با تغییر کاربری اراضی شالیزاری برخورد می‌شود

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: باتوجه به شرایط نامناسب بارندگی و کم‌آبی «همایش تبیین و توجیه راهکارهای مناسب برای تداوم کشت و تولید برنج» با حضور استاندار مازندران، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و مدیرعامل آب منطقه‌ای این استان برگزار شد. شفقت، استاندار مازندران در این همایش با اشاره به سرمای شدید و خسارت سنگین سال گذشته به باغ‌های استان مازندران، خواستار توجه جدی و اتخاذ راهکارها و تصمیمات اجرایی و عملیاتی برای جلوگیری از خسارت خشکسالی به کشت و تولید برنج در استان شد. وی با اشاره به شرایط موجود، افزایش کشت برنج را جایز ندانست و گفت: کشاورزان می‌توانند در وضعیت کنونی به جای کشت برنج به کشت محصولاتی نظیر علوفه و ... اقدام کنند. شفقت با اشاره به اینکه ما با همه توان آماده‌ایم تا تمامی امکانات را در سراسر استان بسیج کرده تا شرایط به حداقل رساندن خسارت را فراهم کنیم، افزود: ما بایستی با مدیریت صحیح وضعیت جاری روستاها را تحت‌کنترل داشته تا از تعرض مردم به حقوق همدیگر جلوگیری کنیم.

تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم استان مازندران در تولید برنج کشور، مشکل کمبود آب را یکی از چالش‌های کنونی استان دانست و مدیریت صحیح و هماهنگی مناسب با کشاورزان را یکی از راهکارهای مهم در برون‌رفت از این بحران اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط معمولی بعد از سه تا چهار هفته می‌توانیم مزارع را با آبیاری تناوبی آبیاری کنیم و نیازی به غرقاب کردن زمین نیست، گفت: بایستی همه تلاش خود را انجام دهیم تا با کاهش تولید مواجه نشویم.

تورنگ در ادامه تامین امکانات و نهادهای کشاورزی، تغذیه درست و رساندن نیازهای غذایی به گیاه، تداوم تولید برنج از طریق پرورش و کشت رتون در مناطق مستعد و ... را از جمله راهکارهای دیگر تداوم کشت و تولید برنج در شرایط کنونی عنوان کرد. وی با تاکید بر برخورد جدی با تغییر کاربری اراضی افزود: متاسفانه با توجه به شرایط به‌وجود آمده شاهد تشدید این موضوع هستیم که بایستی با همکاری مسوولان دست‌اندرکار جلوی این معضل گرفته شود.

وی خواستار حضور فعالانه کارشناسان در مزارع و در کنار کشاورزان به منظور نوبت‌بندی آب، تغذیه مناسب و استفاده از کودهای آلی و بیولوژیک، شناسایی هر گونه امکان تامین آب و تلاش برای توسعه پوشش بیمه و بیمه تضمین تولید شد.در ادامه، واحد مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز با اشاره به اینکه ۱۸۹هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت آبی اختصاص دارد، متوسط بارندگی در استان را ۷۵۰میلی‌متر و در کشور ۲۵۰میلی‌متر دانست. وی میزان آب سطحی استان را ۵میلیارد مترمکعب بیان کرد که تنها ۴۶درصد از آب قابل‌استفاده است. وی افزود: ۲میلیارد مترمکعب نیز پتانسیل آب زیرزمینی استان بوده که ۶۹درصد از آن استفاده می‌شود. واحد با بیان اینکه ۱۱درصد از منابع آب سطحی استان در پشت سدها و ۸۹درصد از طریق آب‌بندان‌ها و طرح‌های زودبازده و سایر سازه‌ها مدیریت می‌شود، گفت: در هفت ماه سال زراعی جاری ۵۱درصد کاهش میزان بارندگی در کشور داشتیم که این میزان در استان بیش از ۵۷درصد بوده است. وی با اشاره به پیش‌بینی کمبود ۶۰۰میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی استان و به زیرکشت نرفتن ۴۲هزار هکتار از اراضی زراعی استان در سال زراعی جاری، نوبت‌بندی آب، استفاده بهینه و مطلوب از پتانسیل زیرزمینی، حفر چاه‌های عمومی، استفاده بهینه از آب‌بندان‌ها، مدیریت آب در مزرعه و مدیریت توامان منابع آب و خاک را از راهکارهای مهم برای مدیریت آب در خشکسالی عنوان کرد و گفت: اکنون از ۱۵درصد آب سدها و بیش از ۴۰درصد آب‌بندان‌ها استفاده شده است.بهشتی، مدیر شعب بانک کشاورزی استان مازندران طی سخنانی با اشاره به وضعیت آب‌و‌هوایی موجود و خشکسالی، خواستار بیمه محصولات از سوی کشاورزان شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تنها ۵۰هزار هکتار از اراضی شالیزاری بیمه شدند که این میزان در سال جاری با ۱۸درصد افزایش به ۶۰هزار هکتار رسیده است، گفت: انتظار داریم این میزان افزایش یابد. وی با تاکید‌بر بیمه تضمین تولید (بیمه تمام‌خطر)، اطلاع‌رسانی مناسب برای امر بیمه محصولات کشاورزی را با توجه به شرایط جوی و احتمال بروز خشکسالی ضروری دانست.