ظرفیت‌های توسعه کرمان

‌فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پهناورترین استان کشور، در ویژه نامه تحلیلی گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» معرفی شد.در این ویژه‌نامه، استاندار کرمان، نخبگان اقتصادی و همچنین فعالان بخش‌های مختلف کرمان، به تشریح ظرفیت‌های توسعه پرداخته‌اند.در این ویژه‌نامه، علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان از چگونگی پیاده‌سازی ستون‌های توسعه در استان کرمان سخن می‌گوید و توضیح می‌دهد: «کرمان، پهناورترین استان کشور است که مطابق با آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، بالغ بر سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ این استان، با پیشینه طولانی ۶هزار ساله، مرکزی برای تجارت با شرق آسیا به شمار می‌رفته و کاروانسراهایی که در شهر کرمان وجود دارد هم حکایت از این دارد که تجار این استان از گذشته دور در عرصه تجارت، فعال بوده و کالاهایی را به کشورهایی همچون پاکستان، کشمیر، چین و هند ارسال می‌کردند و در مقابل با آنها در خرید و فروش کالاها در ارتباط بودند؛ این در حالی است که گیاهان دارویی و فرش نیز از این استان، به سایر کشورهای همسایه صادر می‌شده است. در عین حال، استان کرمان دارای ظرفیت‌های معدنی فوق‌العاده بالایی است و با این شرایط می‌توان گفت که بهشت معادن کشور به‌شمار می‌رود و ۵۲ نوع ماده معدنی در استان کرمان کشف ‌شده؛ ضمن اینکه بیشتر ذخایر سنگ‌آهن کشور و حتی خاورمیانه در این استان متمرکز شده است. این استان معادن مس بسیاری دارد و بر اساس برآوردها، بزرگ‌ترین معادن کرومیت و زغال‌سنگ کشور نیز که پیشینه‌ای ۶۰‌ساله دارند، در کرمان وجود دارد. این استان در حوزه معادن، ۴۰ درصد ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

در کنار این موارد، در حوزه کشاورزی نیز، یک‌پنجم باغات پسته و مرکبات کشور در این استان است، با این حال سهم ایران بیش از هر زمان دیگری در بازارهای جهانی پسته کاهش یافته و صادرکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه‌اند. به هر حال، استان کرمان و به‌خصوص حوزه جنوبی آن، از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. در کنار اینها، سالانه ۶ میلیون تن محصولات صیفی، مرکبات و کالاهای زراعی در منطقه کرمان، مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.» ویژگی‌های مردم کرمان را در سخنان حسین مرعشی، استاندار پیشین و نماینده ادوار گذشته کرمان، محمدرضا باهنر، نماینده ادوار گذشته کرمان و محسن جلال‌پور، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران و کرمان هم می‌توان مشاهده کرد. هر سه چهره سرشناس معتقدند صبوری، تلاش و مدارا خصلت‌هایی هستند که کرمانیان از طبیعت آموخته‌اند. در میزگرد این سه چهره، جلال‌پور می‌گوید: «نوع زندگی و طبیعت کرمان، محدودیت‌های آن و در واقع عشق و علاقه به این خطه باعث شده که مردمان کرمان صبور، پرتلاش و اهل مدارا باشند و کنار هم زندگی کردن را یاد بگیرند.» وی در همین مورد به‌عنوان مصداق به یکی از تجربه‌هایش در اتاق بازرگانی اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «تا همین اواخر که در اتاق ایران حضور داشتم، حتی یک پرونده از شورای داوری کرمان به اتاق بازرگانی ایران ارجاع داده نشد. اصولا تعداد پرونده‌های حل اختلاف از اتاق‌های کویری بسیار کم بود و آنچه به مرکز ارجاع داده می‌شد، بیشتر متعلق به استان‌های غیر‌کویری بود. این نشان می‌دهد مردم در سرزمین‌های کویری بیشتر اهل مدارا و سازش هستند.»

به گفته مرعشی نیز مدارا جزئی از هویت فرهنگی کرمان است. وی عنوان می‌کند: «هم طبیعت می‌تواند در این خصلت اجتماعی اثر گذاشته باشد و هم تاریخ و هم اعتقادات قدیمی. مثلا در کشاورزی که دوستان اشاره کردند، یک نسل باید قنات را حفر می‌کرد و نسل بعدی بذر می‌کاشت؛ یعنی حفر یک قنات، وقت یک نسل را می‌گرفت، چاره‌ای جز صبر و بردباری نداشت و شاید ریشه مدارا در این بردباری باشد که طبیعت به کرمانی‌ها دیکته می‌کند.» باهنر هم درباره ویژگی کرمانی‌ها می‌گوید: «اصولا کرمانی‌ها به نسبت امکانات طبیعی که نسبت به سایر استان‌ها دارند، خیلی شاکرتر هم هستند و خدا را واقعا شکر می‌کنند و به اصطلاح به امکانات موجود بسنده می‌کنند و البته سعی دارند از امکانات موجود با حداکثر بهره‌وری استفاده کنند و بیشترین سود را ببرند.» اما این ویژگی‌های مردم کرمان چه تاثیری بر توسعه این استان گذاشته است؟ باهنر در این مورد عنوان می‌کند: « در مولفه‌های اثرگذار بر توسعه، انسان مهم‌ترین عامل است. اگر بررسی کنیم، می‌بینیم خیلی از کشورها از منابع طبیعی برخوردار نیستند، اما آدم‌های فرهیخته، متفکر و صبوری دارند که به توسعه آنها کمک کرده است. ما اگر این حرف‌ها را می‌زنیم در واقعیت قضیه تعریف از خود نمی‌کنیم، اما به هر حال می‌دانیم با نیروی انسانی فهیم، مدبر و توسعه‌گرا می‌توان از خاک هم طلا خلق کرد و بالعکس، اگر آدم‌ها و نیروهای انسانی این تفکر و آمادگی را نداشته باشند، طلا را هم بی‌ارزش می‌کنند. من همین الان هم به ذهنم می‌رسد که اصولا کرمانی‌ها به نسبت امکانات طبیعی که در مقایسه با سایر استان‌ها دارند، خیلی شاکرتر هم هستند و خدا را واقعا شکر می‌کنند و به اصطلاح به امکانات موجود بسنده می‌کنند و البته سعی دارند از امکانات موجود با حداکثر بهره‌وری استفاده کنند و بیشترین سود را ببرند.»در این مجله استان کرمان در پنج بخش بررسی شده است. در فصل اول پیشینه کرمان، در فصل دوم وضعیت کنونی کرمان از نظر اقتصادی و اجتماعی، در فصل سوم ابعاد مختلف توسعه کرمان، در فصل چهارم صنایع بزرگ کرمان و در فصل پنجم آینده کرمان بررسی شده است. این ویژه‌نامه امروز همراه با روزنامه دنیای‌اقتصاد توزیع می‌شود.