قابلیت های جدید مک بوک و کاربردهای خاص

مک‌بوک همیشه قابلیتی تازه برای کاربرانش رو می‌کند. ممکن است این قابلیت به حذف پورت محدود شود و ممکن است به اضافه کردن یک تاچ‌پد بسیار جذاب و قوی ختم شود. در مک‌بوک جدید اپل شاهد هر دوی این موارد هستیم، اما از این تاچ پد مجهز به فورس تاچ استفاده‌های فراوان و متفاوتی می‌توان کرد. اپل در آیفون ۶اس و آیفون ۷ قابلیتی تازه اضافه کرد به نام ۳D Touch که به کمک آن دستگاه شما قادر است تا میزان فشار لمس شما را کاملا تشخیص دهد و بدین ترتیب امکانات فراوانی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تاچ‌پد مک‌بوک جدید نیز تکنولوژی Force Touch را به امکانات خود اضافه کرده که توسط آن‌ کنترل بیشتری خواهید داشت.

در این مقاله به بررسی چندین قابلیت این تکنولوژی خواهیم پرداخت. این تکنولوژی در مک‌بوک‌های ۱۲ اینچی و همچنین مک‌بوک پرو سال ۲۰۱۵ موجود است. در مورد این قابلیت می‌توان گفت که به خوبی مهندسی شده و کارآیی بالایی دارد و یکی از جهش‌های اپل نسبت به نسخه‌های پیشین مک‌بوک است و تغییرات خوبی را نسبت به نسخه پیشین داشته است. در ابتدا تغییری که از همه مشهود‌تر خواهد بود حذف دکمه در تاچ‌پد است. شما دیگر با هیچ دکمه‌ای سر و کار ندارید و نمی‌توانید برای کلیک کردن روی تاچ‌پد دکمه‌ای بیابید. به جای آن تاچ‌پد میزان فشار لمس شما را محاسبه می‌کند و سریع آن را به سیستم‌عامل انتقال می‌کند. همچنین لرزش نرمی نیز وجود دارد که حس همان لمس یک دکمه را می‌دهد و صدایی نیز از اسپیکر کوچکی پخش می‌شود. پس در نتیجه شما هیچ دکمه‌ای را فشار نمی‌دهید، اما حس می‌کنید که انگار یک دکمه را فشار داده‌اید، حتی صدایش را نیز خواهید شنید. هنگامی که فشار بیشتری به پد وارد کنید این فشار بیشتر به‌عنوان کلیک دوم عمل خواهد کرد. از اینجا به بعد انتخاب‌های فراوان و جذابی پیش‌رو خواهید داشت تا آنها را امتحان کنید.

پیدا کردن معنی لغات: هنگامی که کلمه‌ای را تایپ می‌کنید شاید نیازمند این باشید که معنی و توضیحی از آن را در دیکشنری مشاهده کنید. در تاچ‌پد‌های قدیمی باید لمس سه انگشتی داشتید تا می‌توانستید به معنی کلمه دسترسی داشته باشید. با تاچ‌پد جدید می‌توانید با دو بار لمس کردن و فورس‌تاچ در بار دوم، به یک پاپ‌آپ که حاوی توضیحات است دست پیدا کنید.

پیدا کردن آدرس روی نقشه: مانند دستور پیشین، می‌توانید با همان حرکت قبلی، این بار با فورس‌تاچ یک آدرس یک نقشه پیشنهادی از آن آدرس را مشاهده کنید. حتی می‌توانید با لمس شماره یک پرواز، اطلاعات دقیقی در مورد آن پرواز را مشاهده کنید. حتی می‌توانید با فورس‌تاچ شماره و اطلاعات بسته پستی را مشاهده کنید و متوجه شوید که آیا بسته شما به مقصد رسیده یا هنوز نرسیده است. البته مشکل این قابلیت این است که تنها در سافاری و برخی اپلیکیشن‌های اختصاصی مک ، کاربرد دارد و در اپلیکیشن‌هایی همچون فایرفاکس یا کروم از داشتن این قابلیت محروم خواهید بود.

تغییر نام یک فایل یا فولدر: در مک هنگامی که میخواهید یک فایل یا فولدر را تغییر نام دهید می‌توانید روی آن کلیک کنید و دکمه اسپیس را بزنید. اما اگر به دنبال سرعت بیشتر هستید به راحتی می‌توانید روی یک فایل یا فولدر فورس‌تاچ کنید و یک فایل را تغییر نام دهید.

پیش‌نمایش یک فایل: هنگامی که یک فایل را انتخاب می‌کنید می‌توانید با دکمه اسپیس پیش‌نمایشی از آن را مشاهده کنید بدون اینکه مجبور باشید آن را باز کنید. این قابلیتی فوق‌العاده برای مشاهده عکس است. گرچه همین کار را می‌توانید با فورس‌تاچ خود روی فایل نیز انجام دهید. اینگونه دکمه اسپیس شما بیشتر استراحت خواهد کرد.

