تحلیف در تحریم

بیستم ژانویه فرا رسید و فرداروز تحلیف ترامپ برگزار می‌شود. مراسمی پر حرف و حدیث که قرار است تاریخ آمریکا را به دو قسمت تقسیم کند: دوران پیش از ترامپ و دوران ترامپ. او به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند خواهد خورد تا فرماندهی ایالات متحده را برای ۴ سال آینده به عهده بگیرد. این مراسم در حالی برگزار می‌شود که حاشیه‌های آن از یک ماه پیش کلید خورده بود. ترامپ مقبول اکثر سلبریتی‌ها نیست. اگر به سخنان هفته گذشته مریل استریپ گوش داده باشید متوجه می‌شوید که سوپراستارها نه تنها با وی همراه نیستند بلکه از مخالفان سرسخت رئیس جمهور جدید آمریکا هم هستند. در حالی که ده روز مانده بود به مراسم تحلیف، مریل استریپ در مراسم گلدن گلوب به پشت تریبون رفت و با اشاره به برخی از بازیگران خارجی هالیوود گفت که سینما را نمی‌توان بدون این افراد تصور کرد. در واقع اشاره او به طرح‌های ضد مهاجرتی ترامپ باز می‌گردد که در میان سلبریتی‌ها زیاد طرفدار ندارد.

برای همین ترامپ برای پیدا کردن گروه موسیقی خود برای به شدت به مشکل برخورده است. والچر پیشتر در این باره نوشته بود: «شرایط برای کمیته برگزاری مراسم تحلیف ترامپ چندان ساده نیست. آنها تلاش کرده‌اند تا برخی از هنرمندان بااستعداد را برای برگزاری مراسم در ماه ژانویه دعوت کنند اما تاکنون تنها سه گروه موسیقی و خواننده پاسخ مثبت به دعوتشان داده است: گروه موسیقیthe Mormon Tabernacle Choir، خواننده‌ای که در برنامه استعدادیابی آمریکا خوش درخشید، Jackie Evancho و همچنین گروه Rockettes. گرچه موزیسیین‌های برتر ایالات متحده نسبت به شرکت در مراسم تحلیف بی‌میلی نشان می‌دهند اما اعضای تیم ترامپ آشکارا مشکل پیدا کردن افراد مناسب را انکار می‌کنند و می‌گویند هنرمندان درجه یک نسبت به شرکت در مراسم تحلیف علاقه نشان داده‌اند. این در حالی است که امثال التون جان، سلن دیون، آندره‌آ بوچلی و کیس (یک گروه آمریکایی)، گارث بروکس و دیوید فاستر از حضور در این مراسم به‌عنوان خواننده سر باز زدند.

پیشتر تیم ترامپ با مطرح کردن نام این افراد قصد داشت تا نشان دهد سلبریتی‌ها مشتاق حضور در مراسم هستند اما هر بار که تیم ترامپ یکی از این نفرات را معرفی می‌کرد، بلافاصله با یک جوابیه منفی روبه‌رو می‌شد و از عدم حضور در این مراسم خبر می‌داد. با این حال بنا به گزارش سی ان ان از مراسم روز تحلیف، توبی کیث و گروه «۳ Doors» اجرای آواز را در این مراسم به عهده گرفته‌اند. با این وجود این تنها خوانندگان نبودند که از تحریم این مراسم خبر می‌دادند. پیشتر نام افراد زیادی مطرح شده بود از جمله بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا، جورج بوش دوم و جورج بوش پدر. البته هنوز مشخص نیست که این افراد در این مراسم شرکت خواهند کرد یا نه اما به طور قطع جورج بوش پدر گفته است در مراسم شرکت نخواهد کرد.

همچنین سی ان ان روز دوشنبه در یک گزارش نوشت شمار دموکرات‌هایی که مراسم تحلیف ترامپ را بایکوت کرده‌اند افزایش یافته است. اما داستان عجیب این است که برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز گفته‌اند احتمالا در این مراسم حضور پیدا نخواهند کرد. همچنین نمایندگان دموکرات به رهبری جان لوئیس گفته‌اند در مراسم تحلیف مرد نارنجی آمریکا حضور پیدا نخواهند کرد. جان لوئیس، نماینده جورجیا و از دموکرات‌ها می‌گوید که در این مراسم حضور نخواهد داشت، برای اینکه وی ترامپ را رئیس جمهوری مشروع نمی‌داند. او با اشاره به هک سرورهای حزب دموکرات و کمک روسیه به ترامپ، وی را رئیس جمهوری بر آمده از حیله‌های روسیه خواند. مارک تاکانو نماینده کالیفرنیا نیز به تبعیت از لوئیس در توییتی اعلام کرد که در این مراسم حضور نخواهد داشت. ایوتی کلارک دیگر نماینده دموکرات از نیویورک نیز اعلام کرد وی نیز مراسم تحلیف ترامپ را بایکوت کرده است.

البته در خبرهای اعلامی نماینده‌های بیشتری از دموکرات‌ها گفته‌اند که در این مراسم حضور پیدا نخواهند کرد. در این خصوص می‌توان تد لیو از کالیفرنیا، رائول گریجوالا از آریزونا، جان کانریرز از میشیگان، مارک دوسالینیر از کالیفرنیا، نیادا ولاکوئز از نیویورک، کورت شرادر از اورگان، ویلیام لیسی کلی از میسوری، باربارا لی از کالیفرنیا، خوزه سرانو از نیویورک، جودی چو از کالیفرنیا، لوییس گوتیرز از ایلی نویز، جرد هافمن از کالیفرنیا و کاترین کلارک از ماساچوست را نام برد که همچون سایرین، مراسم تحلیف را تحریم کرده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد که یک هشتگ از سوی دموکرات‌ها به شدت داغ شده و آن هم پیوستن به جان لوئیس برای تحریم مراسم تحلیف است. جان لوئیس می‌گوید برای آمریکا هم که شده باید این مراسم را بایکوت کرد. در این رابطه آدریانو اسپیلات به‌عنوان نماینده نیویورک می‌گوید: جان خیلی از آمریکایی‌ها گرفته شده است تا آمریکا به این روز برسد.

ما اجازه نمی‌دهیم میراث آنها از بین برود و آمریکا به عقب بازگردد. ما اجازه نمی‌دهیم میراث اوباما از بین برود، از نظر من ترامپ فردی پر از تنفر و کینه‌های شخصی است. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سعی کرده‌اند با عدم حضور خود در این مراسم مشروعیت ترامپ را برای ریاست جمهوری ایالات متحده کمرنگ کنند. او از این پس رئیس‌جمهور تازه آمریکا است. برخی می‌گویند تا یک سال باید صبر کرد تا سیاست‌های ترامپ خود را به‌طور آشکار نشان دهد. این در شرایطی است که برخی از مردم خواهان حضور یک ساله وی هم نیستند و از همین امروز بیرون از سالن مراسم تحلیف در اعتراض ترامپ جمع شدند. این وعده‌ای بوده است که از یک هفته پیش داده شده بود و برخی اعتراضات حتی از اوایل هفته شروع شده بود و شما در آن می‌توانستید افرادی را ببینید که پلاکاردهایی در دست دارند که بر روی آن نوشته شده است: «ترامپ رئیس جمهور من نیست».