ذره‌بین خارجی‌ها بر بازار ایران

دنیای اقتصاد، اصفهان، نسرین احمدی‌فخر: از عوامل مهم در رشد اقتصادی کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه فراهم آوردن بستر سرمایه‌گذاری خارجی است. پشتیبانی از طرح‌های داخلی و فراهم آوردن طرح‌های زیرساختی، می‌تواند خودبه تنهایی موتور رشد و توسعه اقتصادی سرمایه در کشور باشد. اما به‌دلیل کمبود پس‌انداز، عدم شفاف‌سازی و نبود اعتماد کافی در بازارها این فرآیند با سرعت بسیار پایین درحال حرکت است.اکثر کشورهای درحال توسعه ناگزیرند برای رفع مشکل کسری سرمایه مورد نیاز، با منابع خارجی وارد مذاکره و معامله شوند، از این رو گرایش به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی شکل می‌گیرد و توجیه پیدا می‌کند.

از طرفی حمایت از کسب‏و‏کارهای کوچک و متوسط در حالی در دستور کار قرار گرفته که اکنون، کسب‏و‏کارهای کوچک و متوسط به‏عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به ‏ویژه در اقتصادهای در حال توسعه پذیرفته شده است. این بخش برای اقتصاد ملی دارای اهمیت است، چراکه به‏طور معناداری به اشتغال و تولید ناخالص داخلی کمک می‏کند. به همین منظور نیز در سال‌جاری طرح‌های بسیاری برای رونق واحدهای کوچک و متوسط در دستور کار قرار گرفته که اجرای این طرح‌ها می‏تواند بازگشت رونق به این صنایع را به همراه داشته باشد.

محمدرضا برکتین، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به ابعاد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: بعد اول سرمایه‌گذاری شرایط ایران برای سرمایه‌پذیری است و بعد دیگر میزان آمادگی سرمایه‌گذارانی که به ایران سفر می‌کنند.وی با اشاره به شناسایی شرایط حاکم بر بازار افزود: رکود در بازار و عادت‌های نادرست سیاست‌های قبل، وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور را دشوار کرده است. بخشی از واحدها شرایط را خوب شناسایی کرده‌اند و این از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: برای رونق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور باید عزم ملی ایجاد شود. وی با اشاره به اهمیت بازاریابی در بازار رقابتی امروز ادامه داد: همچنین می‌توان با بازاریابی بیشتر فضا را برای تولیدات داخلی مساعدتر و فشارها را کمتر کنیم. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه افزود: باید از فرصت‌ها خوب استفاده کرد و امید به آینده این همکاری‌ها داشت. کشورهای اروپایی بیشتر برای سنجیدن بازارهای ایران سفر می‌کنند. از این‌رو برای جذب سرمایه‌گذاران این کشورها باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود.

برکتین ضمن اشاره به محتاط عمل کردن سرمایه‌گذاران خارجی گفت: با توجه به اینکه بازار اروپا در رکود است به مشتری جدید نیاز دارد. ولیکن به لحاظ پول‌آوری کمی محتاط‌تر عمل می‌کند. دلیل این احتیاط هم می‌تواند جریمه‌های سنگینی که سابق دولت آمریکا برای بانک‌ها و شرکت‌ها بریده است، باشد.رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان درباره اعلام آمادگی شرکت‌های خارجی گفت: شرکت‌های بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند که تا مرحله امضای توافق‌نامه هم پیش رفته‌اند اما آن چیزی که دارای اهمیت است صداقت در عمل و نتیجه همکاری این شرکت‌ها است.وی افزود: کشور ما باید بیشتر از آنکه دنبال انتقال سرمایه باشد به دنبال انتقال تکنولوژی و فرهنگ باشد. باید سطح یادگیری خود را افزایش داد و ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی را به‌منظور تسهیل صادرات بیشتر کنیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه تسهیلات بنگاه‌های کوچک افزود: دولت از نظر منابع مالی دچار مشکل و فشار است. از این‌رو رقم اعلام شده این تسهیلات بسیار ناچیز است. برکتین اعلام کرد: اوضاع بازار وخیم‌تر از آن است که تنها به این تسهیلات دل خوش باشیم. برکتین در پایان اعلام کرد: تسهیلات به تنهایی برای بنگاه‌ها راهگشا نیست و معجزه نخواهد کرد. چراکه تنها بخشی از مشکلات آنها را در بازار رقابتی حل خواهد کرد. این تسهیلات در کنار فاکتورهایی چون بهبود شرایط بازار، فروش و کاهش فشار دستگاه‌ها تاثیرخواهد داشت.