دنیای اقتصاد - مشهد - احسان صابر: مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان اقدامات کنترلی این مجتمع برای سازگاری با محیط‌زیست را تشریح و تاکید کرد: خطری از ناحیه این مجتمع دشت نیشابور را تهدید نمی‌کند.سیدحسین احمدی در نشستی خبری با انتقاد از انتقال نادرست ا طلاعات درباره مصرف آب در صنایع فولاد به افکار عمومی گفت: متاسفانه در دشت نیشابور ۹۰۰ حلقه چاه عمیق وجود دارد و برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی دشت نیشابور را با بحران مواجه کرده است، اما آنچه که به افکار عمومی در مورد مصرف آب در فولاد اعلام می‌شود صحیح نیست.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد کشور تصریح کرد: از ۹۰۰ حلقه چاه موجود در نیشابور، تنها ۳ حلقه متعلق به فولاد است و در این مورد بزرگنمایی شده است. این در شرایطی است که فولاد در احداث سد «بار» چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است که با رعایت قانون توزیع عادلانه آب و رعایت حقوق کشاورزان منطقه، دوسوم آب ذخیره شده به آنها و نیز برای تامین آب شرب شهرستان‌های فیروزه و نیشابور اختصاص یافته است. یک سوم از ذخیره سد هم متعلق به فولاد است که با بهره‌برداری از آن، از همان سه حلقه چاه موجود، دو حلقه را بسته‌ایم و این هم یکی از اقدامات زیربنایی ما در حوزه محیط‌زیست بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: در موضوع آلایندگی از استانداردهای موجود در کشور در سطح بهتری هستیم و فرآیندهای مرتبط با کاهش آلایندگی و کنترل مخاطرات زیست محیطی به خوبی مدیریت می‌شود، به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۲ این مجتمع به‌عنوان «واحد نمونه کشور» از سوی سازمان محیط زیست کشور انتخاب شد. این انتخاب مسوولیت اجتماعی ما را دو چندان کرده و به این دلیل، فولاد کوشیده است که جایگاه این عنوان را برای خود حفظ کند.احمدی خاطرنشان کرد: در مورد کنترل گازهای خروجی نه‌تنها استانداردها را به‌طور کامل رعایت می‌کنیم، بلکه با نصب سیستم کنترل آنلاین آلاینده‌ها، اطلاعات مربوط به جنبه‌های زیست‌محیطی به‌طور مرتب از سوی سازمان محیط‌زیست رصد می‌شود. مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان توسعه فضای سبز در یکسال اخیر از ۱۱۰ به ۲۴۰ هکتار را از اقدامات زیست محیطی این شرکت دانست و افزود: فولاد از صنایعی است که آلایندگی آب و تولید پساب صنعتی ندارد و با چرخه بازیافت آب مصرفی و بازگرداندن آن به مدار تولید، حداکثر استفاده را از آب موجود به عمل می‌آورد.

بازار فولاد در آستانه خروج از بحران

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در ادامه گفت: براساس پیش‌بینی‌های جهانی، سال ۲۰۱۷ شاهد خروج بازار فولاد جهانی از رکود خواهیم بود. احمدی اضافه کرد: رکود یک مساله جهانی است و چین که ۶۰درصد فولاد جهان را تولید می‌کند، در سال‌های اخیر با کندی رشد اقتصادی مواجه شد که این مساله تاثیر عمیقی بر اقتصاد جهان به جا گذاشت. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد کشور با بیان اینکه تاثیر کاهش قیمت نفت بر صنایع داخلی کشور ما متفاوت از دیگر کشورهای صنعتی است، گفت: در همه جای دنیا با کاهش قیمت انرژی، قیمت تمام شده محصولات هم پایین می‌آید، چرا که هزینه مصارف انرژی کم می‌شود، اما در کشور ما به علت آنکه در فرآیند هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته‌ایم هر سال هزینه مصارف انرژی افزایش می‌یابد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: امیدوارم با اجرای سیاست‌هایی از سوی دولت برای خروج از رکود و تحقق رشد اقتصادی، شاهد رونق بازار فولاد داخل هم باشیم.