خوزستان قطب انرژی برق کشور است

دنیای اقتصاد، اهواز: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان خوزستان گفت: استان به‌دلیل وجود نیروگاه‌های فراوان و بزرگ، قطب انرژی برق کشور است. به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، محمود دشت‌بزرگ گفت: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسوولیت انتقال انرژی الکتریکی در دو استان خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد با مساحت ۸۰ هزار کیلومتر و جمعیتی بالغ بر ۵/ ۵ میلیون نفر را از رشته‌کوه‌های زاگرس تا کرانه‌های خلیج‌فارس برعهده دارد.وی با بیان اینکه قدرت نصب شده نیروگاهی در خوزستان حدود ۱۲۸۰۰ مگاوات است، اظهار کرد: ۸۰۹۴ مگاوات آن از سوی نیروگاه‌های برق آبی و ۴۷۰۳ مگاوات آن نیز از سوی نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اضافه کرد: ظرفیت نصب شده پست‌های انتقال و فوق توزیع ۲۶۸۹۲ مگاوات و طول خطوط انتقال و فوق توزیع نیز ۸۵۶۴ کیلومترمدار است که این نشان‌دهنده قدرت و وسعت شبکه برق خوزستان به عنوان رتبه اول کشوری در تولید، رتبه دوم مصرف انرژی، بار و ظرفیت پست‌های برق و همچنین جایگاه ششم از لحاظ طول خطوط و رتبه هفتم جمعیت و مساحت است.

وی افزود: در سال جاری در هریک از شهرهای ماهشهر و بهبهان دو واحد نیروگاهی با ظرفیت ۳۲۴ مگاوات به شبکه سراسری متصل شدند که سبب افزایش پایداری شبکه برق منطقه به‌ویژه در تابستان امسال شده است. رئیس هیات‌مدیره شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: در ۱۷ مرداد امسال پیک بار به ۷۸۴۳ مگاوات رسید، این در حالی است که پیک بار سال گذشته نیز در همین تاریخ ۷۵۲۱ مگاوات بوده که نشان‌دهنده رشد ۳/ ۴ درصدی اوج مصرف برق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به پیشنهاد این شرکت برای نخستین بار به‌منظور رفاه حال مردم خوزستان، به‌دلیل افزایش دما به بالای ۴۹ درجه سانتیگراد و شدت رطوبت بالا در استان، تعطیلی اداره‌ها در ساعت ۱۳ از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان صورت گرفته و همچنین با اجرای همزمان طرح ذخیره عملیاتی توسط مشترکان صنعتی استان پیک بار تعدیل شده است.

دشت‌بزرگ در ادامه به مشکلات فنی شبکه اشاره کرد و گفت: فرسودگی و عمر بالای تجهیزات، پرباری ترانسفورماتورها و خطوط انتقال و فوق توزیع، پست‌های برق دارای اشکالات ساختاری و آلودگی، ریزگردها و اولویت‌های طرح‌های مقابله با گرد و غبار از مشکلات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان هستند.

وی گفت: در خوزستان ۱۴ متقاضی برای احداث نیروگاه انرژی‏های تجدیدپذیر اعلام آمادگی کرده‌اند که سه متقاضی در بخش بادی و ۱۱ متقاضی در بخش نیروگاه خورشیدی هستند که در این زمینه مذاکراتی شده و با یک سرمایه‌گذار آلمانی برای ساخت یک نیروگاه انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۰ مگاوات تفاهم‌نامه‏ای منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان درباره وصول مطالبات مشترکان این شرکت اظهار کرد: کل مانده بدهی مشترکان بزرگ صنعتی به برق منطقه‌ای خوزستان بیش از۱۳۴ میلیارد تومان است، همچنین در بخش غرب اهواز جای خالی نیروگاه احساس می‌شود، از این رو با ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذار خارجی در شهرستان حمیدیه در آینده شاهد تاسیس نخستین نیروگاه برق با کلاسH در کشور و در استان خوزستان خواهیم بود.