کم و زیاد کردن سرعت ویدئو: اگر از QuickTime برای دیدن ویدئوها استفاده می‌کنید و نیازمند کم و زیاد کردن سرعت ویدئو هستید می‌توانید با حرکت بافشار روی تاچ‌پد خود سرعت را باب میل خود تنظیم کنید. از دو برابر تا شصت برابر می‌توانید سرعت را تغییر دهید و هر پله‌ای که بالاتر می‌روید می‌توانید با لرزش نرمی که روی تاچ‌پد ایجاد می‌شود، تغییر را متوجه شوید.

پیش‌نمایش یک لینک بدون باز‌کردن: این قابلیت در آیفون ۶ اس و آیفون ۷ نیز وجود دارد. می‌توانید از طریق تاچ‌پد و برنامه سافاری به راحتی یک پنجره کوچک پیش‌نمایش از لینک مورد نظر مشاهده کنید. می‌توانید به راحتی با فورس‌تاچ روی یک لینک، یک پنجره پاپ‌آپ را مشاهده کنید که پیش‌نمایشی از سایت مورد نظر است و حتی می‌توانید آن را اسکرول کنید تا ادامه سایت را ببینید. اگر در اپلیکیشن Mail نیز لینکی دارید می‌توانید این کار را انجام دهید.

طراحی کنید: برنامه Notes در مک قابلیت نقاشی و طراحی کردن را ندارد و همانند iOS نیست و شما می‌توانید از طریق Preview روی اسناد و فایل‌های خود کمی خطوط مختلف بیاورید. به هر صورت، با استفاده از تاچ‌پد هرچه بیشتر به تاچ‌پد فشار بیاورید ضخامت خط شما بیشتر می‌شود و بالعکس این عمل نیز رخ می‌دهد. همچنین اپلیکیشن‌های جداگانه نیز وجود دارند مانند پلاگین Inklet که می‌تواند پشتیبانی تاچ‌پد را برای فتوشاپ و ایلوستریتور اضافه کند.

پیش‌نمایش رخدادها در تقویم: برای دیدن اطلاعات یک روز خاص در تقویم می‌توانید تنها دوبار روی آن کلیک کنید تا یک پنجره پاپ‌آپ با اطلاعات کامل برای شما باز شود، اما می‌توانید با یک بار فورس‌تاچ، یک پیش‌نمایش را بالا بیاورید. این پیش‌نمایش شامل توضیحات خود رویداد مانند زمان، مکان و در صورت موجود بودن آلارم‌های مختلفی است که تنظیم کرده‌اید.

از هر جا یک رخداد در تقویم ایجاد کنید: هنگامی که روی تاریخ یا رویداد خاصی که داخل صفحه یک وب‌سایت در سافاری موجود است فورس‌تاچ کنید، یک پاپ‌آپ برای شما ظاهر خواهد شد که به شما اجازه می‌دهد این تاریخ را در تقویم خود ذخیره کنید و یک رویداد تازه خلق کنید و نیاز نیست اپلیکیشن تقویم را باز کنید. اما مشکلی که وجود دارد اگر ساعت و تاریخ در دو خط متفاوت از هم باشند، تاچ‌پد شما دو خط را شناسایی نخواهد کرد و تنها یکی را وارد خواهد کرد. این قابلیت برای شماره تلفن‌ و آدرس ایمیل نیز کارآمد است و می‌توانید با فورس‌تاچ روی آنها یک مخاطب تازه خلق کنید.

تمام اپلیکیشن‌ها را ببینید: سیستم‌عامل مک قابلیتی دارد به نام App Expose که با کمک این قابلیت، شما می‌توانید تمامی اپلیکیشن‌هایی که در حال اجرا دارید را به‌صورت یک سری پنجره کوچک روی صفحه در کنار هم ببینید. با استفاده از فورس‌تاچ انجام این کار برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید با فورس‌تاچ روی داک اپلیکیشن‌ها، تمامی پنجره‌ها را در صفحه پخش کنید و از بین آنها یک اپلیکیشن را انتخاب کنید تا با آن کار کنید.

تنظیمات Do Not Disturb را روشن کنید: اگر مایل نیستید که از طرف برخی مخاطبین خود پیامی یا هرگونه نوتیفیکیشنی دریافت کنید، می‌توانید به راحتی به تنظیمات Do Not Disturb بروید و با چند کلیک کار را تمام کنید، اما فورس‌تاچ تنها با یک کلیک همه کار را انجام می‌دهد. با فورس‌تاچ روی یکی از مخاطبینی که در ستون سمت‌چپ برنامه Messages پدیدار می‌شوند، یک پنجره پاپ‌آپ ظاهر می‌شود که می‌توانید گزینه Do Not Disturb را برایشان فعال یا غیرفعال کنید. در همین پنجره می‌توانید اعلام خوانده‌شدن پیام را نیز فعال یا غیرفعال کنید. همچنین تمامی فایل‌هایی را که پیش از این در مکالمه‌تان ارسال کردید مشاهده کنید.