شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • تغییر ریل آمریکا

  • چالش‌ها و اولویت‌های دولت جدید ترامپ

    امیرعلی ابوالفتح
    کارشناس مسائل آمریکا 

    تردیدی نیست که آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با چالش‌ها و دست‌اندازهایی همراه خواهد بود. پاسخگویی به مطالبات فزاینده مردم آمریکا در پی برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری نوامبر سال گذشته، مهم‌ترین چالش پیش روی رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا خواهد بود. ترامپ با شعار «دوباره‌ آمریکا را شکوهمند خواهیم ساخت» در انتخابات پیروز شد و رای‌دهندگان آمریکا منتظر هستند تا ببینند دولت جدید چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت اقتصادی، رفع مشکل مهاجران غیرقانونی و احیای جایگاه ایالات متحده آمریکا در عرصه بین‌المللی ارائه خواهد کرد.

  • عکس خبری - ۳۰ دی ۹۵

  • جنگ روانی با ردصلاحیت

    در آستانه انتخابات سال ۹۶ منتقدان و مخالفان دولت یازدهم بار دیگر با طرح موضوعاتی از جمله ردصلاحیت روحانی به جنگ روانی علیه دولت رفته‌اند. اظهارنظر یکی از اعضای شورای نگهبان درباره امکان قانونی ردصلاحیت رئیس‌جمهور، ساز برخی مخالفان را دوباره کوک کرد. چندی پیش سخنگوی دولت، ردصلاحیت رئیس‌جمهور را حرفی پوچ و غیرمنطقی خوانده بود. در شرایطی که روحانی هنوز برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش اعلام آمادگی نکرده، باهنر گفته برخی می‌خواهند روحانی ردصلاحیت شود.

    .
  • استرداد همدست زنجانی

    درحالی‌که حکم اعدام بابک زنجانی به تایید دیوان عالی کشور رسیده است، اما دستگیری همدست وی که وظیفه خرید و فروش نفت در خارج از کشور را به عهده داشته ممکن است حالا تغییراتی در پرونده این میلیاردر جنجالی ایجاد شود. آنگونه که رئیس پلیس بین‌الملل ناجا خبر داده متهم نفتی (ع. ز) در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی ردیابی، دستگیر و به مقامات قضائی کشور تحویل داده شده است. وکیل بابک زنجانی گفته دستگیری این آدم کمک بسیار مهمی به کشف حقیقت، احراز واقعیت و روشن شدن برخی از ابهامات خواهد کرد.

    .
  • جای خالی آیت‌الله

    با فوت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گمانه‌زنی‌‌ها درباره جانشین وی در دو پست مهم ریاست مجمع و عضویت در مجلس خبرگان بالا گرفته است؛ درحالی‌که دوره ۵ ساله مجمع اوایل اسفندماه به پایان می‌رسد، محسن رضایی گفته که جلسات صحن مجمع تا مشخص شدن ریاست جدید از سوی مقام معظم رهبری، تشکیل نمی‌شود. ناطق‌نوری، روحانی، هاشمی‌شاهرودی، ولایتی و حدادعادل گزینه‌های احتمالی ریاست مجمع هستند. در مجلس خبرگان هم با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای تکلیف صندلی خالی مشخص خواهد شد.

    .
  • ابهام در فرجام برجام

    در اولین سالگرد توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی و در آستانه ورود ترامپ به کاخ سفید، اظهارنظرهای متفاوتی درباره سرنوشت برجام از گوشه و کنار آمریکا به گوش می‌رسد. پس از اتخاذ مواضع تازه برخی نامزدهای پیشنهادی ترامپ علیه برجام، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم در گفت‌وگو با یک نشریه انگلیسی، توافق هسته‌ای را ابلهانه‌ترین توافقی دانست که تاکنون دیده است. وی البته قبلا در شعارهای انتخاباتی هم از برهم زدن برجام و پاره کردن این توافق سخن گفته بود. پیش از این نامزدهای پیشنهادی دونالد ترامپ برای تصدی مقام‌های وزارت امور خارجه، دفاع و سی‌آی‌ای در نشست‌های مختلف کنگره آمریکا گفته‌ بودند که ایالات‌متحده باید با این توافق کنار بیاید، ولی نظارت بر آن باید تشدید شود.

  • استمرار آلودگی هوا در دی‌ماه

    اولین ماه فصل سرد زمستان امسال در شرایطی سپری شد که آسمان اغلب کلان‌شهرهای کشور گرفتارآلودگی شدیدی بود و تهرانی‌ها در کنار ساکنان شهرهای بزرگ مانند مشهد، کرج، اهواز، تبریز و اصفهان هوای آلوده را تنفس کردند. براساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی ۲۵ روز سپری شده از دی‌ماه امسال وضعیت به مراتب از دو سال گذشته بدتر بوده و تعداد روزهای ناسالم به ۱۸ مورد رسیده و سهم وضع اضطرار (شاخص بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ و وضعیت «ناسالم برای عموم جامعه») چهار روز بوده است.

    .
  • ادامه دعوای کی‌روش با برانکو

    در آستانه صعود تیم ملی به جام جهانی، حواشی تیم ملی دست از سر فوتبال کشورمان برنمی‌دارد؛ درحالی‌که مسوولان فدراسیون با عدم پذیرش استعفای کی‌روش در جلسه‌ای با برانکو و طاهری خواستار سکوت آنها در مقابل سرمربی تیم ملی شدند، اما ظاهرا کی‌روش راضی نشده و به حملات خود به سرمربی سرخپوشان ادامه می‌دهد. او اخیرا برانکو را حسود خوانده که می‌خواهد جای او را در تیم ملی بگیرد. به‌نظر می‌رسد مسوولان فدراسیون در مهار سرمربی پرتغالی تیم ملی ناموفق بوده یا چاره‌ای جز تحمل ندارند.

    .
  • تاکید بر تحقق صلح در پاریس

    کنفرانس صلح پاریس در شرایطی برگزار شد که هیچ‌یک از طرفین درگیر در سرزمین‌های اشغالی نماینده‌ای در این نشست نداشت و اظهارات ترامپ درخصوص انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شریف، خشم بسیاری از فلسطینیان را برانگیخته است. بیانیه پایانی این کنفرانس که به امضای ۷۰ کشور رسید بر تحقق صلح، اجرای طرح دو کشوری و عقب‌نشینی اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷ خود تاکید داشت. اخیرا نتانیاهو در واکنش به قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی اسرائیل اعلام کرد به این قطعنامه پایبند نخواهد ماند.

    .
  • «دبّه» صدا و سیما

    عباس عراقچی که قرار بود در سالگرد اجرای توافق هسته‌ای به جام جم برود و در یک برنامه زنده دستاوردهای برجام را برای مردم تشریح کند وقتی با «دبّه» صداوسیما درخصوص مناظره با یک منتقد برجامی مواجه شد، حضورش را در تلویزیون منتفی کرد. ظاهرا مسوولان برنامه برخلاف توافق اولیه، حضور معاون ظریف را مشروط به انجام یک مناظره تلویزیونی کرده بودند، اما عراقچی شرایط جدید را قبول نکرد. وی به خبرنگاران گفت فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا یک دیپلمات را در کنار یک منتقد بنشانند.

    .
  • استعفای چهارم در شورای چهارم

    به فاصله چند ماه مانده تا پایان عمر شورای چهارم شهر تهران، احمد مسجد‌جامعی عضو پرسابقه و اصلاح‌طلب این شورا استعفا داد تا به پیشنهاد رئیس‌جمهور، هدایت کتابخانه ملی را برعهده بگیرد. با انتشار استعفای رسمی سرلیست اصلاح‌طلبان، خروج وی از شورا حتمی شد. این چهارمین استعفا در شورای شهر چهارم است و با رفتن مسجدجامعی، افشین حبیب‌زاده عضو علی‌البدل شورا و اصلاح‌طلب، به شورا راه پیدا خواهد کرد. از محسن هاشمی هم به‌عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان برای دوره بعدی شورای شهر یاد می‌شود.

