بسته حمایت از اشتغال در اصفهان

دنیای‌اقتصاد- اصفهان: استاندار اصفهان گفت: براساس بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار که به‌منظور ایجاد اشتغال جدید و پایدار تدوین شد، کارگروه استانی مدیریت و راهبری توسعه اشتغال پایدار به صورت مستقل و ذیل کارگروه اقتصاد مقاومتی استان تشکیل می‌شود.رسول زرگرپور در کارگروه اشتغال استان با اشاره به بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار اظهار کرد: این بسته حمایتی به‌منظور ایجاد اشتغال جدید و پایدار تدوین شده است.وی تصریح کرد: این مصوبه، علاوه‌بر توجه به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مشاغل در منطقه و شناسایی استعدادها و قابلیت‌های مناطق، حمایت‌های نهادی، اعتباری، آموزشی و اجرایی ایجاد اشتغال پایدار را در دستور کار قرار داده است. استاندار اصفهان با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی ۵/ ۱ میلیارد دلار برای اعطای تسهیلات در نظرگرفته شده است، تصریح کرد: آیین‌نامه و کارگروهی برای این کار پیش‌بینی شده است.

زرگرپور افزود: این طرح در سه محور تشویقی همچون حمایت‌های تسهیل‌گری، حمایت‌های آموزشی و تکمیل زنجیره تولید پیش‌بینی شده است و ۴۲ عنوان تشویقی در ارتباط با مسائل مالیاتی، تامین اجتماعی و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: این مصوبه در مرحله تدوین آیین‌نامه‌ها است، ولی با توجه به اهمیت آن برای استان فعالیت‌های کارگروه آغاز شده و با قوت ادامه خواهد یافت و با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بالایی که در استان وجود دارد باید از این بسته حمایتی حداکثر استفاده را داشته باشیم چرا که می‌تواند در ارتباط با اشتغال‌های جدید در سال آینده تاثیرگذار باشد.استاندار اصفهان افزود: ایجاد اشتغال جدید و بهره‌برداری از مزیت‌های مناطق با ایجاد اشتغال پایدار اولویت‌های اصلی در بسته حمایتی محسوب می‌شود و هدف، بیشتر مناطق محروم و حوزه عمل در شهرستان‌ها است.

زرگرپور یادآور شد: بر اساس این مصوبه، در هریک از استان‌های کشور یک کارگروه استانی مدیریت و راهبری توسعه اشتغال پایدار تشکیل می‌شود که استاندار (رئیس کارگروه)، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان (نایب رئیس)، مدیرکل توسعه روستایی استان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل جهاد کشاورزی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان، رئیس صندوق کارآفرینی امید استان و دو نفر صاحب‌نظر به پیشنهاد دبیر کار گروه و تاکید استاندار اعضای آن را تشکیل می‌دهند و براساس تصمیم اتخاذ شده مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان دبیر این کارگروه انتخاب شد. این کارگروه به صورت مستقل و ذیل کارگروه اقتصاد مقاومتی استان فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای ۵/ ۱ میلیارد دلار تسهیلات گرفته شده و مراحل نهایی قانونی خود را می‌گذراند، گفت: این تسهیلات مربوط به طرح‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات است و با توجه به اینکه طرح‌های خدماتی و صنایع‌دستی و گردشگری و پوشاک از طرح‌های مزیت‌دار استان به شمار می‌رود تسهیلات بیشتر به این بخش‌ها اختصاص خواهد یافت. استاندار اصفهان در ادامه به توزیع شهرستانی اعتبارات مشاغل خانگی استان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴، معادل ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شده بود که بر اساس گزارش اعلام شده ۸۸ درصد اعتبارات جذب شده که این میزان اعتبار برای سال ۹۵ کاهش یافته و به ۷ میلیارد تومان رسیده است. زرگرپور با بیان اینکه برای هر اشتغال ۵۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌شود، گفت: بر اساس جمعیت فعال، بیکار، محروم و غیرمحروم اعتبارات برای هر شهرستان مشخص می‌شود و باید چارچوبی تدوین شود که فرمانداران در قالب آن عمل کنند و کارگروهی در استان تنها نظارت بر این فعالیت‌ها را بر عهده داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید فرآیند ایجاد مشاغل خانگی احصا و فرآیندهای اضافی حذف شود، افزود: باید با همکاری بانک‌ها میزان اعتبارات باقی مانده برای اعطای تسهیلات به متقاضیان زودتر پرداخت شود. استاندار اصفهان با اشاره به تسهیلات اعطایی از محل قانون تبصره ۲۶ و به‌منظور اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، بهزیستی و سازمان دیه گفت: اعطای این تسهیلات به مددجویان با توجه به اینکه در محل مناسبی پرداخت می‌شود باید راحت‌تر صورت گیرد و محدودیت‌ها و موانعی که در این خصوص وجود دارد، اصلاح شود.در این جلسه علل افزایش نرخ بیکاری در استان و آسیب‌شناسی تحولات بازار کار و دلایل افزایش نرخ بیکاری در استان و مقایسه آن با سایر استان‌ها ارائه شد.