دشت مشهد به سمت بحران جدی در حرکت است

میزان بارندگی در خراسان رضوی طی سال جاری آبی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱۲درصد افزایش یافت مشهد - زهره الوندی: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: دشت مشهد به لحاظ افت آب‌های زیرزمینی به سمت بحران جدی در حرکت است.

سید مرتضی حسینی با اشاره به اینکه ۳میلیون نفر از جمعیت استان، متکی به دشت مشهد هستند، گفت: در صورتی که نشست دشت مشهد در زیر تاسیسات عمده استان رخ دهد، خسارات زیادی به اقتصاد خراسان رضوی وارد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با آمدن آب سد دوستی به مشهد به پایداری دشت مشهد کمک خواهد شد، تصریح کرد: افت سالانه یک متر آب در دشت‌های استان به نوعی بحران تلقی می‌شود.

وی در ادامه میزان بارندگی خراسان رضوی را از ابتدای سال جاری آبی تاکنون به طور متوسط ۲۴۵‌میلیمتر عنوان کرد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶میلیمتر و متوسط دوره آماری معادل ۲۲۶میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی استان در سال جاری آبی در مقایسه با بارندگی سال گذشته آبی ۱۱۲درصد افزایش و در مقایسه با بارندگی متوسط دراز مدت ۳۰ ساله حدود ۸‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حسینی با اشاره به افزایش ۱۷۳‌درصدی حجم ذخیره آب سدهای استان در سال جاری، عنوان کرد: حجم ذخیره آ‌ب در سدهای استان در حال حاضر ۶۰۲میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۰میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های نسبتا مناسب، میزان آب ورودی به سدهای استان از ابتدای سال آبی معادل ۵۷۴ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته در حدود ۱۰۰میلیون متر مکعب بوده است. ‍‌وی با بیان این که ۵۰‌درصد حجم آب ذخیره شده در سد دوستی مربوط به سهم ایران است، حجم آب ذخیره شده در سد دوستی را در حال حاضر یک هزار و ۶۱میلیون متر مکعب اعلام کرد.

‌وی با اظهار تاسف از اینکه در قسمتی از مناطق جنوب و غربی خراسان رضوی وضعیت بارندگی مناسب نبوده و حدود ۲۳‌درصد از متوسط دراز مدت کمتر است، اظهار کرد: حجم آب ورودی به سد دوستی از ابتدای سال جاری آبی معادل ۹۹۴میلیون متر مکعب است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه به علت وقوع خشکسالی در سال‌های گذشته اغلب بارندگی‌ها صرف تامین رطوبت خاک شده و به جریان تبدیل نگردیده و رواناب رودخانه‌ها متناسب با وضعیت بارندگی جریان نداشته است، به طوری که به طور متوسط حجم رواناب رودخانه‌های استان حدود ۵۵‌درصد در مقایسه با دوره متوسط آماری کاهش نشان می‌دهد.

‌حسینی با بیان این که در حال حاضر ۶سد قره‌تیکان، چهچهه‌، درونگر، زنگلانلو، باروارداک در حال ساخت است، ادامه داد: مجموع این ۶ سد ۱۱۵میلیون متر مکعب آب را برای استان تنظیم می‌کند. وی با تاکید بر این که به همه سدها رسوب وارد می شود، بیان کرد: همه سدهای خراسان رضوی برای جلوگیری از سیلاب‌ها طراحی شده است.

حسینی گفت: در خراسان رضوی ۲۴سد وجود دارد که ۷۰‌درصد حجم ذخیره شده آب در پشت سدهای استان مربوط به سد دوستی است.

وی با اشاره به این که خط انتقال سد دوستی برای انتقال ۶ متر مکعب آب از این سد به مشهد برای ۲۰ سال آینده طراحی شده است، عنوان کرد: در حال حاضر ۵/۲متر مکعب آب از سد دوستی به مشهد انتقال می‌یابد که این میزان تا پایان سال جاری به ۴متر مکعب افزایش خواهد یافت. وی از انتقال ۶متر مکعب آب از سد دوستی به مشهد تا پایان سال آینده خبر داد و بیان کرد: نیاز سالانه شهر مشهد به آب در حدود ۲۲۰میلیون متر مکعب است که این میزان در ایام پیک وتابستان به ۲۳۰میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر این که با تنظیم آب در پشت سد دوستی توانسته‌ایم هزینه‌های ساخت این سد را جبران کنیم، یادآور شد: این درحالی است که سایر سدهای استان پولی برای جبران هزینه آن‌ها به ما نداده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، با اشاره به اینکه طلب ایران از ترکمنستان برای ساخت سد دوستی اختلافی بین ۱۰ تا ۴۰میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: ایران ۹۲میلیارد تومان از هزینه ۱۸۰میلیون دلاری سد دوستی را تامین کرده است.