اثرصنعتی رودخانه‌های خشک رودخانه راین در آلمان و اثر تغییرات اقلیمی بر حمل‌و‌نقل دریایی- منبع: CNN

براساس گزارشی از خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، گرمای شدید و خشکسالی، ایالات متحده، اروپا و چین را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات متعددی برای کارگران ایجاد کرده است. این درحالی است که رشد اقتصادی در حال کاهش است و قیمت‌ها نیز با افزایش مواجهند.  در سیچوان چین، استانی در غرب این کشور، برای صرفه‌جویی در مصرف برق، دستور تعطیلی تمام کارخانه‌ها به مدت شش روز صادر شده است. کشتی‌های حامل زغال سنگ و مواد شیمیایی برای سفرهای معمول خود از طریق رودخانه راین آلمان دچار مشکل شده‌اند. از مردم ساکن در ساحل غربی آمریکا خواسته شده است که با افزایش دما در مصرف برق و انرژی صرفه‌جویی کنند.  بن می، مدیر تحقیقات در موسسه تحقیقاتی آکسفورد اکونومیست می‌گوید رویدادهایی از این دست این ظرفیت را دارند که برای مناطق خاصی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند بسیار مهم باشند؛ اهمیت مشکل ایجاد شده به مدت زمان طولانی شدن موج گرما و کمبود باران بستگی دارد. اما در کشورهایی مانند آلمان که انتظار کاهش دما در آن اندک است، شرکت‌ها خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، تنها رود راین نیست که با تهدید خشک شدن مواجه است. رودهای یانگ‌تسه، دانوب و کلرادو نیز در حال خشک شدن هستند و خشک شدن این رودهای مهم، با مختل کردن کشتیرانی، مانع انتقال کالاها از مسیر رودها می‌شوند، سیستم‌های آبیاری را مختل می‌کند و خنک ماندن نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها را دشوارتر خواهد کرد.  در عین حال، گرمای شدید شبکه‌های حمل‌و‌نقل را نیز با مشکل مواجه می‌کند، تامین برق را تحت فشار قرار می‌دهد و به بهره‌وری کارگران آسیب می‌رساند.  باب وارد، مدیر سیاست و ارتباطات در موسسه تحقیقاتی گرانتهام در مدرسه اقتصاد لندن‌ می‌گوید که ما نباید از موج گرمای شدید غافلگیر شویم؛ چراکه این موج گرما دقیقا همان چیزی است که ما پیش‌بینی کرده بودیم.  چین با شدیدترین موج گرما در شش دهه اخیر مواجه شده، به‌طوری‌که دمای هوا در ده‌ها شهر این کشور از ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) عبور کرده است. بخش‌هایی از کالیفرنیا ممکن است شاهد دمای بالای ۱۰۹ درجه فارنهایت (حدود ۴۲درجه) در این هفته باشند.

این در حالی است که در اوایل تابستان امسال، دمای هوا در انگلستان برای نخستین بار به ۴۰ درجه سانتیگراد رسید.  وقوع گرمای شدید و تغییرات آب‌وهوایی درحالی است که اقتصاد جهانی پیش از این هم تحت فشار بوده. اروپا در معرض خطر رکود اقتصادی قرار دارد، چرا که قیمت انرژی به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین افزایش یافته است.  از طرفی، تورم بالا و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، رشد ایالات‌متحده را به خطر می‌اندازد. چین هم با عواقب قرنطینه‌های شدید ویروس کرونا و بحران املاک دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته می، آب‌وهوای گرم می‌تواند مشکلات موجود در زنجیره‌های تامین را که کاهش تورم را دشوارتر کرده‌اند، بدتر کند.  در استان سیچوان چین، کارخانه‌های تولیدی به مدت یک هفته تعطیل شدند.