    .
  • شلیک به پرنده ناشناس

    عصر روز یکشنبه صدای شلیک پدافندهای هوایی در محدوده انقلاب، یک بار دیگر مردم این منطقه را دچار ترس و وحشت کرد. پرواز یک فروند کوآدکوپتر بر فراز منطقه ممنوعه با اقدام سریع پدافند و توپ‌های ۲۳ میلی‌متری ضد هوایی مواجه شد و منطقه را ترک کرد. اوایل دی‌ماه هم یک هلی‌شات توسط نیروهای امنیتی ساقط شد. هرچند برخی منابع خبری از سقوط شیء پرنده در حوالی میدان حُر خبر دادند، اما معاون عملیات پدافند خاتم‌الانبیاء گفت پس از آغاز شلیک‌ها، کوادکوپتر منطقه را ترک کرده است.

    .
  • دستاورد عملی برجام

    در آستانه یک‌سالگی توافق هسته‌ای، اولین ایرباس خریداری شده در آشیانه هما به زمین نشست تا نمایشگر واقعی فروریختن دیوار تحریم‌ها پس از برجام و نیز پایانی بر چهار دهه تحریم صنعت هوایی ایران باشد؛ درحالی‌که بسیاری از کارشناسان ورود این هواپیما را نشانه موفقیت دولت در شکستن تحریم‌های طولانی دانستند، اما مخالفان برجام این دستاورد توافق هسته‌ای را بی‌اهمیت جلوه دادند. ایرباس خریداری‌شده در چارچوب توافقات پسابرجام نخستین هواپیما از ۱۰۰ هواپیمایی است که قرار است در کنار توافقات صورت گرفته با بوئینگ آمریکا، ناوگان هوایی ایران را نونوار کند.

  • دوره گرانی نفت؟

    هرچند اغلب پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش قیمت نفت در سال جدید میلادی حکایت می‌کنند، اما وزیر نفت کشورمان هم بر این موضوع صحه گذاشته و اعلام کرده با توجه به تصمیم اعضای اوپک و کاهش تولید نفت، دوران نفت گران فرارسیده است. پیش از این انتشار خبر توافق اعضای اوپک بر سر کاهش تولید به افزایش قیمت نفت دامن زد، اما زنگنه معتقد است که با کاهش فیزیکی تولید اوپک، قیمت نفت بالاتر هم خواهد کشید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا متوسط قیمت نفت در سال جاری را ۵۳ دلار پیش‌بینی کرده است.

    .
  • پلمب حاشیه‌ساز

    درحالی‌که هنوز تکلیف جایگزین آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص نشده، اما روز دوشنبه دفتر یاسر هاشمی و نیز برخی دیگر از مشاوران رئیس فقید مجمع در مرکز تحقیقات استراتژیک پلمب شد تا دلیل مهروموم کردن این دفاتر خیلی زود به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شود. مدیر روابط عمومی این مرکز دلیل پلمب دفاتر را حفاظت از اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده اعلام کرد. یاسر هاشمی کوچک‌ترین فرزند آیت‌الله است که ریاست دفتر پدرش در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده داشت.

    .
  • مخابرات خصوصی ماند

    ماجرای یک ماه کشمکش میان شرکت توسعه اعتماد مبین با سازمان خصوصی‌سازی، با تسویه بدهی ۴۴۰ میلیارد تومانی از سوی این شرکت به پایان رسید و سهام مخابرات در اختیار توسعه اعتماد مبین باقی ماند. پس از آنکه مسوولان مخابراتی در پیگیری موضوع از سوی رئیس‌جمهوری توانستند مهلتی ۱۵ روزه بگیرند، به تسویه بدهی‌های خود پرداختند و سازمان خصوصی‌سازی را از تصمیم فسخ قرارداد منعقد شده با خریدار منصرف کردند. قرار است دو قسط باقی‌مانده از اقساط مخابرات در نیمه دوم سال آینده پرداخت شود.

    .
  • درد با درمان در تهران

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    سه روز پیش، رئیس شورای شهر تهران در نامه‌‌ای به رئیس‌جمهور، از عالی‌رتبه‌ترین مقام اجرایی کشور درخواست کرد برای بررسی بحران آلودگی هوا، مهمان شورا شود. نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری، معتقد است وضعیت خطرناک آسمان تهران ناشی از عدم مدیریت یکپارچه شهری است که باعث اختلاف یا عدم همپوشانی در کار دولت و شهرداری در حوزه‌های مرتبط با آلودگی هوا شده است. اگرچه این دیدگاه، در جای خود و با اثر وزنی مشخص، قابل‌بررسی و پیگیری است اما منشاء تشدید ذرات آلاینده هوای تهران، به اقداماتی مربوط می‌شود که طی سنوات اخیر توسط مدیران شهری در حوزه حمل‌و‌نقل انجام گرفته است.

  • عملیاتی شدن قرارداد ایرباس

    غزاله طایفه
    دبیر گروه بازرگانی

    با ورود نخستین ایرباس نو بعد از ۳۷ سال به کشور، اولین گام برای نوسازی ناوگان هوایی کشور برداشته شد. فرود ایرباس A۳۲۱ در باند فرودگاه مهرآباد تهران در پنج‌شنبه گذشته این پیام را به‌دنبال داشت که اجرای برجام توانست محدودیت‌های فراتر از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را نیز از پیش پا بردارد. در کنار این موضوع با توجه به اینکه ایران نیازمند ۵۰۰ فروند هواپیما به‌منظور نوسازی ناوگان هوایی است، تسریع در تحویل هواپیماهای نو از غول‌های هواپیماساز جهان، ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی، گردشگری، ایمنی پروازها، توسعه ملی و بازپس‌گیری سهم ایران از صنعت حمل‌و‌نقل هوایی منطقه و جهان را دارد.

  • برجام در انتظار ترامپ

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    با وجود اینکه سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید حال برجام خوب است و تعهدات در مسیر خود در حال انجام است، اما تهران همچنان نسبت به کارشکنی‌های آمریکا در روند توافق هسته‌ای گلایه دارد. پس از تمدید قانون تحریم‌های ایران موسوم به آیسا که با رای قاطع مجالس نمایندگان و سنای آمریکا مواجه شد، ایران این اقدام را نقض برنامه جامع اقدام مشترک دانست و نسبت به آن اعتراض کرد. دو فرمان حسن روحانی به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی برای اقدام متقابل باعث شد تا محمد جواد ظریف در نامه به فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسوول اجرای برجام، خواستار برگزاری ششمین کمیسیون مشترک برجام با حضور ۱+۵ شود.

  • جنگ روانی مخالفان دولت

    نیلوفر منصوریان
    عضو گروه خبر

    هنوز خبری از اعلام کاندیداتوری حسن روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ نیست، اما زمزمه تک دوره‌ای بودن ریاست‌جمهوری او و حتی ردصلاحیتش از گوشه و کنار شنیده می‌شود. این زمزمه‌ها مدتی است که ازسوی اردوگاه اصولگرایان و منتقدان عملکرد رئیس دولت یازدهم شنیده می‌شود. آنها مدت‌ها است که از حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری تک دوره‌ای ایران یاد می‌کنند. آن سو اما اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان این سخنان را شعارهای پیش از انتخابات رقیب عنوان می‌کنند، هرچند که به‌نظر می‌رسد این روزها ترجیح می‌دهند علاوه‌بر روحانی به یک «کاندیدای پوششی» دیگر نیز فکر کنند تا چنانچه روحانی، به هر دلیلی نتوانست در انتخابات حضور پیدا کند، بدون کاندیدا نمانند.

