دنیای‌اقتصاد- مینا دربندی: جلسه هم‌اندیشی با موضوع بررسی چگونگی تامین منابع مالی صنعت مرغداری استان با حضور مدیر ستادی بانک کشاورزی استان زنجان و کارشناسان این بانک، معاون امور دام و طیور جهاد کشاورزی استان و فعالان صنعت مرغداری در محل مدیریت شعب بانک کشاورزی استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، بهزاد نیکخواه، مدیر ستادی بانک کشاورزی استان زنجان، با اعلام اینکه بانک کشاورزی در طول ۸۰ سال فعالیت خود به عنوان بازوی مالی بخش کشاورزی وظیفه تامین مالی بهینه بخش کشاورزی را با هدف ایجاد امنیت غذایی، مبارزه با فقر و توسعه کشاورزی و صنایع وابسته در مناطق محروم و نیز تولید ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عهده دارد، افزود: این مسوولیت در عصر حاضر، با ملاحظه شرایط رقابتی بین‌المللی و تهدیدهای خارجی و افزایش جمعیت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اعمال سیاست‌های اصولی دولت در مدیریت پولی و مالی با هدف مهار تورم، ملاحظات جدیدی را از نظر سیاست‌های تامین مالی بنگاه‌های تولیدی فراروی بانک‌ها می‌گذارد که این نشست‌ها با هدف پیش تدبیری درباره چگونگی حل مسائل پیش رو انجام می‌گیرد.
نیکخواه، با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری اصولی تامین مالی می‌تواند ضمن تامین نقدینگی مورد نیاز بخش با حداقل اثرات تورمی موضوع اشتغال و تولید را ساماندهی کند، افزود: از جمله این سیاست‌ها می‌توان به سیاست تامین مالی زنجیره ارزش اشاره کرد که به جد مورد تاکید بانک کشاورزی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت مرغداری است.
مدیر بانک کشاورزی استان، با اشاره به تامین منابع مالی صنعت مرغداری در قالب قراردادها و اسناد داخلی افزود: تاکنون کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک کشاورزی استان رقمی بالغ بر ۳۷۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته و از این میزان ۲۵۷ میلیارد ریال برای صنعت مرغداری استان اعم از جاری و سرمایه‌ای پرداخت شده است. این مقام بانکی استان، از انجام خدمات بانکی مرغداران در یک شعبه ‌ویژه برای ساماندهی و تسهیل خدمات اعتباری بانکی به مرغداران خبر داد و گفت: این موضوع جزو خواسته‌های فعالان این عرصه بوده که در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌ایم.
نیکخواه، تعاملات سازنده خارجی کشورمان با سایر کشورها را نقطه عطفی در توسعه سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: اگر شرایط طوری فراهم شود که به عنوان عضو وارد سازمان تجارت جهانی شویم، در این صورت باید با توجه کامل به بحث مدیریت، قیمت تمام شده خود را برای رقابت تنگاتنگ با محصولات کشاورزی تولیدی کشورهای خارجی آماده کنیم که این امر مستلزم ارتقای کیفیت محصولات، استانداردسازی و تولید با قیمت تمام شده پایین و رقابتی است. مدیر بانک کشاورزی استان، با بیان اینکه تحقق این امر مستلزم سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه تکنولوژی تولید و ارتقای دانش حرفه‌ای است، ادامه داد: این بانک آمادگی دارد با سرمایه‌گذاری در بهبود کیفیت به بحث توسعه عمودی واحدهای موجود بپردازد.
نیکخواه، با تاکید بر اهمیت موقعیت جغرافیایی استان اعلام کرد: حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در شعاع ۳۰۰ کیلومتری زنجان زندگی می‌کنند و این مزیت نسبی چشم‌انداز توسعه اقتصادی در تمامی حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه در زمینه محصولات کشاورزی را در ذهن متبادر می‌سازد.
چشم انتظار ماحصل حمایت‌ها
در ادامه این نشست معاون امور دام و طیور جهاد کشاورزی استان گفت: نقطه اوج حمایت‌ها از بخش کشاورزی سال گذشته بود که در توسعه بخش کشاورزی حداکثر تسهیلات جذب این بخش شد و ماحصل نتایج آن را امسال شاهد هستیم.
رحمان رستم‌خانی، با اعلام اینکه اکنون تعداد واحدهای تولیدی این بخش به بیش از ۷۵۰ واحد رسیده که حکایت از همراهی سیستم بانکی به‌عنوان حلقه مهم بخش تولید است.
وی، راه‌اندازی خط اعتباری سرمایه در گردش با همکاری سیستم بانکی برای استفاده از سیستم جهاد کشاورزی را متذکر شد و ادامه داد: در این رابطه جهاد کشاورزی استان آمادگی لازم برای هرگونه حمایت را دارد. به گفته وی، نظام تولید خوشه‌ای نقش ویژه‎ای در تقویت فعالیت واحدهای تولیدی بخش کشاورزی دارد. رستم‌خانی، تامین اعتبار زنجیره تولید با نظام تولید خوشه‌ای را مهم ارزیابی کرد و افزود: بانک کشاورزی یکی از حلقه‎های موثر در چرخه تولید محصولات کشاورزی و فعالیت در این حوزه است، ولی باید تلاش کرد تا دغدغه سرمایه در گردش واحدها حل شود.
وی با اعلام اینکه ۱۷ نوع فعالیت تولیدی در قالب نظام خوشه‌ای وجود دارد که از این تعداد تنها سه نوع شناسایی شده است، اظهار کرد: تنها به یک واحد مجوز تولید نظام خوشه‌ای داده شده است. رستم‌خانی در ادامه اعلام کرد: اکنون هشت نوع کاربری در بخش طیور استان از قبیل واحد مرغ مادر، مرغ گوشتی، مرغ تخم‎گذار، بوقلمون و شترمرغ فعالیت دارند که سرمایه در گردش برای امسال ۹۶ میلیارد تومان برآورد شده است. مجهز شدن مرغداری‌ها به تکنولوژی روز، کوتاه شدن روند بوروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات، حمایت‌های مالی بیشتر، همکاری بانک‎های عامل و فعالان این صنعت در بهبود کیفیت تولیدات و دسترسی به امنیت غذایی، حرکت به سمت بهره‌وری، تاکید بر ارتقای ضریب تبدیل جزو دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین افزایش قیمت نهاده‌ها طی سال‌های اخیر که در سایه تحریم‌ها به وجود آمده بود جزو چالش‌های مرغداران استان بود که این صنعت را به آستانه ورشکستگی رساند و در این جلسه راهکارهای برون‌رفت آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین فروش نسیه به کشتارگاه‌ها نیز جزو مشکلات این صنعت بود که مورد بررسی قرار گرفت. رفع حلقه‌های زائد در تولید این صنعت نیز جزو خواسته‌های مرغداران بود که با توسعه نظام زنجیره تولید این موضوع نیز قابل بررسی است. جذب مشتریان متخصص، دارای توانایی مالی، آشنا با صنعت و سرمایه‌گذاری نیز جزو دیگر سیاست‌های بانک کشاورزی استان برای توسعه این صنعت بود که مدیر شعب این بانک در پاسخ به مطالبات مرغداران عنوان کرد.