دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: دستگاه پیشرفته میزلرزه برای کاربردهای عمرانی به همت محققان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد. محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز در مراسم رونمایی از این دستگاه با تاکید بر اینکه این دانشگاه برند شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی است، گفت: در صورت حمایت از این دانشگاه می‌توان از تمام ظرفیت‌های اعضای هیات‌علمی تبریز برای رشد و شکوفایی این منطقه و کشور استفاده کرد.

رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: اکنون این دانشگاه به عنوان یکی از ۱۳ دانشگاه تاثیرگذار ایرانی است و در دو سال اخیر جایگاه این دانشگاه از رتبه ششم به پنجم در میان دانشگاه‌های جامع کشور رسیده است. ناصر تقی‌زادیه، رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: محققان این دانشکده این دستگاه را با حمایت سازمان قطار شهری تبریز در قالب یک طرح پژوهشی ساخته‌اند. مسعود حاجی‌علیلو، مجری این طرح نیز با اعلام اینکه این دستگاه با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان در طول دو سال طراحی و ساخته شده است، گفت: این دستگاه با این ویژگی برای نخستین‌بار است که در کشور ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه میزهای لرزه به‌طور وسیعی در تحقیقات مهندسی زلزله برای تحریک سیستم‌های مهندسی تحت حرکات زمین، مشابه آنچه که آنها در زلزله‌های واقعی قرار می‌گیرند استفاده می‌شوند، افزود: میزهای لرزه ابزاری برای به‌دست آوردن اطلاعات از مدل‌های فیزیکی سیستم‌های ژئوتکنیکی تحت بارگذاری زلزله‌های شبیه‌سازی شده هستند. حاجی‌علیلو با اشاره به کاربرد این دستگاه اضافه کرد: برخی از پژوهش‌های قابل انجام با میز لرزه در زمینه ژئوتکنیک را می‌توان به اثر زلزله بر سازه‌های زیرزمینی، رفتار لرزه‌ای زمین‌های مسطح یا شیبدار در خاک‌های روانگرا یا رس‌های نرم، اندرکنش سیستم‌های خاک سازه همچون فونداسیون‌های عمیق یا کم‌عمق، رفتار لرزه‌ای دیوارهای نگهبان و خاکریزها، پدیده گسترش جانبی ناشی از روانگرایی و روش‌های کاهش اثرات زلزله روی سازه‌ها اشاره کرد.