به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، شرکت هواپیمایی سوت وست ایرلاینز، بزرگ‌ترین مشتری بوئینگ در جهان، این هفته اعلام کرد به‌جای توسعه و گسترش ناوگان هواپیمایی خود فقط در صورت بازنشسته شدن هر یک از جت‌های آن، هواپیمای دیگری جایگزین خواهد کرد. سوت وست ایرلاینز در ادامه بیان کرد به دلیل افزایش شیوع همه‌گیری به‌احتمال‌زیاد ناوگان هواپیمایی خود را کوچک می‌سازد.

گری کلی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ساوت وست، به خبرنگاران گفت: «اگر تقاضا به‌طور مداوم کاهش پیدا کند، به‌ناچار هواپیمای جدیدی جایگزین هواپیماهای بازنشسته نخواهیم کرد.»

هنگامی‌ که در مارس ۲۰۱۹ پس از دو سانحه هوایی مرگبار، جت‌های ۷۳۷ مکس در جهان زمین‌گیر شدند، شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را لغو کردند؛ زیرا فاقد تعداد کافی هواپیما برای پاسخگویی به تقاضای بسیار زیاد برای مسافرت بودند.

اداره حمل‌ونقل هوایی فدرال ایالات‌متحده دستور توقف عملیات تجاری بوئینگ ۷۳۷ مکس را لغو کرد. این حرکت به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهد اقدامات لازم برای استفاده از این هواپیماها را از سر بگیرند و شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز ازاین‌پس اجازه دارد هواپیماهای خود را به شرکت‌های هواپیمایی تحویل دهد.

بنا بر خبری که در وب‌سایت شرکت بوئینگ منتشر شده است، دیوید کالهون، مدیرعامل این شرکت گفته است: «ما هرگز افرادی را که در آن  دو حادثه دلخراش جان خود را از دست دادند فراموش نخواهیم کرد. ما از این رویدادها درس‌های بسیاری آموختیم. به همین خاطر شرکت ما توجه بیشتری به اصل ایمنی، کیفیت و یکپارچگی خواهد کرد.»

این حوادث منجر به تصمیم به تعلیق عملیات بوئینگ شد که ۲۰ ماه به طول انجامید. طی ۲۰ ماه گذشته، بوئینگ با شرکت‌های هواپیمایی همکاری نزدیک داشته است و توصیه‌های دقیقی به آنها ارائه کرده است.

در حال حاضر به خاطر همه‌گیری و کاهش سفرهای هوایی، بسیاری از هواپیماها یا پارک شده‌اند یا سرویس‌دهی آنها متوقف‌شده است. این موضوع چالش‌هایی را برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ به وجود آورده است؛ زیرا سعی دارد برای جت‌های ۷۳۷ مکس خود که اکنون فاقد خریدار هستند، مشتری پیدا کند.

شرکت رایان ایر بزرگ‌ترین مشتری اروپایی بوئینگ است که پروازهای ارزان‌قیمت ارائه می‌کند. به‌تازگی یکی از مدیران ارشد شرکت هواپیمایی رایان ایر گفت در حال حاضر در نظر ندارد تعداد هواپیماهای خود را افزایش دهد، اما در صورت کاهش قیمت‌ها به خاطر کووید-۱۹ ممکن است هواپیماهای بیشتری بخرد. مدیران این شرکت هواپیمایی طی سال گذشته بارها تکرار کرده‌اند که در حال مذاکره با شرکت بوئینگ در مورد غرامت برای جبران تاخیر در سفارش جت‌های ۲۱۰ مکس هستند.

رایان ایر اعلام کرده است انتظار دارد تا تابستان سال آینده نخستین ۳۰ فروند هواپیمای مکس خود را تحویل بگیرد.

شاتل هواپیمایی نروژی ایر شاتل، یکی دیگر از مشتریان جت‌های مکس شرکت بوئینگ بوده که به دنبال «دریافت وام جلوگیری از ورشکستگی» است.