنگل ۱۵۰۴ و مانیتورینگ برای حفاظت از منابع طبیعی جزو اقداماتی بوده که در کاستن از میزان حریق و تخریب‌ها در استان موثر است.

سرهنگ قاسم سبزعلی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری درباره صیانت از منابع طبیعی گفت: این صحبت‌ها رسالت سازمان را برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی سنگین کرده است.

وی اعلام کرد: استراتژی سازمان مربوطه احیا، توسعه و بهره‌برداری است و به این منظور تلاش می‌کنیم، امانتداری در قبال آیندگان را از یاد نبریم.

وی کاهش۱۲ متری آب‌های زیرزمینی استان را هشداری برای تمامی مردم استان عنوان کرد که در سایه بی‌تفاوتی و عدم نگاه اصولی و برنامه‌ریزی روی داده است.

سبزعلی نتیجه بی‌تفاوتی‌ها و بی‌توجهی‌ها در قبال منابع طبیعی را تغییر اقلیم و دگوگونی‌های حاصل شده در محیط زیست عنوان کرد و افزود: متاسفانه عدم بهره‌گیری از دانش بومی، انجام برخی اقدامات سلیقه‌ای، تغییر نوع بارش‌ها در فصول مختلف سال و تغییر نوع کاشت گونه‌های نامساعد با اقلیم مناطق نیز در این امر بی‌تاثیر نیست.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه زندگی تک‌تک افراد جامعه با منابع طبیعی گره خورده است، فرهنگ‌سازی و بهره بردن از آموزه‌های دینی را یادآور شد و گفت: در این راه رسانه‌ها نیز مسوولیت سنگینی دارند. سازمان جنگل‌ها سهامدار در نگهداری از منابع طبیعی است اما باید قبول کرد که مردم و تمامی دستگاه‌ها نیز در این رابطه مسوولیت دارند.

سبزعلی با اشاره به نقش فرهنگ‌سازی از دوران کودکی در سطح مدارس بیان کرد: با توجه به اجرای طرح موفق همیار پلیس توسط نیروی انتظامی بی‌شک اجرای طرح همیار طبیعت و مشارکت دادن دانش‌آموزان می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف توسعه‌ای یاری کند.

وی با اعلام اینکه در کشور تنها۳۰ هزار همیار طبیعت داریم، بیان کرد: امید داریم برای صیانت از این عرصه‌ها به تعداد جمعیت کل کشور همیار طبیعت فعالیت کنند.

این مقام مسوول کاهش نیروهای یگانی در دهه اخیر را یکی از مشکلات این یگان برای حفاظت از عرصه‌ها بیان کرد و گفت: جدای از این مهم‌ترین مشکل در این بخش عدم همکاری بین‌بخشی است؛ به طوری که با همکاری نزدیک دستگاه‌های دولتی بیش از گذشته شاهد بهبود وضعیت تخریب‌ها در مراتع و جنگل‌ها باشیم.

سبزعلی اضافه کرد: در صورتی که هرگونه ساخت وساز در اراضی ملی روی دهد ارائه خدمات زیربنایی همچون آب، برق و گاز ما را در رسیدن به اهداف تعریف شده عقب می‌اندازد.

این مقام مسوول بهره‌برداری از ظرفیت‌های جوامع محلی و تشکل‌ها با هدف توانمندسازی عرصه‌نشینان را یکی از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد و افزود: استفاده از پایش‌های ماهواره‌ای بدون حضور نیروها در عرصه‌ها، پهپاد و سیستم‌های هوشمند نیز در کاستن میزان خسارت‌های وارده به عرصه‌ها تاثیرگذار است.