تصویب طرح تونل فیبر نوری در تبریز

دنیای اقتصاد- تبریز- رعنا نیک‌رفتار: در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شورای شهر تبریز، طرح سرمایه‌گذاری تونل فیبرنوری در تبریز تصویب شد. در این جلسه که با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد، مدیران شرکت فناپ تلکام به‌عنوان سرمایه‌گذار توضیحات خود را در زمینه این مشارکت ارائه کردند. اسماعیل چمنی، مدیرعامل شرکت فناپ تلکام در این جلسه با بیان اینکه زمان از هر چیزی برای شهر تبریز با ارزش‌تر است، گفت: نباید در این طرح زمان را از دست بدهیم و انتظار داریم سرمایه‌گذار در زمان مشخص یکساله بتواند به تمام تعهدات خود عمل کند.

وی با بیان اینکه این شرکت یک مجموعه اقتصادی است و دنبال اتلاف وقت نیست، تاکید کرد: تمام تلاش شرکت برای اتمام طرح در زمان مشخص است و اگر مجموعه مدیریت شهری همکاری خود را با این شرکت ادامه دهد در زمان کوتاهی نسبت به آغاز طرح اقدام می‌کنیم. چمنی در ادامه با اشاره به اینکه تونل فیبر نوری از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی برای تبریز ۲۰۱۸ است، افزود: در دنیای امروز بیشتر کارها از طریق اینترنت انجام می‌شود و شبکه فیبرنوری باعث افزایش و بهبود کیفیت خدمات اینترنتی خواهد شد و می‌تواند منافع زیادی برای شهر داشته باشد. وی با بیان اینکه اجرای این طرح برای شهرداری مقدور نیست، اظهار کرد: شهرداری براساس اصل ۴۴ قانون اساسی نمی‌تواند راسا این اقدام را انجام دهد. وی ادامه داد: در کشور ۱۳ شرکت مجوز IP TV (مجوز اجرا و ارائه خدمات فیبر نوری) را دارند که بین آنها این شرکت تنها شرکتی است که مرتبط با شبکه بانکی بوده و اجرای طرح را قطعی می‌کند، به‌طور حتم در زمان اجرای طرح با مشکل کمبود بودجه مواجه نخواهیم شد، همچنین در این طرح شهرداری هزینه‌ای نمی‌کند و تنها معابر را در اختیار شرکت می‌گذارد.

چمنی از دیگر امتیازات اجرای این طرح را ساماندهی حفاری‌ها در شهر دانست و گفت: برخی از سازمان‌ها به‌دلیل مسائل کاری و ضرورت‌ها اقدام به حفاری می‌کنند و معمولا حقوق شهرداری را پرداخت نمی‌کنند که با اجرای این طرح، قطعا از این پس حفاری‌ها منضبط خواهد شد که این یک امتیاز ویژه برای شهرداری است و با ساماندهی حفاری‌ها یک گام به سمت مدیریت واحد شهری برداشته خواهد شد. رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شورای شهر تبریز مبلغ اجرای طرح را ۱۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تونل فیبر نوری در مدت یکسال اجرا خواهد شد، مسیر طرح ۳۸۰ کیلومتر بوده که با تاکید کمیسیون و سازمان فناوری ۶۰ کیلومتر به آن افزوده شده است. چمنی تاکید کرد: این شرکت با پافشاری کمیسیون متعهد شده است ۵ هزار خط تلفن در اختیار شهرداری بگذارد که این اقدام باعث صرفه‌جویی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در هزینه‌های شهرداری خواهد شد، همچنین از سوی این شرکت چهار تلویزیون شهری نیز احداث شده که در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.

وی میزان امتیازات شهرداری از این طرح را حدود ۸۰ میلیارد تومان دانست و گفت: تا پایان قرارداد نزدیک ۲۲۰ میلیارد تومان شهرداری در آمد پایدار از این طرح خواهد داشت و بعد از ۱۵سال که شبکه در اختیار شهرداری قرار گرفت کل درآمد متعلق به شهرداری خواهد بود. چمنی گفت: این طرح به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۵۲۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد. وی گفت: طرح تونل فیبر نوری به صورت BOT انجام می‌شود و بار مالی برای شهرداری ندارد. طرف مقابل به مدت ۱۵ سال امتیاز بهره‌برداری از آن را دارد که در حال رایزنی برای کاهش این زمان هستیم.