این درحالی است که این کارخانه‌ها، سازندگان نیمه‌‌هادی‌ها و پنل‌های خورشیدی هستند. سهمیه‌بندی انرژی می‌تواند ضربه‌ای برای کارخانه‌های متعلق به برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های الکترونیکی جهان، از جمله تامین‌کننده اپل، فاکسکان و اینتل باشد. سیچوان همچنین مرکز صنعت لیتیوم چین است و خاموشی ممکن است هزینه این ماده خام را که جزو کلیدی تولید باتری خودروهای الکتریکی است، افزایش دهد.  بر اساس گزارش یک رسانه‌چینی، در شهر چونگ‌کینگ که در محل تلاقی رودخانه‌های یانگ تسه و جیالینگ قرار دارد، به کارخانه‌ها دستور داده شده تا برای صرفه‌جویی در مصرف برق، فعالیت خود را به مدت یک هفته تا چهارشنبه آینده متوقف کنند.  بر اساس آمارها، رشد اقتصادی چین در سال جاری کاهش یافته است. تحلیلگران شرکت خدمات مالی نامورا پیش‌بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی در ۲۰۲۲ به ۸/ ۲درصد کاهش داده‌اند. این رشد بسیار کمتر از هدف ۵/ ۵ درصدی دولت چین است. این درحالی است که گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد چین به ۳ درصد کاهش داده است.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، سطح آب رود راین به کمتر از سطح بحرانی، در جریان حرکت کشتی‌ها مشکل ایجاد کرده است. این رودخانه مجرایی حیاتی برای انتقال مواد شیمیایی و غلات و همچنین کالاهای پایه از جمله زغال سنگ است. به نظر می‌رسد یافتن اشکال جایگزین برای ترانزیت نیز با توجه به کمبود نیروی کار موضوعی دشوار است. هولگر لوش، معاون اتحادیه صنایع آلمان درباره عواقب خشک شدن راین می‌گوید طولی نخواهد کشید که تولید در کارخانه‌های شیمیایی و فولاد متوقف شود؛ روغن‌های نفتی و مصالح ساختمانی به مقصد نمی‌رسند و کل بخش حمل‌ونقل‌ و نقل‌وانتقال بارهای با حجم زیاد و سنگین سخت می‌شود. کارستن برزسکی، اقتصاددان ارشد در بانک آی‌ان‌جی، می‌گوید با پایین آمدن سطح آب رود راین حدود ۳/ ۰درصد از تولید اقتصادی آلمان در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت. اما در آن زمان کم بودن آب تا اواخر سپتامبر مشکلی نبود؛ اما در زمان کنونی، کاهش سطح آب رود راین می‌تواند تولید ناخالص داخلی این کشور را حداقل ۵/ ۰ درصد در نیمه دوم سال جاری کاهش دهد.

بر اساس داده‌های منتشر شده در این هفته، خوش‌بینی به آینده اقتصاد آلمان در ماه اوت نیز کاهش یافته است. برزسکی می‌گوید این کشور برای جلوگیری از رکود در ماه‌های آینده به یک معجزه اقتصادی نیاز دارد.  در آمریکای غربی خشکسالی بی‌سابقه بزرگ‌ترین مخازن این کشور را خالی کرده است و دولت را مجبور به اجرای قطعی‌های الزامی آب کرده است. خشکسالی همچنین کشاورزان را مجبور به از بین بردن محصولات کرده است.

براساس نظرسنجی که توسط فدراسیون دفاتر کشاورزی آمریکا انجام شده است تقریبا سه‌چهارم کشاورزان آمریکا اعلام کرده‌اند که خشکسالی امسال به کشت آنها آسیب وارد کرده و محصول و درآمدشان دچار زیان شده است. این نظرسنجی در ۱۵ ایالت در فاصله ۸ ژوئن تا ۲۰ ژوئیه از تگزاس تا داکوتای شمالی و کالیفرنیا انجام شده است که با خشکسالی شدید مواجه هستند و تقریبا نیمی از ارزش تولیدات کشاورزی این کشور را تشکیل می‌دهند. در کالیفرنیا که تولید میوه و آجیل بالایی دارد، ۵۰ درصد کشاورزان گفته‌اند که به دلیل خشکسالی درختان و محصولات چند ساله را حذف کرده‌اند که بر درآمد آینده آنها تاثیر خواهد گذاشت.

«وارد» یک پژوهشگر از مدرسه اقتصاد لندن هم معتقد است بدون سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، هزینه‌ها همچنان در حال افزایش است. به گفته او، نشانه‌های گویایی برای این موضوع وجود دارد. ابدا هم اینطور نیست که رخدادهای گرمایی در طول زمان کمی شدیدتر و مکررتر شوند؛ بلکه به نوعی غیرتدریجی اتفاق می‌افتند، یعنی سرعت رخداد آنها بالاست و همین سازگاری را دشوار می‌کند.