  • تحلیف در تحریم

    بیستم ژانویه فرا رسید و فرداروز تحلیف ترامپ برگزار می‌شود. مراسمی پر حرف و حدیث که قرار است تاریخ آمریکا را به دو قسمت تقسیم کند: دوران پیش از ترامپ و دوران ترامپ. او به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند خواهد خورد تا فرماندهی ایالات متحده را برای ۴ سال آینده به عهده بگیرد. این مراسم در حالی برگزار می‌شود که حاشیه‌های آن از یک ماه پیش کلید خورده بود. ترامپ مقبول اکثر سلبریتی‌ها نیست. اگر به سخنان هفته گذشته مریل استریپ گوش داده باشید متوجه می‌شوید که سوپراستارها نه تنها با وی همراه نیستند بلکه از مخالفان سرسخت رئیس جمهور جدید آمریکا هم هستند.

  • سیمای یک پرزیدنت در میان خبرنگاران

    هفته گذشته ترامپ بالاخره در میان خبرنگاران ظاهر شد و دست از توییت کردن مطالب برای پاسخگویی برداشت. پیشتر این انتقاد وجود داشت که ترامپ به جای حضور در برابر خبرنگاران، پرسش‌ها را از طریق توییت‌کردن پاسخ می‌دهد، اما این طلسم هفته قبل شکسته شد و وی برای بار نخست در برابر خبرنگاران قرار گرفت؛ اما این حضور چندان بی‌حاشیه هم نبود. او در این کنفرانس با خبرنگار سی‌ان‌ان «بگومگو» کرد تا نشان دهد همچنان رابطه خوبی با رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های منتقد خود ندارد و اجازه نداد در این روز، خبرنگار این شبکه تلویزیونی پرسش خود را مطرح کند.

  • تصویری از‌آمریکا در آخرین روزهای پیش از ریاست جمهوری ترامپ

    شهرام شریف

    از سانفرانسیسکو به سمت جنوب تا ایستگاه پالو آلتو با قطار «کلترین» یک ساعت راه است. مسیری که در آن بر سر در ساختمان‌ها نام‏ها و لوگوهای مشهور یا تازه‏ای را می‏توان دید که چرخ‏های صنعت تکنولوژی را به حرکت درمی‏آورند. تمام مسیر پر از ساختمان‌های در حال ساختی است که قرار است احتمالا به استارت‌آپ‏های جدیدی اختصاص یابد که به‌زودی جایی برای فعالیت خود در سیلیکون‌ولی می‏خواهند. قطار پر از کارکنان جوان شرکت‌هایی است که به سمت محل کار خود روانه‏اند و تقریبا بدون استثنا لپ تاپ های عمدتا اپل را جلوی خود گشوده‏اند و قبل از رسیدن به محل کار، کار روزانه خود را شروع کرده‏اند.

  • مثبت در‌کوتاه‌مدت مبهم در‌بلندمدت

    ترامپ برای اقتصاد آمریکا چه در آستین خود دارد؟ اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۰۸ همچون کشتی تایتانیک یه صخره‌های یخی ناشی از اقیانوس رکود اقتصادی دنیا برخورد کرده بود و هر آن احتمال داشت غرق شود، اما به گفته برخی از اقتصاددانان، اوباما توانست از غرق شدن این غول اقتصادی جلوگیری کند. اما حالا برخی می‌گویند ممکن است دستاوردهای اوباما در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ نابود شود. نخستین نشانه آن هم هفته گذاشته با مرگ اوباماکر کلید خورده است. انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را باید مهم‌ترین رخدادی دانست که بر آینده اقتصاد جهان تاثیر خواهد گذاشت.

  • جمع نقیضین در کابینه ترامپ

    انتخاب تیلرسون به‌عنوان وزیر امور خارجه این کشور نه‌تنها مشکلات را از سردرگمی ناظران برای تحلیل سیاست خارجی ترامپ کم نکرد بلکه به پیچیدگی‌های آن افزود. زیرا تیلرسون فردی است که با روس‌ها و شخص پوتین ارتباط خوبی دارد و همین موضوع موجب شد تا جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در باب انتخاب تیلرسون موضع بگیرند. با این حال تیلرسون، مدیر اجرایی شرکت نفتی اکسون موبیل هفته گذشته به عنوان وزیر امور اخارجه احتمالی به کنگره رفت و از خود دفاع کرد. در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در آمریکا از هر چیزی سخن به میان آمد جز برنامه مشخص برای اداره کشور؛ اما اکنون هر چه به بیست ژانویه یعنی روز انتقال قدرت از تیم باراک اوباما به تیم دونالد ترامپ نزدیک می‌شویم، رفته‌رفته زوایای برنامه‌های احتمالی دولت جدید آمریکا در زمینه سیاست داخلی و خارجی نیز روشن می‌شود.

  • طغیان دموکرات‌ها علیه میلیاردر نیویورکی

    خوان والش

    در روزی که جزئیاتی در مورد بررسی‌های جامعه اطلاعاتی درخصوص روابط میان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و دولت روسیه بیرون آمد، تنش‌ها در واشنگتن به اوج خود رسید. ده‌ها نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان در جلسه‌ای که با حضور جیمز کومی، مدیر FBI، داشتند از شنیدن اطلاعات وی در مورد این رابطه بسیار خشمگین شدند اما نمی‌توانستند آنچه را که در این جلسه محرمانه شنیده بودند فاش کنند. «ماکسین واترز»، نماینده جمهوری‌خواه از کالیفرنیا، به سوی خبرنگاران رفت و با توپی پر به آنها گفت: «این جلسه‌ای محرمانه بود و نمی‌توانم در این رابطه چیزی به شما بگویم.

  • تیر خلاص به اقتصاد

    جاستین تالبوت زورن

    در سال ۲۰۱۴، «پیتر تی یل» - مردی که مشاور دونالد ترامپ در امور مربوط به دره سیلیکون شد- مقاله‌ای در وال استریت ژورنال نوشت با عنوان «رقابت برای بازندگان» که فضایل انحصار شرکت‌ها را ستایش کرده و توضیح می‌داد که چرا بازارهای رقابتی مبالغه است. تی یل جلوتر از زمان خود بود. در حالی که ترامپ وعده مبارزه با قدرت متمرکز اقتصادی در مبارزات انتخاباتی را داده بود اما او از آن زمان خود را به‌عنوان یکی از مهمترین روسای جمهور مدافع انحصار در تاریخ جا انداخته است.

  • تبارشناسی کابینه ترامپ

    امیر شاملویی 

    زمان آغاز به‌کار دونالد ترامپ فرا رسیده است و وی در تاریخ ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ (اول بهمن ۱۳۹۵) به جای باراک اوباما کار خود را آغاز خواهد کرد. در روزهای اخیر در مورد اخباری که در مورد کابینه‌ پیشنهادی وی مطرح است، نگرانی‌ها و مواضع گوناگونی انعکاس یافته است. اکنون که کار معرفی کابینه دونالد ترامپ به مجلس سنا و گرفتن تایید از سوی آن تقریبا تمام شده است و وزرای همه وزارتخانه‌ها جز وزارت کشاورزی مشخص شده‌اند، نکاتی وجود دارد که در همان نگاه اول غیرعادی به نظر می‌رسد.

  • دونالد ترامپ و آینده جهانی‌سازی

    Laurence Chandy‌-‌Brina Seidel
    مترجم: مریم رضایی

    رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ نیازمند یک ارزیابی مجدد در مورد آینده جهانی‌سازی است و اینکه خوش‌بینی اولیه‌ای داشته باشیم مبنی بر اینکه نظام اقتصاد باز جهانی همچنان دوام خواهد داشت. وقت آن رسیده این احتمال را که یک سیاستمدار می‌تواند روندهای جهانی را برای سال‌ها تغییر دهد و معکوس کند، بررسی کنیم. ارزیابی‌های ما در مورد روند جهانی‌سازی تاکنون مثبت بوده و بررسی‌هایی که از جابه‌جایی کالا، پول و افراد در مرزهای بین‌المللی داشته‌ایم، نشان داد جهانی‌سازی آن‌طوری که ادعا می‌شود، در حال عقب‌نشینی نیست.

