دنیای اقتصاد- کرمانشاه - الهام اکبری: سرویس‌هایی که بر بستر فناوری فیبر نوری ارائه می‌شوند، می‌توانند کیفیت زندگی ما را به نحو چشمگیری ارتقا دهند، ارزش‌افزوده بیشتری نصیب شرکت‌های مخابراتی کنند و توان آنها را برای گسترش خدمات پایه بالا ببرند. نامحدود بودن سرعت تبادل داده در بستر فیبر نوری، بهترین گزینه برای رفع نیازهای ارتباطی دهه‌های آینده است. در این میان، فناوری فیبر منازل یا همانFTTH نیز، به‌دلیل عدم استفاده از تجهیزات فعال در طول مسیر نسبت به خرابی مقاوم‌تر بوده و عیب‌یابی و رفع ایراد احتمالی در این فناوری بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از شبکه‌های مسی صورت می‌گیرد. درنتیجه، هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس نیز به نحو قابل ‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. این در حالی است که شرکت مخابرات ایران، در ماه جاری، طرح FTTH با نام تجاری«تانوما» را به‌عنوان محصول جدید رسما رونمایی کرد. به همین بهانه‌، در گفت‌وگو با مهندس بابک تراکمه، عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیته فیبرنوری شرکت مخابرات ایران از چندوچون این طرح بیشتر مطلع می‌شویم.

تراکمه گفت: آنچه امروز در حوزه ICT مطرح است و روند آتی این صنعت را متوجه خود کرده، افزایش ترافیک دیتا در دنیا است. هرچقدر جامعه به سمت مصرف ویدئو سوق یابد، حجم تبادل ترافیک افزایش می‌یابد و باعث می‌شود تا تسهیل تبادل ترافیک در کانون توجه قرار گیرد، بستری فراهم شود تا حجم ترافیک بیشتری را از خود عبور دهد و مشتری تصور نکند که با توجه به حجم بالای تقاضا در بخش دیتا، نمی‌تواند به نیازها و خواسته‌های خود دست یابد.

وی ادامه داد: بر این اساس، آخرین فناوری در این حوزه فیبر نوری است. درواقع، فیبر تنها فناوری است که می‌تواند بدون محدودیت تقاضای مشتریان و حجم بالای ترافیک دیتا را پشتیبانی کند. از سوی دیگر، تلفن همراه نیز ناگزیر است از قابلیت‌های فیبر استفاده کند؛ زیرا به بستری نیازمند است که بتواند بیشترین حجم ترافیک را پشتیبانی کند و از خود عبور دهد. از این رو، فیبرنوری فناوری موردنیاز در هر دو بخش ثابت و سیار است و اپراتوری مثل ما که در هردو بخش فعال است باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. وی گفت: ریسک اصلی در این طرح، تنها مربوط به مشتری و خواست و تقاضای اوست. اگر مشتری به این طرح اقبال نشان دهد که امیدواریم این اتفاق بیفتد، بعد از اطلاع‌رسانی و فراهم کردن و تامین محتوا برای او، مطمئنا این سرمایه‌گذاری، سودآور خواهد بود. از طرفی، در فضاهایی از شبکه که نوسازی صورت گرفته و به‌جای کابل‌های مسی از فیبر نوری استفاده شده، با کاهش هزینه‌ها روبه‌رو هستیم؛ زیرا هزینه نگهداری از فیبرنوری به‌مراتب کمتر از کابل مسی است. علاوه بر اینکه شرکت مخابرات ایران در قبال ارتباطات کل کشور مسوولیت دارد و آن این است که آخرین فناوری‌ها را برای مشتریان و مردم ایران فراهم کند. مخابرات ایران ناگزیر به اجرای طرح تانوما در کشور بود؛ از این رو، به این سرمایه‌گذاری خوش‌بین هستیم. وی افزود: اولین گام این است که ما از این هشت استان فراتر رفته و شهرها و به‌ویژه شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها را تحت پوشش این طرح قرار دهیم و اینکه اکنون رسالت عمده ما این خواهد بود که علاوه‌بر ایجاد ظرفیت به اتصال مشتری توجه ویژه داشته باشیم. درواقع این ظرفیت‌ها را به ظرفیت فعال تبدیل کنیم. عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیته فیبرنوری شرکت مخابرات ایران در ادامه گفت: اکنون در هر نقطه‌ای که ظرفیت‌سازی شده باشد و پوشش وجود داشته باشد مشتری می‌تواند از خدمات و سرویس‌های تانوما استفاده کند. اما تا ظرفیت‌سازی در کل کشور، حداقل پنج سال زمان لازم است. در این مدت قطعا طرح جامع و راهبردی گسترش شبکه بر مبنای شاخص‌های فنی و اقتصادی نهایی می‌شود.