دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: از سنندج که بخواهی به هر طرف از استان سرسبز و زیبای کردستان سفر کنی جاده آنقدر نامناسب، شلوغ و پرتردد است که برای لحظاتی از سفر پشیمان می‌شوی؛ اما دیدن جاذبه‌های بکر و طبیعی استان انگیزه‌ای برای ادامه سفر به آدم می‌دهد. مسیر سنندج- مریوان که محور گردشگری نیز تعریف شده است یکی از مناطق جذاب با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا به‌خصوص در فصل بهار است که شوق دیدن مناظر بکر، گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به این منطقه می‌کشاند. این مسیر را در ۱۳۱ کیلومتر می‌توان طی کرد؛ اما آنچه راهیان سفر به این سرزمین را دل‌آزرده می‌کند، جاده‌های پر پیچ و خم و باریک با چاله‌های فراوان و از همه آزار‌دهنده‌تر، تردد بی‌شمار تانکرهای حامل سوخت از کشور عراق و کامیون‌های تزانزیتی به مقصد استان‌های مرکزی کشور است.

هر روز حدود ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ خودرو ترانزیتی و تانکر حامل سوخت در مسیر سنندج - مریوان تردد می‌کنند که اگرچه رانندگان این خودروها به مشکلات جاده واقفند، اما با سرعت بسیار بالا و عدم رعایت استانداردهای یک راه فرعی و باریک، امنیت جاده را به‌طور جدی به مخاطره انداخته‌اند. این خودروهای سنگین آن‌چنان با سرعت بالا در این پیچ و خم‌ها عبور می‌کنند و از خودروهای سواری سبقت می‌گیرند که سرنشینان خودروهای سواری برای لحظاتی خود را در دره تصور می‌کنند و این عدم رعایت مقررات رانندگی، موجب بروز حوادث رانندگی در طول روز در این مسیر شده است. به گواه مردم منطقه هر روز چند دستگاه خودرو ترانزیتی یا تانکر حامل سوخت در این پیچ‌ها واژگون و به دره سقوط می‌کنند که علاوه‌بر بروز مشکلات جاده‌ای، سوخت موجود در این تانکرها محیط زیست را نیز آلوده می‌کند.

مسیر سنندج به مریوان بسیار شلوغ و پرتردد است و جاده فعلی که به گفته مسوولان راه‌وشهرسازی کردستان دارای استاندارد راه فرعی است به هیچ وجه جوابگوی حجم تردد خودروهای ترانزیتی نیست و باید تعریض و تبدیل به بزرگراه شود.

این مسیر پر از آبشار و کوه و دره و جاذبه طبیعی بکر و زیبا است که اگر جاده‌اش درست شود، گردشگر بیشتری از داخل و خارج از کشور برای دیدن این مناظر به آنجا می‌آیند و صنعت پرسود گردشگری در این منطقه رونق می‌گیرد و به دنبال آن شغل ایجاد می‌شود و درآمد مردم نیز بالا می‌رود. منطقه اورامان در شهرستان سروآباد نیز یکی از محورهای گردشگری است، کوه‌های سربه فلک کشیده که اکنون نیز سفید پوش هستند و آبشارها، دره‌ها و چمنزارها با صدای بلبل و قناری و کبک و پرواز عقاب و شاهین و دیگر پرندگان با مردمانی سختکوش و مهمان‌نواز مجموعه‌ای را پدیده آورده که هر گردشگری دوست دارد روزها را در این منطقه به سر کند.

این جاده نیز که از دل کوه‌های سر به فلک کشیده می‌گذرد، خطراتی برای گردشگران دارد؛ از مسیر پر از دره فاقد گاردریل گرفته تا تردد زیاد در آن. ۱۲ اردیبهشت ماه مراسم سنتی کومسا در شهر اورامان تخت، شهرستان سروآباد استان کردستان برگزار شد که جمعیت زیادی به این شهر بی‌امکانات با جاده‌های وحشتناک آمده بودند و بسیاری از گردشگران از وضعیت جاده، اظهار تاسف می‌کردند.

دختر و پسر دانشجویی در حاشیه این مراسم از مردم در ارتباط با وضعیت زیرساخت‌های گردشگری این منطقه در قالب برگه‌های پرسش‌نامه، پرس‌وجو می‌کردند و می‌خواستند مطالب را برای پایان‌نامه دانشگاه خود ارائه دهند که از ۲۰۰ برگه‌ای که جمعیت پر کردند، اکثر قریب به اتفاق از نبود جاده مناسب به‌عنوان تهدید‌کننده این بخش نام می‌بردند.

منطقه اورامان نیز جاده نامناسبی دارد و برای تقویت صنعت گردشگری به‌عنوان یک ظرفیت بسیار خوب در استان کردستان قبل از هر چیزی باید به فکر اصلاح جاده‌های استان بود، تا بتوان این صنعت درآمدزا را بیش از پیش تقویت کرد.

جاده‌های کردستان اکنون تنها به نقدینگی برای بهسازی و تعریض نیاز دارند و این نقدینگی باید از طرف دولت یا بخش خصوصی تامین شود که هزینه در این بخش، سرمایه‌گذاری بزرگی محسوب می‌شود. مسیر سنندج - مریوان نه تنها محوری گردشگری و مورد توجه مردم داخل و خارج از کشور است، به‌دلیل وجود مرز رسمی باشماق مریوان نیز، قطب تجاری منطقه غرب کشور محسوب می‌شود و می‌توان مسیر درآمدزایی برای کشور باشد و از این رو سرمایه‌گذاری در جاده‌های این مسیر بسیار توجیه پذیر است.

از این مسیر که عبور می‌کنی ماشین‌آلات راهسازی در حال کار و تلاش برای تعریض جاده هستند؛ اما به گفته مسوولان راه‌وشهرسازی کردستان، راه‌سازی در کردستان به‌دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه بسیار سخت، زمانبر و از همه مهم‌تر، پر هزینه است و اعتبارات کنونی جوابگوی نیازها نیست و از این‌رو جا دارد دولت اعتبارات بیشتری برای این مسیر اختصاص دهد.