  • پایان عصر تغییر

    پیتر روف

    عصر «امید» و «تغییر» در حال به پایان رسیدن است. چیزی به پایان دوران حضور اوباما در کاخ سفید نمانده است. اول بهمن اوباما باید کاخ سفید را به رئیس‌جمهور ترامپ تحویل دهد. آنچه او و دیگران پس از آن انجام خواهند داد تلاش و البته اختصاص زمانی قابل‌توجه برای تبیین میراث دوران اوست. برای برخی از روسای‌جمهور قبل، مساله میراث امری سهل و ساده است. رونالد ریگان را در نظر بگیرید. او بدون شلیک یک گلوله پیروز جنگ سرد بود، آمریکا را از عمق رکود خارج کرد و سیاست‌هایی را به‌کار گرفت که باعث خلق ۲۰ میلیون شغل جدید شد و همچنین موجب رونقی فراوان شد که طی قرن بعد هم ادامه یافت.

  • بالا و پایین دولت اوباما

    ۲۳۰ سال از تاسیس دولت آمریکا می‌گذشت. روز ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹، باراک اوباما به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا وارد کاخ سفید شد. باراک اوباما به روی سن می‌رود، همسر خود را به رقص دعوت می‌کند. اما این رقص نخستین رقص اوباما بود، او از آن روز می‌بایست با بسیاری از مسائل دست به دست می‌داد و آن ها را به تانگو دعوت می‌کرد. نخستین تانگوی عاشقانه باراک اوباما یک اقتصاد بحران‌زده بود. اقتصادی که نزار شده و در بستر مرگ به سر می‌برد. در این رابطه برخی می‌گویند اوباما توانست اقتصاد آمریکا را از مرگ نجات دهد.

  • دستاوردهای متزلزل اوباما

    رئیس‌جمهور آمریکا فردا شاهد مراسم سوگند جانشین خود است. آمدنش با امید پیوند خورده بود و با شعار تغییر قصد داشت این امید را زنده نگه دارد اما حالا رفتنش با نگرانی همراه شده است؛ به‌گونه‌ای که برخی می‌گویند پیش‌بینی‌ناپذیرترین رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است جانشین اوباما شود. نگاهی به کارنامه رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد وی موفقیت‌ها و شکست‌ها را با هم داشته است اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که وزنه به سود کدامیک سنگین‌تر است. اما این امر مسلم است که در لحظه وداع، جامعه آمریکا دوپاره شده است.

  • پایان« اوباماکر»

    Jonathan Oberlander
    مترجم: مریم رضایی

    پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا می‌تواند شروع فصلی مبهم و نامنظم در سیاست بهداشت و سلامت آمریکا باشد. بلافاصله بعد از انتخابات اولین سوالی که مطرح شد این بود: آیا جمهوری‌خواهان به وعده خود مبنی بر لغو قانون بیمه خدمات درمانی یا «اوباماکر» عمل خواهند کرد؟ «قانون درمان مقرون به صرفه» (ACA) با پافشاری و حمایت باراک اوباما به تصویب رسید و اجرایی شد و حالا با ورود ترامپ به کاخ سفید و تسلط جمهوری‌خواهان بر سنا و مجلس نمایندگان، این حمایت از بین می‌رود.

  • آچمز دموکرات‌ها

    میشل کوتله

    جمهوری‌خواهان که برای کنترل دو سوی خیابان پنسیلوانیا برای اولین بار طی یک دهه گذشته گیج و مبهوت شده‌اند، برای خود یک هدف بلندپروازانه تعیین کردند: میراث اوباما را کالبد شکافی کنند: مراقبت‌های بهداشتی، معاهدات تجاری، مقررات محیط زیستی، نظارت مالی؛ شما نام ببرید، جمهوری‌خواهان پس می‌زنند. واشنگتن همان واشنگتن است. حتی بزرگترین پروژه‌ها هم که بر ساز و کارهای پیچیده و محرمانه متکی است می‌خواهند یک جوری کار را به سرانجام برسانند. (به همین دلیل است که قانون‌گذاران آنچه را می‌بینید انجام می‌دهند و مردم را در مورد آنچه باید انجام دهند یا دیرهنگام انجام داده‌اند دچار سردرگمی کرده اند).

  • میراث تاریخی میشله اوباما

    مترجم: مریم رضایی

    در دو سال گذشته، میشله اوباما در مراسمی در «اتاق شرق» کاخ سفید (عمارتی که محل برگزاری جشن‌ها، کنفرانس‌ها، پذیرایی و ضیافت‌ها در محل زندگی رئیس‌جمهور آمریکا است) شرکت کرده که بخشی از برنامه تشویق دانش‌آموزان به یادگیری بهتر محسوب می‌شود. او چند روز پیش، آخرین اظهارات خود را به‌عنوان بانوی اول ایالات‌متحده آمریکا در این مراسم مطرح کرد. با پایان دوره زندگی میشله اوباما در کاخ سفید، مورخان می‌گویند او نه تنها به‌عنوان نخستین بانوی اول سیاه‌پوست آمریکا و مدافع سرسخت سیاست‌های همسرش، بلکه به‌عنوان قهرمان ایجاد کشوری سالم‌تر و دسترسی به فرصت‌های آموزشی بهتر، میراثی بی‌سابقه از خود به جای می‌گذارد.

  • «برجام» در روند دکترین هسته‌ای اوباما

    میشل کوتله

    شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش فارغ از اضطرارهای ژئوپلیتیک و آمادگی ایران که زمینه را برای دستیابی به تفاهم فراهم آورد، اما بدون شک دکترین هسته‌ای اوباما و رویکردهای چندجانبه‌گرایی او و تیم سیاست خارجی‌اش نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری این رخداد مهم ایفا کرد. چرخش در راهبردهای امنیتی آمریکا و توجه به مولفه‌های قدرت نرم به‌جای دکترین پیشدستی و حمله تهاجمی که در دوره جرج بوش پسر منجر به یکجانبه‌گرایی شده بود، در روندهای منجر به تفاهم و توافق نقش کلیدی ایفا کرد.

  • میراث اقتصادی اوباما برای ترامپ

    شادی آذری

    باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مانند هر رئیس‌جمهور دیگری که یک روز باید از قدرت کنار برود، روزهای پایانی زندگی در کاخ سفید را تجربه می‌کند و قرار است مردی با ویژگی‌ها و عقایدی بسیار متفاوت با او جایش را بگیرد. به همین دلیل است میراثی که او برای جانشین پرهیاهوی خود بر جای می‌گذارد بیش از هر زمان دیگری از اهمیت برخوردار شده است.

    نشریه فایننشال تایمز در تحلیلی با اشاره به نقطه شروع ریاست‌جمهوری اوباما و مخالفت‌هایی که کنگره در برابر اقدامات او نشان می‌داد، نوشته است به‌رغم همه این مشکلات، احیای اقتصاد آمریکا طی دوره ریاست‌جمهور اوباما شایان توجه است.

  • وداع با ناجی سیاه پوست

    باراک اوباما در فضایی آکنده از عظمت و خوش‌بینی وارد کاخ سفید شد. او در اولین سخنرانی افتتاحیه‌اش مشکلاتی را که کشور با آن مواجه بود مورد اشاره قرار داد. اول، کشور در حال جنگ با شبکه‌ای از خشونت و نفرت بود. دوم، اقتصاد ما به شدت ضعیف شده بود. خانه‌ها ویران شده بود و کسب و کارها کساد بود. خدمات بهداشتی- درمانی بسیار گران بود اما چندان عمق نداشت و این به کاهش اعتماد در کل کشور منجر شده بود. ترسی که می‌گفت افول آمریکا گریزناپذیر است. اوباما وعده داده بود که او و کشور با این چالش‌ها دست به گریبان خواهند شد.

  • گاه‌شمار فرود اولین ایرباس

    مژگان میرزایی

    همزمان با شروع انقلاب اسلامی تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شد که دامان صنعت هوایی را نیز گرفت؛ حال با ورود اولین ایرباس خریداری شده پس از ۳۷ سال، حصر هوایی ایران شکسته شد. از این رو اولین گام برای تبدیل ایران به هاب هوایی منطقه برداشته شد. تحریم‌های فروش هواپیما و قطعات هواپیماهای مسافربری از قدیمی‌ترین بخش‌های تحریمی آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود. تحریم‌های هوایی ایران عمری به درازای انقلاب اسلامی دارد. این تحریم‌ها در دوره ریاست‌جمهوری جیمی کارتر رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا وضع شده بود.

