بسته گردشگری برای خوزستان

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: باید جذابیت در خوزستان وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار رغبت سرمایه‌گذاری در بخش جاذبه‌های گردشگری استان داشته باشد. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: مهم‌ترین اصل در جذب گردشگر وجود جاذبه در آن منطقه است و تنها ساختن هتل و تهیه امکانات در جذب گردشگر موثر نیست بلکه باید جاذبه در منطقه فراهم شود.

وی گفت: منطقه‌ای که جاذبه و جذبه داشته باشد خود به خود گردشگر را به خود جذب می‌کند و جذابیت سرمایه‌گذار را به آن منطقه جذب می‌کند.

عالی‌ترین مقام دولت در استان خوزستان با بیان اینکه جاذبه‌ها و آثار میراث فرهنگی توسط مردم ساخته و ماندگار می‌شود، گفت: صنعت گردشگری در استان به تنهایی می‌تواند منبع درآمد بسیار خوبی برای مردم استان باشد و استانداری خوزستان هم به دنبال کسب درآمد بدون تکیه بر نفت است.

استاندار خوزستان در ادامه بیان کرد: استانداری خوزستان دستوری ابلاغ کرده است تا رشته گردشگری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های استان راه‌اندازی شود تا علاقه‌مندان در این رشته بتوانند در سطح بالاتری این رشته را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه بسته عملیاتی برای رونق گردشگری در استان انجام شده است، بیان کرد: آزاد شدن تردد خودروهای اروند در سراسر استان و همچنین تامین اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریالی برای بخش گردشگری برای رونق این بخش در نظر گرفته شده است.

مقتدایی در ادامه افزود: تالاب‌ها و رودخانه‌ها خود بستری برای جذب گردشگر در استان هستند و نگهداری از آنها در جذب گردشگر بسیار مهم است.

عالی‌ترین مقام دولت در استان بیان کرد: تور گردشگری زمستانی در خوزستان وجود ندارد این در حالی است که خوزستان جاذبه‌های بسیار زیادی درفصل زمستان برای مسافران و گردشگران دارد که برای جذب گردشگر باید خلاقیت و تحولاتی را در استان ایجاد کرد.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: دفاتر مسافرتی در استان می‌توانند به ازای هر مسافری که از خوزستان به کشورهای خارجی مسافرت می‌کند یک نفر از کشور خارجی به خوزستان بیاورند.

همچنین مشاور استاندار خوزستان در امورمیراث فرهنگی و گردشگری خوزستان گفت: گردشگری تنها در یک صورت در استان خوزستان رونق می‌یابد و آن هم رونق گردشگری فرهنگی است.

وحید قاسمی اظهار کرد: گردشگری اسباب توسعه است و نگاه گردشگری در خوزستان باید تغییر کند. وی گفت: ساخت جاده‌های مناسب و احداث هتل، صنعت گردشگری در استان را رونق می‌بخشد و راه را برای ورود گردشگران به خوزستان هموار می‌کند و باید قصد گردشگری و تقاضای گردشگری را درخوزستان ایجاد کرد.

قاسمی بیان کرد: خوزستان پرچمدار گردشگری در کشور است و گردشگری فرهنگی راهی برای رونق گردشگری در خوزستان است.

مشاور استاندار خوزستان در امورمیراث فرهنگی و گردشگری خوزستان گردشگری فرهنگی را شامل گردشگری در بخش‌های طبیعت، صنعت و تاریخ دانست و گفت: ایران یک کشور فرهنگی است که تاریخچه فرهنگی آن باعث جذب گردشگر می‌شود و استان خوزستان با داشتن تاریخچه فرهنگی غنی بستر مناسب گردشگری در بخش فرهنگی است.

قاسمی با اشاره به اهمیت رودخانه کارون در گردشگری افزود: چهار رودخانه در دنیا وجود دارند که به رودخانه‌های جوان معروف هستند مانند رودخانه کارون که چندین نوع زیست در دشت و کوهستان و دریا دارد و از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در استان است.

وی افزود: متاسفانه جاذبه‌های گردشگری در استان از جمله کارون به مردم دنیا معرفی نشده‌اند و از قابلیت‌های استان در بخش گردشگری استفاده نشده است. مشاور استاندار خوزستان در امورمیراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: بخش خصوصی در تبلیغات و معرفی استان خوزستان می‌تواند موثر باشد و دولت نیز باید در کنار بخش خصوصی زمینه را برای تبلیغات و معرفی استان فراهم کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز گفت: در خوزستان باید به دنبال تقویت زیر ساخت برای رونق گردشگری بود.

افشین حیدری اظهار کرد: در ۶ ماه دوم امسال برنامه‌هایی در قالب رویدادهای فرهنگی برای معرفی خوزستان و اقوامش انجام می‌شود.

وی گفت: گردشگری با تزریق اعتبارات دولتی و کمک به بخش خصوصی رونق می‌گیرد، چرا که گردشگری یک صنعت است که نیاز به همکاری در تمامی رده‌ها دارد و بخش هواپیمایی و گردشگری و هر بخشی که با بحث گردشگری در ارتباط است باید برای رونق جذب گردشگردر خوزستان تلاش کنند.

حیدری با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای جذب گردشگرانجام نشده است، گفت: گردشگری سلامت نوعی از جذب گردشگر است که متاسفانه در این زمینه کار خاصی انجام نشده است.

وی افزود: مقرر شده است اقامتگاه‌های گردشگری در استان ایجاد شود که یک قدم در جذب گردشگر در استان است و نیز مقرر شده امسال جشنواره کارون در استان برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: تا دو ماه آینده بازارچه صنایع دستی غدیر در اهواز راه‌اندازی می‌شود که محصولات صنایع‌دستی در این بازارچه عرضه می‌شود.