راه‌اندازی سامانه هوشمند کنترل و بررسی نقشه در قزوین
دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین گفت: برای اولین بار در کشور با راه‌اندازی سامانه هوشمند کنترل و بررسی نقشه‌ها در استان، نظارت و ارجاع کار ساماندهی و کنترل می‌شود. علی فرج‌زاده‌ها افزود: این سامانه در استان فعالیت خود را آغاز کرده و با همکاری مدیران استان با ارجاع کار از مسیر درست و منطقی امیدواریم ضمن کاهش هزینه و تخلف احتمالی زمینه ساماندهی امور فراهم شود. وی اعلام کرد: شفاف‌سازی در حوزه مالی، صنفی، تخصصی، ماموریت درون سازمانی و برون سازمانی، استانی و کشوری مهمترین رسالت سازمان نظام مهندسی ساختمان است که با این سامانه کنترل، طراحی و نقشه ساختمانی به‌طور کامل لحاظ شده و رصد و در قالب PDF ارائه می‌شود که اقدام ارزشمندی است. فرج‌زاده‌ها اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی نیز به تصویب هیات دولت رسیده که سه ماده به آن اضافه شده و ۱۹ ماده آن دستخوش تغییر کلی و جزئی شده است.

وی افزود: بازبینی وزارت راه و شهرسازی در خصوص ماده مهارت ملی آغاز شده و اوایل سال آینده اگر آیین‌نامه جدید تصویب شود اقدام بزرگی محقق خواهد شد.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین یادآور شد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در گذشته نظام مهندسی ساختمان استان از جایگاه مناسبی برخوردار شده که با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی فعالیت‌های موثر در این حوزه امیدواریم همچنان این پایگاه را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مصالح مرغوب یک الزام قانونی است و تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و سازندگان باید به کیفیت مصالح توجه کنند، افزود: متاسفانه در مسکن مهر اگر در تاسیسات شاهد نواقصی هستیم ناشی از بی‌کیفیتی مصالح است و بر نظارت مهندسان ایرادی وارد نیست. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تصریح کرد: کالاهای ساختمانی همچون آسانسور که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد در ساخت و سازها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و امروز بیشترین صدمات و آسیب‌ها را در این بخش داریم اما کسی متولی آن نیست. وی اعلام کرد: آسانسور بیش از ۱۵۰ قطعه مهم دارد که همه باید استاندارد باشد اما فقط ۵ قطعه آن استاندارد لازم را دارد، به نظر می‌رسد سازمان نظام مهندسی باید به‌عنوان وظیفه اصلی خود در این زمینه ورود و اداره استاندارد بر تولید قطعات استاندارد آسانسور نظارت کند.

وی اضافه کرد: بعد از ۱۹ سال تبصره ۳۴ ماده قانون مغفول مانده و هنوز نتوانسته‌ایم یک محصول را که ۹۰ درصد آن استاندارد نیست کنترل کرده و از حوادث جلوگیری کنیم. عباس وثیق‌نیا، نایب رئیس اول هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی قزوین نیز گفت: ترویج اصول فنی و شهرسازی، ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و فرهنگ‌سازی با کمک رسانه‌ها از اقداماتی است که باید با جدیت پیگیری شود. سیدحسین هاشمی، نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز اظهار کرد: مدیریت ایمنی در صنعت ساخت و ساز موضوعی تخصصی و کارشناسی است که با کمک رسانه‌ها می‌توان سطح علمی و دانشی مردم را با مقررات ساخت و ساز بالا برد.