اهواز - کیوانه گرجی‌: معاون عمرانی استاندار خوزستان بر ضرورت احیای هویت معماری کهن خوزستانی در استان تاکید کرد‌. سید عباس طباطبایی در دومین جلسه ارتقای سیما و منظر شهری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به‌رغم‌اینکه در مطالعه تاریخ خوزستان می‌بینیم که قدیمی‌ترین تمدن‌ها در‌ایران زمین در شوش و ‌ایذه خوزستان و در ۳‌هزار سال قبل از میلاد مسیح دیده شده است، اما امروز متاسفانه می‌بینیم که در خوزستان دیگر هیچ هویت معماری دیده نمی‌شود‌.

وی با بیان‌اینکه به دلیل برخی چالش‌ها نظیر جنگ کمتر ذهن‌ها به‌این سمت وسو سوق داده شده بود، افزود‌: ‌اینکه ما منظر و سیمای شهری زیبا و خوب نداریم؛ به دلیل آن است که نتوانستیم هویت معماری گذشتگان‌مان را حفظ و احیا کنیم که در جهت رفع‌این معضل اخیرا کمیته‌ای جهت حفظ، احیا و

بازسازی پیشنهاد شد تا ضمن حفظ و احیای معماری‌ها بتوانیم آن را با معماری روز دنیا نیز آمیخته کنیم‌.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان‌ اینکه ‌این فقر معماری در شان خوزستان نیست، خاطر نشان کرد‌: به منظور شتاب‌بخشی به اقدامات کار گروه ضروری است تا افراد متخصص و کارشناس در امور معماری و شهرسازی عضو آن باشند و از آنجایی که که متولی‌این امر سازمان مسکن و شهر سازی است، ضرورت دارد که‌ این سازمان تحرک خوبی را در‌این زمینه انجام دهد‌.

وی افزود‌: منظر شهری تنها نمای ساختمانی نیست، بلکه عوامل بسیاری چون عبور کابل‌های برق، کیوسک‌ها، مبلمان‌های شهری و.... نیز هستند که در زیبا و نازیبا کردن شهر تاثیر‌گذار هستند که در‌این راستا ضرورت دارد کمیته‌ای تخصصی نیز به عنوان زیر مجموعه در کارگروه مسائل را بررسی کند‌.‌ این مسائل را نباید تنها به یک جلسه اختصاص داد؛ چرا که همین موضوعات از جمله مواردی هستند که نیازمند کار تخصصی می‌باشند و باید دبیر خانه فعالیت خود را در‌این زمینه بیشتر کند؛ کما‌ اینکه سازمان نظام مهندسی، ادارات و کارخانجات نیز باید با اقتدار پیش روند.

طباطبایی تصریح کرد‌: باید چار چوبی را ببندیم که به مدیریت‌ها مربوط نباشد؛ چرا که عمر مدیریت کوتاه است؛ در حالی که حفظ و ادامه ‌این حرکت باید همیشگی باشد؛ از این رو باید فلوچارتی تهیه کرد تا بتوانیم در یک مدت زمانبندی شده اهدافمان را ارتقا بخشیم؛ علاوه بر ‌اینکه ‌این کار باید در تمام استان صورت پذیرد؛ چرا که در برخی شهر‌ها کمی ‌از آثار معماری کهن خوزستانی دیده می‌شود که باید ضمن ارتقا بخشیدن آنها در جهت احیایشان نیز برآییم‌.

وی همچنین با بیان ‌اینکه در گام نخست مهم است که بدانیم هویت معماری ما در دوره‌های مختلف چگونه بوده است، گفت‌: باید هویت قدیمیمان را بشناسیم و از افراد متخصص نیز بهره‌مند شد.