سومین قرارداد مدل مناطق نفت‌خیز

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی و به‌منظور توسعه میادین رگ سفید، پارسی و شادگان، تفاهم‌نامه همکاری و قرارداد محرمانگی با شرکت‌ گسترش انرژی پاسارگاد منعقد کرد.این تفاهم‌نامه به‌منظور اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی در حوزه بالادستی صنعت نفت و با هدف توسعه میادین نفت و گاز، میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌ گسترش انرژی پاسارگاد که یکی از شرکت‌های تایید صلاحیت شده وزارت نفت است، در اهواز امضا شد.

این مدل قرارداد که از سوی کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب تدوین شده، در کلیات تابع مدل‌های قراردادی وزارت نفت و در جزئیات تابع شرایط خاص مخازن مناظق نفت‌خیز جنوب است. در این مدل قراردادی شرکت ملی نفت ایران کارفرما، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان مجری و شرکت‌ گسترش انرژی پارس پیمانکار است. مدت اعتبار این تفاهم‌نامه ۶ ماه است و بعد از آن طرح توسعه سایر شرکت‌هایی که در زمینه سه میدان رگ سفید، پارسی و شادگان طرح ارائه داده‌اند، بررسی می‌شود و در نهایت یک طرح توسعه واحد تهیه خواهد شد و براساس طرح توسعه واحد، شرکت‌هایی که مایل به همکاری مشترک برای توسعه میادین هستند، وارد مناقصه می‌شوند. بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: تاکنون افزون بر ۷۰ نشست تخصصی و توجیهی با حدود ۴۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار کرده‌ایم که انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد محرمانگی و کنسرسیوم پرگس و دانشگاه صنعتی شریف و همچنین شرکت شلمبرژه از نتایج آن بوده است.وی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد اظهار کرد: شرکت ملی مناطق‌نفت‌خیز جنوب با تلاش کارشناسان زبده فنی و همکاری سایر مدیریت‌های مرتبط، مدل جدیدی از قراردادهای نفتی را تدوین و پس از تایید وزیر نفت و تصویب در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این مدل قراردادی بنا به دستور وزیر نفت، متناسب با شرایط میادین، برای انعقاد قراردادهای توسعه میادین با سرمایه‌گذاران، تدوین شده و اجرا و نظارت به صورت توأمان، از سوی کارشناسان این شرکت انجام می‌شود.عالیپور تصریح کرد: از بهمن‌ ۹۴ که مدل قراردادی مناطق نفت‌خیز جنوب در دو حوزه ازدیاد برداشت و عملیات‌محور اجرایی شد، بیش از ۷۰ جلسه با شرکت‌های خارجی و داخلی برگزار شد. وی ادامه داد: اکنون در ادامه روند این جلسات، سومین مراسم انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد محرمانگی برای توسعه میدان‌های نفتی رگ سفید، کرنج، پارسی و شادگان با شرکت توسعه انرژی پاسارگاد برگزار شد که امیدواریم منجر به عقد قرارداد
شود.

عالیپور گفت: در مدل قراردادی موردنظر، شرکت ملی نفت ایران کارفرما است و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان مجری طرح شناخته می‌شود؛ در این مدل تمام فعالیت‌ها و هزینه‌ها با نظارت مجری طرح انجام می‌شود و راهبری، توسعه، تولید و بهره‌برداری از میدان یا مخزن، برآورد اولیه مالی برای دستیابی به اهداف تولیدی، تدوین برنامه پایه تولید، نهایی‌سازی برنامه‌های مالی عملیاتی سالانه و راهبری تیم‌های مدیریتی و فنی در حین اجرای طرح بر عهده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است. وی افزود: در هر قرارداد کارگروه‌های مشترک مدیریتی و فنی از نمایندگان مجری و پیمانکار و بر تمام مراحل عملیات طرح نظارت دارند و امیدواریم این تفاهم‌نامه دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد و منجر به قراردادهایی برای افزایش تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب شود.

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نیز گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اکنون به این نتیجه رسیده که با مدیریت و طراحی مفاهیم استراتژی به اقدامات خود و تقویت سایر شرکت‌های نفتی داخلی بپردازد و این مساله نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. مهدی میرمعزی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این تفاهم‌نامه بتوانیم به سهم خود برای رسیدن به اهداف شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کمک کنیم و با قراردادهای برد - برد به اهداف مشترک دست پیدا کنیم.

وی افزود: هر چند در زمینه توسعه میادین بخشی از ریسک را شرکت ملی مناطق نفت‌خیز پذیرفته است، اما در کارهای توسعه میادین به‌ویژه بخش تحت‌الارضی، ریسک بالایی وجود دارد که بر عهده ما خواهد بود. میرمعزی تصریح کرد: شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌طور جداگانه حفاری و سرویس‌های حفاری را انجام می‌دهد و برای اولین بار طراحی مدل شبیه‌سازی مخازن را در کشور انجام داده است که به‌کار مدیریت طرح‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز‌جنوب نیز گفت: خوشحال هستیم که شرکت‌های ایرانی اکنون این توان و سرمایه را دارند که می‌توانند در بحث توسعه مخازن ورود کنند. حمید دریس افزود: تاکنون 67 شرکت خارجی و داخلی ابراز علاقه کرده‌اند که با این مدل کار کنند و در این زمینه تاکنون با 35 شرکت مذاکره انجام شد و سایر شرکت‌ها نیز در انتظار مذاکره هستند که تعدادی از این شرکت‌ها ایرانی هستند و این مساله جای خوشحالی دارد که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در امر توسعه مخازن سرمایه‌گذاری کنند.