دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دیدار با استاندار هرمزگان آخرین وضعیت روند توسعه صنعت حمل‌ونقل و مشکلات و تنگناهای موجود را تشریح کرد.

دکتر شهریار افندی زاده در این دیدار با اشاره به سیاست‌های راهبردی وزارت راه گفت: بخش حمل‌ونقل از بخش‌های مهم و زیرساختی توسعه بوده و با توجه به اینکه ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد، اهمیت توجه به این بخش بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: در کنار ساخت و توسعه راه، نگهداری و حفظ این سرمایه‌های ملی ضرورتی انکارناپذیر است که باید به جد مورد

امعان نظر باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نگاه نگهداری بر سازمان حمل‌ونقل حاکم است.

افندی زاده همچنین گفت: برای پرهیز از روزمرگی و مشخص شدن اولویت‌ها در کنار برنامه چشم انداز توسعه، استراتژی مناسبی تدوین شده و با استفاده از نیروهای کوشا و بی‌ادعای فعال در این بخش در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت امکانات موجود، اولویت کنونی این بخش نگهداری راه‌های اصلی که ایفاگر نقش ملی بوده و در سیستم کلان کشور نیز تاثیرگذار است، می‌باشد.

افندی زاده با اشاره به اینکه راه به عنوان شریان حیاتی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، نگهداری راه‌ها به شیوه‌های نوین، ارتقای ایمنی جاده‌ها به منظور کاهش تلفات، احداث و بهسازی راه‌های روستایی، پیگیری مصوبات سفرهای استانی هیات دولت و ایجاد هم راستایی بین اهداف سازمانی و کارکنان را از جمله برنامه‌های راهبردی مجموعه تحت مدیریت خود عنوان کرد.

معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه ضمن تقدیر از حسن توجه مقام عالی دولت در هرمزگان، نسبت به طرح‌ها و برنامه‌های صنعت حمل‌ونقل، به سیاست‌های دولت در ساخت پایانه‌های جدید اشاره و اظهار کرد: پایانه‌های مسافربری از این پس به صورت نیمه متمرکز و غیرمتمرکز اداره خواهند شد و این کار به صورت آزمایشی در مشهد شروع شده است.

وی افزود: وزارت راه هزینه‌های مربوط به سهم خود در احداث پایانه مسافری بندرعباس را انجام داده و ادامه کار و تجهیز آن برابر قانون به عهده شهرداری است که امید می‌رود اقدامات لازم در این خصوص هرچه سریع‌تر انجام پذیرد.

استاندار هرمزگان نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل به عنوان حلقه اتصال بخش‌های مختلف اقتصادی، همواره از اهمیت ویژه‌ای در توسعه همه‌جانبه کشور برخوردار است.

حسین‌هاشمی تختی افزود: این صنعت که فعالیت‌های مرتبط با صادرات و واردات، جابه‌جایی مسافر و کالا و همچنین بخشی وسیع از گستره خدمات فنی و مهندسی کشور را به خود اختصاص داده است، از مزیت‌های نسبی در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان برخوردار بوده و سهم قابل‌توجهی از ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم هرمزگان در حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: این استان نقش فرامنطقه‌ای در جابه‌جایی کالا را ایفا می‌کند، از این رو ضرورت دارد با نگاهی ملی نسبت به ایجاد زیر‌ساخت‌های این بخش توجه شود.