قم سال آینده تابستان سختی دارد

دنیای اقتصاد - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خشکسالی سال آینده قم را محرز دانست و خواستار همکاری بیش از پیش مردم و نهادها در صرفه‌جویی در مصرف آب شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، عبدالحمید توکلی‌بینا افزود: حتی اگر بارندگی سال آبی ۸۸-۸۹ نرمال باشد، اما خشکسالی هیدورلوژیکی در سد ۱۵ خرداد محرز و حتمی است. وی با اشاره به استمرار خشکسالی در سال آینده از مردم خواست امسال بیش از گذشته نسبت به کنترل مصرف و اصلاح الگوی مصرف اهتمام ورزند.

وی همچنین گفت: نهادها، ادارات، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و شهرداری نیز باید به کاهش مصارف غیرضروری آب توجه بیشتری داشته باشند و به جای این که از آب شبکه برای فضاهای سبز استفاده کنند از آب خام استفاده کنند تا بتوانیم آب بهداشتی را که با هزینه و دشواری‌های فراوان تامین می‌شود برای شرب و بهداشت مردم تخصیص دهیم.

وی حفر و جابه‌جایی چاه‌ها، اجاره چاه‌های در اختیار شهرداری و کشاورزان، فرهنگ‌سازی‌ الگوی مصرف، کنترل تقاضا در شبکه،‌ توسعه سیستم‌های سامانه‌های کنترل از راه دور شبکه‌های آب قم را از جمله اقدامات شرکت آب و فاضلاب برای مقابله با خشکسالی سال آینده برشمرد و گفت: تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است که ان‌شاءالله مردم تابستان آتی را با کمال آرامش سپری کنند.

مهندس توکلی‌بینا با بیان اینکه به دنبال القای اخبار نگران‌کننده به مردم نیستیم، گفت: در عین حال از مردم تقاضا داریم تا همانگونه که تاکنون شرکت آب و فاضلاب را یاری رساندند در راستای کاهش مصارف غیرضروری و اصلاح الگوی مصرف همچنان توجه کافی داشته باشند تا از تابستان سال آینده نیز بدون مشکل خاصی در تامین آب مورد نیاز شهروندان عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در حالی در جمع خبرنگاران از خشکسالی سال آینده قم ابراز نگرانی کرد که چندی پیش معاون نظارت و بهره‌برداری و جانشین ستاد بحران آب و فاضلاب کشور نیز نسبت به کاهش شدید حجم ذخیره آب سد ۱۵ خرداد هشدار داده و تابستان سختی را برای مردم قم پیش‌بینی کرده بود.

علی اصغر قانع که با ماموریت ویژه از سوی وزیر نیرو به منظور بررسی مشکل کم آبی و نحوه گذر از این مشکل به قم سفر کرده بود در نشست ستاد بحران خشکسالی سال ۸۹ قم در عین حال از توجه ویژه وزیر نیرو به رفع این مشکل خبر داده و با بیان اینکه رفع مشکل آب شهر قم از اولویت‌های اصلی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شمار می‌رود، اظهار امیدواری کرد که با همکاری و تعامل مناسب مردم و اقدامات مناسبی که از سوی شرکت آب و فاضلاب قم در این خصوص صورت می‌گیرد تابستان ۸۹ با کمترین تبعات برای مردم قم سپری شود. وی تاکید کرد: با توجه به تداوم خشکسالی در صدد هستیم شهرهای کشور به ویژه شهرهایی که بیشترین حجم تامین آب شرب آنها از آب‌های سطحی است، زیر پوشش طرح‌های زیربنایی قرار دهیم که تحت تاثیر پدیده‌هایی مثل خشکسالی قرار نگیرند.

کمترین میزان هدررفت آب در قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در ادامه نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آمار عملکرد شرکت آب و فاضلاب قم طی نه ماه اول سال ۸۸ خاطرنشان کرد: واگذاری بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ انشعاب آب و فاضلاب به شهروندان، توسعه و اصلاح بالغ بر ۶۰ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب شیرین و بهداشتی توسعه۳۷ کیلومتر شبکه انتقال فاضلاب ایجاد یک مخزن پنج هزار متر مکعبی و حفر و جابه‌جایی چهار چاه جدید از اقداماتی است که طی این مدت صورت گرفته است. وی این شرکت را از جمله شرکت‌هایی عنوان کرد که در سطح کشور کمترین میزان هدررفت آب (آب بدون درآمد)را داراست و بیان کرد: میزان هدر رفت آب (آب بدون درآمد) در قم حدود ۳/۲۲ درصد است که این میزان در سطح کشور بین ۲۸ تا ۳۰ درصد است. وی در ادامه افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان ۶۸ میلیون متر مکعب آب تولید و در قم توزیع شده است که در مقایسه با سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. وی افزود: این امر با توجه به افزایش سه درصدی مشترکین از جمله اقدامات مهم شرکت آب و فاضلاب بوده است که توانستیم میزان مصرف و تقاضا را کنترل کنیم.توکلی‌بینا ادامه داد: اگر این فعالیت‌ها نبود، امسال قطعا با جیره‌بندی مواجه می‌شدیم که با اقدامات صورت گرفته و همکاری‌های مردم بحث جیره‌بندی در قم منتفی شد.