  • تبعات تحریم‌های هوایی ایران چه بود؟

    بمانجان ندیمی

    نخستین هواپیمای ایرباس وارد آشیانه هما شد تا تحریم‌های ۳۷ ساله صنعت هوایی ایران در هم شکسته شود و ناوگان هوایی نیز رنگ و بویی تازه به خود بگیرد. هرچند از ۲۰۰ هواپیمای خریداری شده از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR تنها یک هواپیما وارد ایران شده است اما محمود مهران‌پور معاون اسبق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران معتقد است آثار روانی این اتفاق برای ایران در معادلات سیاسی و اقتصادی بسیار مثبت خواهد بود. وی در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد، تبعات تحریم‌های صنعت هوایی را در جایگاه ایران در منطقه بررسی می‌کند و از سوی دیگر پیش‌نیازهای سهم‌خواهی از آسمان منطقه را توضیح می‌دهد.

  • مزایای یک خرید

    هوشنگ شهبازی
    خلبان

    سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پس از ۳۷ سال، شاهد ورود نخستین هواپیمای نو به کشور بودیم. خبری که نشان از پایان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دارد. تحریم‌هایی که طی این سال‌ها آثار سویی بر اقتصاد و به‌ویژه صنعت هوایی کشور بر جای گذاشت. اما توافقات سیاسی بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان خیلی از معادلات را به هم زد و فصل جدیدی را در حوزه حمل و نقل هوایی ایران گشود. چراکه متولیان صنعت هوایی کشور پس از ماه‌ها مذاکره با دو غول هواپیماسازی دنیا، اتفاق مثبتی را در صنعت هوایی کشور رقم زدند که باید در شرایط پسابرجام نهایت استفاده را از آن برد.

  • توسعه متوازن در صنعت هوایی

    حمیدرضا غوابش
    دبیر اسبق انجمن شرکت‌های هواپیمایی

    ایران توانسته نوسازی ناوگان خود را با خرید ۲۰۰ هواپیما کلید بزند. با یک شرایط خاص می‌توان گفت که این اتفاق برای ایران مهم و سودمند است. در مجموع نوسازی ناوگان هوایی در کشور یکی از الزامات است و در آن شکی وجود ندارد. صنعت حمل و نقل هوایی یکی از محرک‌های مهم اشتغال‌زایی است و در توسعه کشور چه از لحاظ اقتصادی و چه از نظر اجتماعی بسیار مهم است. اما نباید تصور کرد که کشور به‌واسطه خرید هواپیما به تمام اهداف موردنظر دست خواهد یافت.

  • پیام سیاسی خرید هواپیما

    مقصود اسعدی‌سامانی
    دبیر‌انجمن‌شرکت‌های‌هواپیمایی

    براساس افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، ایران قرار بود به رتبه اول حمل‌ونقل هوایی در منطقه دست پیدا کند، این در حالی است که تحریم‌ها فرصت‌های زیادی را از ما گرفت و در واقع هدف تحریم‌کنندگان زمینگیر کردن این صنعت و قطع ارتباط هوایی ایران با دنیا و بازماندن از بازارهای جهانی بود. اما خوشبختانه با تلاش و همت دستگاه دیپلماسی، پس از ماه‌ها مذاکره، شاهد لغو تحریم‌ها و اجرای برجام بودیم. اتفاق مهمی که نخستین تاثیر آن در صنعت هوایی کشور نمود پیدا کرد؛ به‌طوری که شاهد مذاکرات هوایی ایران با غول‌های هواپیماسازی دنیا طی ماه‌های گذشته بودیم.

  • چهار اشتباه بزرگ در دنیای حرفه‌ای که نشان ازغیرحرفه‌ای بودن افراد دارد

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@mitrafathi. com

    متاسفانه یکی از بیماری‌های شغلی در جامعه ما این است که غالبا افراد می‌خواهند همه کار انجام دهند و در هر موضوعی دستی بر آتش داشته باشند. حتی زمانی که به‌عنوان شغلی افراد در شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنیم عمدتا متوجه می‌شویم که افراد ظاهرا حرفه‌ای ما و حتی افرادی که دوست دارند در کار و حرفه خود موفق شوند ایراد‌های بزرگی را در نوع کار خود به نمایش گذاشته‌اند که موفقیت در کار خود را به چالش کشیده‌اند.

  • چطور کودک درونمان می‌میرد؟

    کودک سالم درون ما آن بخش شاداب، رها، یک‌رو، سرشار از احساسات، عاشق طبیعت، سازگار و خلاق است. کودک سالم درون همان بخشی است که زندگی را یک بازی می‌داند، قهر را زیاد طولانی نمی‌کند، گاهی با صدای بلند می‌خندد و گاهی که نیاز دارد، گریه می‌کند. کودک سالم درون ما همانی است که کمتر غصه می‌خورد، زودتر با جریان زندگی سازگار می‌شود و کمتر شکایت می‌کند. کودک درون ما همانی است که می‌داند چطور زندگی کند و همانی است که خیلی مسائل سخت بزرگسالان را می‌فهمد اما به روی خود نمی‌آورد و دیگران گمان می‌کنند که نفهمیده است.

  • هوش هیجانی سواد نیست؛ مهارت است

    خوشبختانه هوش هیجانی تقویت شدنی است، اما تقویت آن اصول و روش‌هایی دارد. هوش هیجانی همان چیزی است که همه ما به دنبال آن می‌گردیم، چطور؟ با سوالاتی که می‌پرسیم، از جمله:

    استرس خیلی زیادی دارم، نمی‌دانم چطور از آن رها شوم. با این همه استرس چه کار کنم؟

    نمی‌دانم چرا هروقت عصبانی می‌شوم، دیگر نمی‌توانم خود را کنترل کنم و آن لحظه هر حرفی که به دهانم می‌آید می‌گویم یا رفتار‌های خشونت‌آمیز از خود بروز می‌دهم. چه کار کنم که بتوانم بیشتر خود را کنترل کنم؟

    اصلا نمی‌دانم از زندگی چه می‌خواهم، گیج و سردرگم هستم، انگیزه‌ای ندارم.

  • دکه مطبوعات - ۳۰ دی ۹۵

    Newsweek

    غیرقابل بخشش

    مجله نیوزویک این هفته مطلب اصلی خود را به اسنودن اختصاص داده است. فردی که دست سیا و سازمان‌های جاسوسی آمریکا را رو کرد و گفت که سازمان سیا در آمریکا چه در دوران بوش و چه در دوران باراک اوباما بدون رعایت قانون قضایی «FISA» که می‌گوید باید برای تجسس از مردم مجوز قضایی وجود داشته باشد تمامی ای‌میل‌ها وتلفن‌های مردم آمریکا و سایر کشورها را شنود می‌کرده است. اسنودن که توانست در اوایل دولت باراک اوباما از آمریکا بگریزد انتظار داشت اوباما بنابر شعارهای شفاف‌سازی خود این مساله را خاتمه دهد اما وقتی متوجه شد که اوباما هم نسبت به این رویه بی‌‌میل نیست، تصمیم می‌گیرد از آمریکا بگریزد و اطلاعاتی که از سازمان سیا دارد در اختیار مطبوعات قرار دهد.

  • رابطه جذاب خرس سیاه و معیشت جامعه محلی

    آناهیتا جمشیدنژاد
    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    خرس سیاه بلوچ در ایران وضعیتی مشابه یوز ایرانی دارد، تنها تعداد محدودی از آن باقی مانده است که در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند. اما تعارض این گونه با جامعه محلی برخلاف یوز بسیار است. یکی ازاین تعارضات به منابع غذایی بازمی‌گردد، خرس‌ها از خرما به‌عنوان یک منبع تغذیه‌ای استفاده می‌کنند، آنها مشابه سایر خرس‌ها همه‌چیزخوار هستند و با تنگ شدن عرصه‌های زیستگاه، جامعه محلی نیز نمی‌پذیرد که خرس‌ها را تحمل کند.

