دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از نهایی شدن جداول قرارداد ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه‏ها از سوی شرکت ترکیه‌ای- بلژیکی در ایران خبر داد و گفت: این نیروگاه‏ها در استان‏های مختلف مثل آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ساوه احداث خواهد شد.

هوشنگ فلاحتیان در زمینه جزئیات قرارداد ساخت نیروگاه از سوی ترکیه در ایران و تناقض‌های به وجود آمده در مورد حجم این قرارداد گفت: احداث ۵ هزار مگاوات به ارزش ۳میلیارد دلار از سوی شرکت ترکیه‌ای - بلژیکی صحیح است و سایر مطالب اعلام شده در زمینه این قرارداد صحت ندارد. وی افزود: این سرمایه‏گذاری برای احداث نیروگاه‏های کلاس F و بالاتر است که ما تکنولوژی ساخت توربین‏ این نیروگاه‏ها را که دارای راندمان ۵۸درصد به بالا است نداریم، از این رو ۱۰۰ درصد این سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‏گذار خارجی تامین می‏شود و قیمت فروش برق هم کمتر از تولیدکنندگان داخلی است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: مجموع این نیروگاه‏ها ۵ هزار مگاوات و در استان‌های مختلف همچون آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ساوه نصب خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: سرمایه‏گذار در مراحل تامین مالی از کشور اروپایی است که بتواند از لحاظ فاینانس مراحل مالی و بیمه سرمایه‏گذاری را تامین کند. معمولا این مراحل ۹ ماه به طول می‏انجامد و طبیعی است که بعد از طی این مراحل سفارش کالا به سازنده داده می‏شود و بعد از آن مراحل ساخت آغاز می‏شود. وی ادامه داد: سرمایه‏گذار ترکیه‏ای متعهد شده است تا حدود یک‌سال دیگر کارگاه‏ها را عملیاتی و آغاز کند. فلاحتیان در پاسخ به این پرسش که ترکیه چندان در ساخت نیروگاه در دنیا مطرح نیست بنابراین دلیل انتخاب این کشور برای ساخت نیروگاه‏ها چیست، گفت: این شرکت سرمایه‏گذار بلژیکی - ترکیه‏ای است (اینترنشنال یونیت) و آن فردی که مالک این شرکت است مقیم بلژیک است که در عرصه‏های مختلف اقدام به سرمایه‏گذاری می‏کند و سوابق آن هم که در دسترس است. این سرمایه‌گذار برخی از طرح‌های قبلی در ایران همچون تامین مالی نیروگاه‏ رودشور (در جاده ساوه) را بر عهده داشته است. به گفته وی، یک‌سال پیش پیشنهادی از سوی این شرکت بلژیکی-ترکیه‏ای ارائه شد و یک‌سال مذاکرات طول کشید و مراحل قانونی آن طی شد. وی اظهار امیدواری کرد در شرایط جدید بین‏المللی و به‌ویژه در پسابرجام این سرمایه‏گذار که متعهد به تامین این ۳ میلیارد دلار است بتواند وام خود را از منابع بین‏المللی تامین کند و این نیروگاه‏ها را احداث کند. وی ادامه داد: از زمان آغاز به‌کار برای احداث نیروگاه‏ها، عملیات اجرایی حدود ۲ سال به طول می‏انجامد تا قسمت فاز گاز آن به پایان برسد و یک‌سال هم‌زمان به اتمام رسیدن بخش بخار نیروگاه‏ها خواهد بود.

فلاحتیان در پاسخ به این پرسش که می‏توان امیدوار بود قرارداد ساخت نیروگاه در ایران از سوی شرکت بلژیکی-ترکیه‏ای یک طرفه نباشد، اظهار کرد: یک‌سال مذاکرات این قرارداد با این شرکت خارجی به طول انجامید و تلاش ما این بوده است که با یک تیم کارشناسی قوی منافع ملی ایران به خوبی دیده شود.