روند معکوس بیکاری در اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان گفت: بعد از پنج سال برای نخستین بار نرخ تورم در استان اصفهان که همواره ۵/ ۱ درصد بالاتر از کشور بوده است در دو ماه فروردین و اردیبهشت به کمتر از متوسط کشوری رسید.رسول زرگرپور با بیان اینکه نرخ تورم استان اصفهان در این دو ماه ۸/ ۹ درصد بوده است، افزود: سعی کردیم، سبد کالاهایی را که نرخ تورم بر اساس آنها محاسبه می‌شود کنترل کنیم و اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت نیز موجب خروج از رکود و ورود به رونق شده است.

وی در زمینه نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری استان همواره ۵/ ۱ تا ۲ درصد بالاتر از متوسط کشوری بوده است و علت این اتفاق نیز مهاجرپذیر بودن استان است. زرگرپور درباره جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت اظهار کرد: در این شورا مشکلات به‌ صورت شفاف اعلام می‌شود و شورای ما در کشور در سال ۹۴ به عنوان شورای اول انتخاب‌ شده است.

وی افزود: پیش‌بینی کرده بودیم که در سال ۹۴، معادل ۶۰ هزار شغل در استان ایجاد کنیم که این هدف اتفاق افتاد، اما ۳۰ هزار شغل نیز به دلایل مختلف از دست‌ رفته است. بر این اساس در سال ۹۵ باید ۹۰ هزار شغل ایجاد کنیم.استاندار اصفهان تصریح کرد: از ۹ هزار واحد صنعتی در استان ۳۰ درصد در رکود کامل به سر می‌برد و ۷۰ درصد دیگر نیز بین ۲۰ تا ۸۰ درصد فعالیت می‌کنند. وی افزود: به همین منظور کارگروه تسهیل در استان تشکیل و ۱۹۵ جلسه در این زمینه داشته که ۱۱۰۰ پرونده را مورد بررسی قرار داده و ۹۳۰ مصوبه از این کارگروه خارج‌ شده است. استاندار در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد این مصوبات اجرایی شده‌اند، افزود: این کارگروه ۲۴هزار شغل در استان اصفهان را تثبیت کرده است.

زرگرپور به بسته‌های حمایتی دولت از واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: بر اساس بسته حمایتی واحدهایی که کمتر از ۵۰ نفر و کمتر از ۱۰۰ نفر کارکن دارند، از تسهیلات استانی و واحدهایی که بیش از ۱۰۰ نفر کارکن دارند، در سطح ملی برای استفاده از بسته حمایتی مطرح می‌شوند، که بر این اساس برای حمایت از واحدهای خرد و متوسط ۱۰ هزار میلیارد ریال به استان یارانه داده‌ شده است. وی افزود: بر این اساس واحدهای دارای کمتر از ۵۰ نفر کارکن ۱۰ میلیارد تومان، واحدهای کمتر از ۱۰۰ نفر کارکن ۳۰ میلیارد تومان و واحدهایی که نیمه‌کاره هستند و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرند. وی افزود: استان اصفهان ۱۰۷ شهرداری دارد که ۶۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای آنها در نظر گرفته‌شده است که از این میزان ۴۵ درصد متعلق به شهرداری اصفهان و بقیه متعلق به ۱۰۶ شهر دیگر استان است.

استاندار اصفهان ادامه داد: بیشتر روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی شده‌اند و علاوه‌بر روستاهای بالای ۲۰ خانوار، از منابع داخلی، روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار را نیز کم‌کم وارد طرح هادی خواهیم کرد.زرگرپور در زمینه طرح متروی اصفهان به عنوان یکی از طرح‌های عظیم استان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها باید دو ایستگاه انقلاب و دروازه دولت اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد و با این اتفاق اواسط سال آینده کل خط یک مترو اصفهان قابل بهره‌برداری است، ایستگاه‌های خط دوم مترو پس از حل شدن مشکل میدان امام (ره) به مناقصه گذاشته‌ شده است و در دو قطعه ۱۵ و ۷ کیلومتری عملیات ایستگاه زنی و حفاری آغاز می‌شود.

وی به خط سه مترو اشاره و اظهار کرد: تفاهم‌نامه اجرای این طرح انجام‌گرفته و تکلیف روش کار در خط سوم نیز روشن‌ شده است. برای اولین بار تمام موانع مترو اصفهان و خطوط آن رفع شده و درواقع مترو اصفهان روی ریل عملیات قرارگرفته است.زرگرپور در خصوص خشکسالی اخیر اصفهان اظهار کرد: خشکسالی سال‌جاری اصفهان در ۴۰سال گذشته بی‌سابقه است و در واقع در این استان شهرستانی به نام نائین داریم که ۸۰ درصد کاهش بارش داشته و مرکز استان یعنی اصفهان نیز با کاهش ۵۵ درصدی بارش روبه‌رو بوده است و بر اساس بررسی‌ها اصفهان چهارمین استان خشک کشور محسوب می‌شود که در رنج خشکسالی شدید قرار گرفته است. وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ هزار تن گندم و ۴۰ هزار تن جو از کشاورزان خریداری شده است، پیش‌بینی کرد: امسال ۲۱۰ هزار تن گندم در استان برداشت شود.استاندار اصفهان ادامه داد: میزان کشت برنج در اصفهان قابل‌مقایسه با چهارمحال و بختیاری و خوزستان نیست و از ۲۰ هزار هکتار کاشت برنج به کمتر از ۴۵۰۰ هکتار رسیده‌ایم، البته وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است استان‌هایی که دارای کمتر از ۸۰۰ میلی‌متر بارندگی هستند، نباید برنج کشت کنند.