  • شادگان با زخم‌هایش تنهاست

    فاطمه باباخانی

    شکار غیرمجاز پرندگان آن هم زمانی که پرندگان مهاجر به سمت ایران کوچ می‌کنند، داستان تازه‌ای نیست. این روزها فریدونکنار در راس خبرهای محیط‌زیست قرار گرفته و فرماندار، مدیران محیط‌زیست و سایر نهادهای مرتبط هر روز به پاسخگویی درباره اجرایی نشدن ممنوعیت شکار در این منطقه وادار می‌شوند. این در حالی است که پرندگان مهاجر تالاب شادگان نیز این روزها با زخم‌هایشان تنها رها شده‌اند. در این منطقه نیز بازاری مشابه فریدونکنار در ایام کوچ پرندگان برپا می‌شود و تورهای هوایی هر روزه حجم انبوهی را به مسلخ می‌کشانند.

  • تبدیل کردن یک شهر کوچک به مقصد بزرگ گردشگران

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    در مقاله هفته گذشته داستان چیپ و جوآنا گینیز، ستارگان یک شوی تلویزیونی به نام «Fixer Upper» را گفتیم. برنامه‌ تغییر مدل خانه‌ای که ارتباط دوستانه چیپ و جوآنا در آن، موجب شد تا این برنامه محبوب بسیاری از آمریکایی‌ها شود. چیپ پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه و پس‌انداز مقداری پول تصمیم گرفت یک خانه محلی بخرد و آن را تعمیر کند و سود خوبی نیز به‌دست آورد و این چنین بود که چیپ مسیر جدیدی را در زندگی خود آغاز کرد. چیپ می‌گوید: «زمانی که آن خانه را خریدم، پنجره‌های آن شکسته بود، بنابراین باید تجسم می‌کردم که چگونه این پنجره‌ها را تعمیر کنم.

  • سه سوال کلیدی که کارفرمایان باید بپرسند

    مترجم: مریم رضایی

    سازمان‌ها با حجم بی‌سابقه‌ای از تغییر چه در داخل خود و چه در خارج مواجه هستند. با نگاهی رو به جلو، متوجه می‌شویم ۷۳ درصد مدیران اجرایی انتظار دارند این تناوب تغییر افزایش یابد. شرکت‌ها صرف‌نظر از محیطی که در آن فعالیت می‌کنند، باید به دنبال یافتن روش‌هایی برای رشد کردن باشند. استخدام و حفظ بهترین استعدادها مزیتی رقابتی ایجاد می‌کنند که شرکت‌ها برای تحریک رشد خود به آن نیاز دارند. با این حال، کارمندان هم تحت‌تاثیر محیط مبهم و متغیر فعلی و تغییرات انبوه هستند.

  • پنج راه برای راه‌اندازی کسب‌وکاری بدون سرمایه

    مترجم: سیده محبوبه حسینی

    اجازه ندهید که کمبود بودجه مانع شروع کسب‌وکارتان باشد. این مراحل را دنبال کنید تا همین امروز کسب‌وکارتان را شروع کنید. من بارها و بارها این جمله را که «من می‌خواهم یک کسب‌وکار را شروع کنم، اما هیچ پولی ندارم»، از کارآفرینان مشتاقی که با آنها کار می‌کنم، شنیده‌ام. بسیاری از آنها ایده‌های درست و دقیقی دارند، ولی احساس می‌کنند که برای شروع نیاز به یک طرح کسب‌وکار طولانی و مقدار زیادی پول دارند. واقعیت این است که موفق‌ترین کارآفرینان نیز در ابتدای کار با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند، اما در نهایت توانسته‌اند کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کنند.

  • ۳ قانون طلایی پول قرض‌دادن

    مترجم: مریم رضایی 

    بیشتر افراد در زمان‌های مختلف با دشواری‌های مالی در زندگی روبه‌رو می‌شوند، اما این مشکل برای برخی افراد مزمن است. اگر این افراد برای حل مشکلات خود سراغ شما آمدند تا پول قرض بگیرند، عقل سلیم می‌گوید هیچ وقت نباید بیشتر از آنچه می‌توانید از دست دادنش را تحمل کنید، پول قرض دهید. اگر برادرتان یا دوستتان مبلغ قابل توجهی برای تعمیر خودرو از شما پول می‌خواهد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که دوباره بتوانید این مبلغی را که قرض گرفته‌اید ببینید. به همین دلیل، در اینجا قوانینی طلایی را بازگو می‌کنیم تا بدانید وقتی دوست یا آشنایی پولی از شما درخواست کرد، چه بگویید، چطور در رودربایستی نمانید و روابط خود را با آنها خراب نکنید.

  • شش‌گام تا استقلال مالی

    افراد زیادی برای دستیابی به استقلال مالی و افزایش درآمد ماهانه خود به دنبال یک فرمول مشخص و واحد هستند تا براساس آن به راحتی بتوانند قدم بردارند. اما واقعیت این است بسیاری از راهکارها و حتی مسیرهایی که در مطالب این بخش به شما پیشنهاد می‌شود اگرچه به پیشنهاد کارشناسان اقتصاد خانواده است اما مسلما همراه با آزمون و خطاست و ممکن است وابسته به شرایط مختلف افراد، نتیجه صد درصدی برای آنها حاصل نشود. از این رو شما هم می‌توانید از تجربه‌های شخصی خود برای دست‌یابی به روش‌های مناسب در مدیریت مخارج خانواده برای ما بنویسید.

  • ۴ برنامه دولت یازدهم در بخش مسکن

    متولی بخش مسکن طی سه سال گذشته ۴ طرح محوری حاوی دست‌کم ۱۴ سیاست اجرایی، برای تحرک‌بخشی به حوزه‌های مختلف بازار ملک، در دستور کار قرار داد که مهم‌ترین آن تدوین و به‌روزرسانی طرح جامع مسکن به‌عنوان نقشه راه دولت و نظام بانکی در مدیریت بازار مسکن تا افق ۱۴۰۴ بوده است. این ۴ طرح شامل به‌روزرسانی طرح جامع مسکن،‌ توسعه مالی بخش مسکن،‌ تدوین طرح مسکن اجتماعی و همچنین نوسازی مسکن روستایی می‌شود. گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از جزئیات اقداماتی که در راستای طرح جامع مسکن طی سه سال اخیر انجام شده، حاکی است: برنامه‌های پیشنهادی در قالب محورهای ۷گانه طرح جامع عمدتا به دو بخش برنامه‌‌های نهادسازی و برنامه‌های عملیاتی تقسیم شد تا نقشه راه بخش مسکن را تدوین کند.

  • کارنامه سه ساله دولت در بافت‌های فرسوده

    شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، عملکرد سه سال گذشته دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را منتشر کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» با توجه به محتوای این گزارش از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا‌کنون بیش از ۲۷۹ پروژه نوسازی و توسعه خدمات و زیرساخت‌های شهری در کشور به اجرا رسیده است. در این گزارش آمده است: تحولات سریع و نامتوازن جمعیت شهری در ایران که هم‌اکنون دربرگیرنده ۷۰ درصد از جمعیت کل کشور است، اگرچه فرصت‌های نوینی را برای توسعه‌ فراهم می‌کند، اما چالش‌هایی عمیق و گسترده‌ در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در شهرها را به همراه داشته است که در صورت عدم اتخاذ برنامه‌های صحیح و پیش‌گیرانه منجر به گسترش نابسامانی در شهرها و نزول کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

