پنج راه برای راه‌اندازی کسب‌وکاری بدون سرمایه

مترجم: سیده محبوبه حسینی

اجازه ندهید که کمبود بودجه مانع شروع کسب‌وکارتان باشد. این مراحل را دنبال کنید تا همین امروز کسب‌وکارتان را شروع کنید.من بارها و بارها این جمله را که «من می‌خواهم یک کسب‌وکار را شروع کنم، اما هیچ پولی ندارم»، از کارآفرینان مشتاقی که با آنها کار می‌کنم، شنیده‌ام. بسیاری از آنها ایده‌های درست و دقیقی دارند، ولی احساس می‌کنند که برای شروع نیاز به یک طرح کسب‌وکار طولانی و مقدار زیادی پول دارند. واقعیت این است که موفق‌ترین کارآفرینان نیز در ابتدای کار با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند، اما در نهایت توانسته‌اند کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کنند. اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه دارید، همواره راه‌هایی برای انجام کارها با منابع محدود نیز وجود دارد. در اینجا پنج راه آورده شده است که کارآفرینان موفق برای ایجاد شرکت‌های خلاق از آنها استفاده می‌کنند:

1- به‌کمک مشاوران رایگان اطمینان خاطر ایجاد کنید

نیکول دیبوم (Nicole DeBoom)، مدت ۱۱ سال یک ورزشکار حرفه‌ای در ورزش‌های سه‌گانه بود. او چیزهای زیادی در مورد لباس‌های ورزشی بانوان می‌دانست، اما در مورد صنعت پوشاک اطلاع خیلی کمی داشت. راه‌حل این مساله پیدا کردن گروهی از مشاوران بود که به او چیزهایی که نیاز داشت بداند، آموزش دهند و او را به دیگر مخاطبان معرفی کنند. نیکول توضیح می‌دهد: «وقتی شروع کردم، ده بار در هفته جلسه داشتم. من فقط شروع کردم به گلچین کردن تفکرات افراد». نتیجه نهایی این شد که نیکول منابعی که نیاز داشت را پیدا کرد. شرکت خود را راه‌اندازی کرد و در حال حاضر بیشتر از ۲۵ میلیون دلار بابت لباس‌های مخصوص دوومیدانی بانوان، فروش داشته است. دلیل عمده موفقیت وی مشاورانش هستند.

2- یک سرمایه‌گذار فرشته مشتاق پیدا کنید

یکی از اهداف ایجاد اطمینان خاطر، یافتن شرکای بالقوه‌ای است که می‌خواهند با شرکت شما همکاری کنند. یک مثال عالی جف وستر (Jeff Wester) است. جف می‌خواست یک فروشگاه به سبک قدیمی آهنگری بسازد. او یک سرمایه‌گذار ثروتمند که پیش‌ازاین یک فروشگاه آهنگری در زندگی حرفه‌ای خود ساخته بود پیدا کرد. او پس از بررسی ایده جف یک قطعه زمین به او داد و فروشگاه جدیدش را تامین مالی کرد و البته قراردادهایی برای بازپرداخت بدهی جف تنظیم کرد.

3- با تجهیزات قرض گرفته‌شده یا مستعمل شروع کنید

جاستین گلد (Justin Gold) کره بادام زمینی ویژه‌ای که طمعی بسیار متفاوت داشت را با یک غذا ساز در آشپزخانه خود درست می‌کرد و تولیدات خود را در بازارهای محلی می‌فروخت. وقتی‌که او آماده گسترش مقیاس شرکت خود بود، با چند تولیدکننده بزرگ کره بادام‌زمینی صحبت کرد. آنها به او گفتند که نمی‌توانند عسل، شربت افرا و موارد دیگر را به تولیدات خود اضافه کنند، چون اینها ممکن است چرخ‌های بزرگ صنعتی آنها را بسوزاند. جاستین تعجب کرد که چرا او می‌تواند این کار را در آشپزخانه کوچک خود انجام دهد، اما آنها نمی‌توانند در کارخانه‌های چند میلیون دلاری خود انجام دهند. بنابراین او رفت و برخی از تجهیزات غذا سازی صنعتی دست دوم را به قیمت ناچیز پیدا کرد و ایده خود را در حجم بزرگ‌تری توسعه داد. اخیرا جاستین کسب‌وکار خود را به قیمت ۲۶۸ میلیون دلار به شرکت بزرگ مواد غذایی هورمل (Hormel) فروخت.

4- برای ورود به بازی، چیزی را برای فروش پیدا کنید

آلن لیم (Allen Lim) به ورزش دوچرخه‌سواری بسیار علاقه داشت و همیشه برای دیدن مسابقات دوچرخه سواری حضور داشت. ایده اولیه او تولید چندین نوشیدنی طبیعی بود که دوچرخه‌سواران بسیار دوست داشتند. او می‌خواست سرگرمی خود را به کسب‌وکار تبدیل کند، اما هیچ پولی نداشت. برای شروع کار، یک گاری فروش بستنی قیفی قدیمی پیدا کرد و آن را به یک نوع آشپزخانه برای بوریتو (burrito) که یک غذای فرانسوی است و غذای مورد علاقه مردم بود تبدیل کرد. او برای پرداخت هزینه تولیدات ایده جدید خود، بوریتوهایش را در مسابقات دوندگی و دوچرخه‌سواری که طرفداران زیادی داشت در سراسر کشور می‌فروخت. با درآمد حاصل از فروش بوریتو، هزینه کل راه‌اندازی محصولات جدید خود را تهیه کرد. امروزه ایده او تبدیل به یک مرکز تولید محصولات سالم به نام اسکراچ (Skratch Lab) شده است که عرضه‌کننده عمده محصولات سالم برای هر دو گروه ورزشکاران حرفه‌ای و تازه‌کار است.

5- قبل از اینکه محصول خود را درست کنید، آن را بفروشید.

داشتن مشتریانی که محصولات شما را بخرند، اعتبار نهایی یک الگوی کسب‌وکار است. در بسیاری از موارد می‌توانید پیش از آنکه محصولات را تولید کنید آنها را بفروشید. من در کسب‌وکار خود نیم میلیون دلار از محصولات دسرهای یخی را فروختم قبل از اینکه نام تجاری خود را درست کنم. دیوید کان (David Cann) یک‌میلیون دلار از روبات‌های دوقلوی خود را پیش از آنکه آنها را بسازد، فروخته بود. تامین مالی مردمی، یک راه فوق‌العاده برای آزمایش کردن محصولات است، پیش از آنکه زمان و پول زیادی برای کسب‌وکار خود صرف کنید.در مجموع همیشه، راه‌هایی برای انجام کارها با منابع محدود وجود دارد. گروهی از مربیان که به‌صورت رایگان به شما مشاوره دهند پیدا کنید، سرمایه‌گذاران فرشته بالقوه را بشناسید، با تجهیزات مستعمل شروع کنید، چیزهایی برای فروش پیدا کنید تا بودجه خود را ارتقا دهید و قبل از این‌که محصولات خود را تولید کنید، آنها را بفروشید. نکته مهم: اکنون اقدام کنید. اجازه ندهید که کمبود پول شما را از ساخت کسب‌وکار رؤیایی‌تان منع کند.

منبع: Entrepreneur