  • ناتوانی «تعطیلات» در مهار آلودگی هوا

    تعطیلی پراکنده مدارس تهران طی شش روز از پاییز و زمستان امسال، به‌دلیل ناپیوستگی و عدم سازمان‌یافتگی، هدف متولیان دولتی در زمینه کنترل آلودگی هوا را محقق نکرد، به نحوی که در تمام موارد مذکور فردای روز تعطیل، آسمان پایتخت همچنان مملو از ذرات آلاینده بوده است.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، انباشت آلودگی در لایه‌های جو، یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای تهران به شمار می‌رود که موجب می‌شود با یک روز تعطیلی مقطعی، نتوان به تخلیه آلودگی امید بست. به این ترتیب تعطیلی موردی و نامنظم مدارس در شش روز غیرمتوالی طی ماه‌های آبان تا دی، نه تنها در اغلب موارد موجب کاهش محسوس حجم آلاینده‌های هوای تهران نشده است، بلکه حتی به‌دلیل ناپیوستگی، از هدف دیگر یعنی جلوگیری از قرار گرفتن دانش‌آموزان به‌عنوان گروه‌های حساس جامعه در معرض آلودگی هوا ناکام مانده است؛ چراکه تعطیل شدن مدارس که اغلب متعلق به تمام مقاطع تحصیلی هم نبوده و صرفا مربوط به مهدهای کودک و مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان بوده است، آن‌گونه که باید از حجم سفرهای درون‌شهری نکاسته و در نتیجه روزهای بعد از تعطیلی مدارس در دو ماه اخیر نیز، با وجود کاهش جزئی و خفیف شاخص کیفیت هوا، روزهای «سالم» نبوده‌اند.

  • درختان خیابان ولیعصر(عج) احیا می‌شوند؟

    حیات درختان تنومند بلندترین خیابان خاورمیانه به مرز هشدار رسیده است. از یک سو گودبرداری و نیلینگ برای پایدارسازی گود ساختمان‌های بلندمرتبه طی سال‌های اخیر منجر به بروز آسیب‌های جدی به ریشه درختان خیابان ولیعصر(عج) شده است و از سوی دیگر ارتفاع ساختمان‌های بلند نیز مانع از تابش نور خورشید بر این درختان است. کارشناسان شهری معتقدند: چنانچه روند کنونی خشک و قطع شدن درختان خیابان ولیعصر ادامه یابد، باید در سال‌های نه چندان دور منتظر خیابان ولیعصری بدون درخت باشیم. خشک شدن درختان خیابان ولیعصر، در مقابل برخی برج‌ها و مراکز تجاری بزرگ به وضوح قابل مشاهده است، بدین صورت که جلوی این برج ها، همه درختها از بین رفته یا رو به زوال است اما درختان بالا دست و پایین دست کاملا سرحال هستند.

  • قابلیت های جدید مک بوک و کاربردهای خاص

    مک‌بوک همیشه قابلیتی تازه برای کاربرانش رو می‌کند. ممکن است این قابلیت به حذف پورت محدود شود و ممکن است به اضافه کردن یک تاچ‌پد بسیار جذاب و قوی ختم شود. در مک‌بوک جدید اپل شاهد هر دوی این موارد هستیم، اما از این تاچ پد مجهز به فورس تاچ استفاده‌های فراوان و متفاوتی می‌توان کرد. اپل در آیفون ۶اس و آیفون ۷ قابلیتی تازه اضافه کرد به نام ۳D Touch که به کمک آن دستگاه شما قادر است تا میزان فشار لمس شما را کاملا تشخیص دهد و بدین ترتیب امکانات فراوانی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تاچ‌پد مک‌بوک جدید نیز تکنولوژی Force Touch را به امکانات خود اضافه کرده که توسط آن‌ کنترل بیشتری خواهید داشت.

  • عینـک‏هایی برای آینده

    همانطور که آرام و گاهی تند شاهد تغییرات تکنولوژیکی هستیم بسیاری از تغییرات در زمینه عینک‏های هوشند در دنیای دیجیتال در نیز حال وقوع است. یکی از مهمترین تغییرات در این عینک‏ها امکان بهره‌مندی نابینایان از آنهاست که بسیار مفید است و نیاز آنها را به داشتن عصای سفید و یک یار همراه همیشگی مرتفع می‌کند. درواقع این تغییرات به نوبه خود انقلاب جدیدی در حوزه فناوری‏های عینک هوشمند محسوب می‌شود. در ادامه با برخی از جدیدترین عینک‌های هوشمند آشنا می‌شوید.

    عینکی برای نابینایان

    یک‌استارت‌آپ ‌آمریکایی با نام Aira، عینک هوشمندی طراحی کرده است که افراد نابینا را در انجام کارهایشان یاری می‏کند.

  • دستورات حرکتی برای کاربری سریع در اندروید

    دستورهای حرکتی مختلفی در سیستم عامل اندروید وجود دارند که باعث سریع‌تر شدن کار‌ها می‌شوند. این دستورها در بخش‌های مختلفی از این سیستم عامل جای گرفته‌اند. استفاده از دستگاه‌های اندرویدی جدید به لطف دستور‌های حرکتی، ساده‌تر شده است. کاربران با چند دستور حرکتی ساده، می‌توانند هرچه سریع‌تر به بخش مورد نظرشان برسند. برای مثال؛ کاربران اندروید می‌توانند با یک لمس ساده، بین تب‌های مرورگر کروم حرکت کنند. استفاده دو انگشتی از نقشه گوگل نمای جدیدی از نقشه را نمایش می‌دهد. آیا در حین نمایش ویدیو، دکمه‌های مجازی هوم مخفی می‌شوند؟ با یک حرکت ساده می‌توانید آنها را بازگردانید.

  • همه چیز درباره تنظیم رنگ در تلویزیون و مانیتور

    کالیبره یا تنظیم کردن محصولات تصویری برای افزایش دقت آن ضروری است. اگر وسیله‌‌ مورد نظر تلویزیون یا مانیتور باشد، تنظیم کردن کاری مشکل و گیج‌کننده می‌شود. اغلب افراد اطلاعات درستی در مورد نحوه‌‌ تنظیم روشنایی، کنتراست، شدت رنگ، رنگ و تیزی تصویر ندارند و به همین علت ویدیوها، تصاویر و بازی‌ها را با کیفیت اصلی خود مشاهده نمی‌کنند. جنبه‌ دیگر مسأله این است که فروشندگان شدت رنگ و روشنایی تلویزیون‌ها را طوری تنظیم می‌کنند که شخص تصور کند کیفیت آنها فوق‌العاده است در حالی که برخی مدل‌ها تنظیمات پیش‌فرض واقعی‌تری دارند و به نظر می‌رسد که کیفیتشان پایین‌تر است.

  • تمام مصائب تصادف با خودروی گران‌قیمت

    تصادف پراید با یک خودروی گران‌قیمت مثل پورشه خیلی دور از ذهن نیست. در هر حال یک اتفاق است و ممکن است به‌طور عادی در کوچه و خیابان‌های شهر شاهد آن باشیم. اما در مواجهه با تصادفاتی این چنینی برخی به مزاح عنوان می‌کنند که بهتر است راننده پراید کلید خود را تقدیم راننده پورشه کند و از معرکه تصادف دور شود. حال آنکه برخی دیگر عنوان می‌کنند خسارت ناشی از این اتفاق را چندین پراید نیز نمی‌تواند جبران کند. اما در این مورد بد نیست که قیمت برخی از قطعات یدکی گران‌قیمت‌ها که چندی پیش خبرآنلاین به آن پرداخته بود را یاد آور شویم تا بلکه حین رانندگی تمرکز بیشتری داشته باشید، هر چند این مساله قابل پیش‌بینی نیست و بیشتر به واکنش لحظه‌ای راننده مربوط است اما خبرآنلاین به رانندگان خودروهای به نسبت ارزان داخلی توصیه کرده که اگر بین تصادف با دیوار یا یک خودروی گران‌قیمت قرار بر انتخاب یکی است قطعا دیوار را انتخاب کنید.

  • پرفروش‌های بازار خودرو

    براساس آمار منتشره از سهم بازار خودروهای سواری طی ۹ ماه سال‌جاری، پراید و پژو ۲۰۶ بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند. در آمار هشت ماهه، پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و دوم پرفروش‌ها را به خود اختصاص داده بودند. اکنون رتبه سوم جدول پرفروش‌ترین خودروها به لحاظ تعدادی را پژو ۴۰۵ به خود اختصاص داده است. در حالی پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و سوم خودروهای پرفروش بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که بسیاری از کارشناسان بر لزوم برنامه‌ریزی خودروسازان برای خروج این دو خودروی قدیمی از چرخه تولید کشور تاکید دارند.

  • مسیر پر پیچ و خم واردات خودرو

    دولت یازدهم شاید تنها دولتی باشد که با گذشت سه سال و اندی از حضورش، بارها نسبت به تغییر مقررات واردات خودرو اقدام کرده است. البته، قرار گرفتن در شرایط تحریم و پساتحریم، دولت را مجبور به ایجاد تغییراتی در حوزه مقررات و دستورالعمل های ورود خودرو به کشور کرده اما این تحولات مقرراتی به شکل‌گیری چالش‌های زیادی در این زمینه منجر شده. به‌طوری که بازار نیز تحت تاثیر تحولات یاد شده با نوسانات زیادی در قیمت و عرضه خودروهای وارداتی مواجه شده است. اولین قدم وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تدوین دستورالعمل واردات خودرو، حذف نمایندگی‌های متفرقه از سیستم ورود خودرو به کشور بوده.

  • لغو مجوز‌ها تن ما را می‌لرزاند

    لی‌لا رضایی

    حضور گروه‌های تازه از راه رسیده موسیقی در سال‌های اخیر خون تازه‌ای را در رگ‌های موسیقی ایران جاری کرده است. گروه موسیقی همنوازان چکاو یکی از گروه‌های نوپای موسیقی سنتی است که توانسته حضورش را به تثبیت برساند و موردتوجه قرار بگیرد. این گروه متشکل از موزیسین‌های جوانی است که انگیزه بالایی برای فعالیت جدی دارند. این گروه قرار است ۷ بهمن در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه برود. حسین‌رضا‌اسدی، خواننده اصلی این گروه جوان است که سابقه همکاری با چهره‌های سرشناسی همچون مجید درخشانی و حسین پرنیا را دارد و آلبوم‌هایی را با آنها منتشر کرده است.

  • گفتم نرو

    آلبوم جدید «محمد علیزاده» با عنوان «گفتم نرو» پس از مدت‌ها انتظار هواداران این خواننده منتشر شد. این آلبوم شامل ۸ قطعه‎‌ است و توسط میلاد ترابی، فرشید ادهمی و محمد علیزاده آهنگسازی شده و تنظیم آن نیز برعهده میلاد ترابی، معین راهبر، امیرحسین اویسی و شهاب اکبری بوده است. همچنین مهرزاد امیرخانی و محمد کاظمی دو ترانه‌سرای این آلبوم هستند. علیزاده پیش از این نیز آلبوم دیگری را با نام «دلت با منه» روانه بازار کرده بود. از آهنگ‌های این آلبوم در کنسرت چند شب پیش این خواننده در جشنواره موسیقی فجر رونمایی شد.

  • ساعت ۲۵

    برنامه موسیقی «ساعت ۲۵» بعد از یک وقفه چند ماهه به آنتن شبکه ۵ سیما بازگشت. در اولین قسمت این برنامه که ۲۳ دی روی آنتن رفت، وحید تاج خواننده موسیقی اصیل ایرانی به‌عنوان مهمان در کنار امیرحسین مدرس مجری برنامه نشست. علاوه بر حضور مهمان، گزارشی از پشت صحنه کنسرت‌ها، گزارشی از تمرین کنسرت‌ها، گفت‌وگوی تخصصی با خوانندگان، بخش موسیقی فیلم و. . . از دیگر آیتم‌های این برنامه هستند. برنامه موسیقی «ساعت ۲۵» که در چهارمین سال فعالیت خود قرار دارد در سری جدید با نگاهی تخصصی‌تر به انواع گوناگون موسیقی‌ها و رصد اتفاقات و رویدادهای حوزه موسیقی، مهمان مخاطبان خود می‌شود.

  • فرشته مرگ

    نمایش «فرشته مرگ» به کارگردانی مسعود رایگان روی صحنه رفت. داستان این نمایش در مورد مردی است که با از دست‌دادن وطنش، بسیار بی‌رحم شده و زنی که با ترک‌شدن از سوی همسرش و نبودن عشق، ماحصل آن را که یک فرزند پسر است، در رودخانه غرق می‌کند. مسعود رایگان کتابی با عنوان قاتل بی‌رحم اثر هنینگ مانکل را پیش از این از سوئدی به فارسی برگردانده است که شامل نمایشنامه‌ای از این جنایی‌نویس سوئدی به همراه سه مونولوگ از نویسندگان دیگر می‌شود. رایگان دو مونولوگ از این کتاب را که اثر عادل حکیم و میاتون کوئیست است دراماتورژ کرده و در یک نمایش به روی صحنه برده است.

  • ناردون

    نسخه خانگی کمدی فیلم «ناردون» ساخته فریدون حسن‏پور که از جمله کمدی‏های پرفروش سینمای ایران بود و توانست رقم فروش ۴ میلیارد را رد کند در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. این فیلم داستانی مفرح را درباره آدم‏هایی روایت می‏کند که بنا می‏شود برای کمک به کاهش هزینه‏هایشان، مراسم عروسی خود را همزمان با مراسم عزا برگزار کنند! «ناردون» با بازی امین حیایی، مهران غفوریان، سیروس گرجستانی، امیر نوری، لیلا اوتادی، شهرام قائدی و جواد رضویان توسط منصور سهراب‌پور تولید شده است. همراه نسخه خانگی «ناردون» پشت صحنه کامل آن و همچنین آلبوم عکس شامل تصاویر مختلف از فیلم گنجانده شده است.

  • آلبوم - ۳۰ دی ۹۵

    کهن نوای نو (تلفیقی)

    آهنگساز: علیرضا مظفریان

    خواننده: حسین علیشاپور

    تنظیم‌کننده: مصباح قمصری، محمد آذری پوراصفهانی

    ترانه‌سرا: سعدی، حافظ شیرازی، هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، مولانا

    دوباره عشق (پاپ)

    آهنگساز: حامد همایون

    خواننده: حامد همایون

    تنظیم‌کننده: سامان امامی، مسعود جهانی، سپهر شاکری

    ترانه‌سرا: سهیل حسینی، محمدرضا نظری، ندا…

  • کنسرت‌ها - ۳۰ دی ۹۵

    کنسرت گروه اتحاد، موسیقی، استوار

    تاریخ: چهارشنبه ۶ بهمن

    مکان: فرهنگسرای نیاوران

    ساعت: ۲۱:۰۰

    قیمت بلیت: ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان

    کنسرت سالار عقیلی به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی

    تاریخ: پنج‌شنبه ۷ بهمن

    مکان: مرکز همایش‌های برج میلاد

    ساعت:

  • اجرا - ۳۰ دی ۹۵

    قیطریه

    نویسنده و کارگردان: نازیار عمرانی

    بازیگران: ملودی آرام‌نیا، شقایق دهقان، معصومه رحمانی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی و با تشکر از سپند امیرسلیمانی

    مکان: تئاتر باران

    دوره اجرا: جمعه ۱۰ دى تا پنجشنبه ۷ بهمن

    ساعت: ۱۸:۳۰

    مدت زمان اجرا: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

    قیمت…

  • اکران - ۳۰ دی ۹۵

    خانه‌ای در خیابان چهل و یک

    کارگردان: حمیدرضا قربانی

    تهیه‌کننده: سید محمود رضوی

    بازیگران: مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی، علیرضا کمالی، مانی رحمانی، مانیا علیجانی، علیرضا نیکدل، بهناز نادری، بهزاد داوری، جمشید صفری، مجید رحمتی، بابک جعفریه، سارا نجفی، علی‌ سخن‌گو

    خلاصه داستان: دعواى دو برادر، بحرانى را در خانواده ایجاد می‌کند.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز (قسمت چهل‌و‌هفتم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

بیشتر