میراث تاریخی میشله اوباما

مترجم: مریم رضایی

در دو سال گذشته، میشله اوباما در مراسمی در «اتاق شرق» کاخ سفید (عمارتی که محل برگزاری جشن‌ها، کنفرانس‌ها، پذیرایی و ضیافت‌ها در محل زندگی رئیس‌جمهور آمریکا است) شرکت کرده که بخشی از برنامه تشویق دانش‌آموزان به یادگیری بهتر محسوب می‌شود. او چند روز پیش، آخرین اظهارات خود را به‌عنوان بانوی اول ایالات‌متحده آمریکا در این مراسم مطرح کرد. با پایان دوره زندگی میشله اوباما در کاخ سفید، مورخان می‌گویند او نه تنها به‌عنوان نخستین بانوی اول سیاه‌پوست آمریکا و مدافع سرسخت سیاست‌های همسرش، بلکه به‌عنوان قهرمان ایجاد کشوری سالم‌تر و دسترسی به فرصت‌های آموزشی بهتر، میراثی بی‌سابقه از خود به جای می‌گذارد. آلیدا بلک، مورخ «انجمن تاریخی کاخ سفید،» در مصاحبه با شبکه NBC گفته: «چیزی که در مورد میشله اوباما به ذهنم می‌رسد این است که چقدر در موقعیتش جا افتاده است. او نه تنها به‌عنوان بانوی اول آمریکا به تدریج احساس راحتی پیدا کرد، بلکه به شیوه‌هایی متفاوت که واقعا خاص خودش بود، تاثیرگذاری زیادی داشت.» در اینجا به سیر تکامل میشله اوباما از اولین روزهایش به‌عنوان همسر رئیس‌جمهور آمریکا تا به امروز نگاهی می‌اندازیم. او که زمانی در مبارزات انتخاباتی دور اول همسرش به‌عنوان یک استعداد بالقوه شناسایی می‌شد، کاخ سفید را در حالی ترک می‌کند که درخشان‌ترین نقطه در چشم‌انداز تاریک پیش رو برای دمکراسی به چشم می‌آید و به قدری محبوب شده که بعد از انتخابات، رسانه‌های اجتماعی پر شد از حامیانی که خواهان بازگشت او نه به‌عنوان بانوی اول، بلکه به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا شدند.

ورود به دنیای ناشناخته

به گفته آنیتا مک‌براید، رئیس دفتر سابق لورا بوش، در سال ۲۰۰۸ بعد از اینکه باراک اوباما در انتخابات پیروز شد، میشله اوباما نقشی «گاه بی‌میل و گاه نامطمئن» در مورد اثرگذاری بر خانواده‌اش پیدا کرد. در ادامه، وقتی از او در مورد بانوی اول آمریکا بودن سوال می‌شد، اشاره‌ای به قالبی که تلاش کرد به آن برسد نمی‌کرد و پاسخش اغلب این بود که «تا در آن موقعیت قرار نگیرم، نمی‌دانم.» مک‌براید می‌گوید که نگرانی اصلی او حفظ زندگی شخصی خودش و دو دخترش بود. این تنها چیزی بود که بعد از ورودش به عرصه ملی، تغییری در آن ایجاد نشد؛ «من فکر می‌کنم این مساله را که بتواند زندگی شخصی خانوادگی را برای خودش و دخترانش حفظ کند، مهم‌ترین وظیفه و میراث خود در نظر گرفت.» بلک نیز می‌گوید که میشله اوباما توانست بین ساختن یک خانه برای خانواده‌اش در کاخ سفید و همزمان تلاش برای شکل دادن و تسلط یافتن بر آنچه می‌خواست انجام دهد، توازن ایجاد کند. در «کنوانسیون ملی دموکراتیک سال ۲۰۱۲» بانوی اول آمریکا اعلام کرد «مهم‌ترین عنوان او هنوز مادر بودن است» و در واقع، اقدامات مهم او از همان ابتدا هم بر برنامه‌هایی متمرکز بود که به توسعه زندگی فرزندانش اختصاص می‌یافت.

شروع اقدامات اساسی

یکی از مشهودترین پروژه‌های میشله اوباما ساخت یک باغچه سبزیجات جدید در ساوت لاون کاخ سفید در آوریل ۲۰۰۹ بود. این اقدام سرآغاز برنامه «حرکت کنیم» (Let's Move) او در سال بعد بود که بر معضل چاقی در دوران کودکی و عدم دسترسی به تغذیه سالم متمرکز شده بود. مک‌براید می‌گوید: «او این مساله را به‌طور مستقیم به بزرگ‌ترین برنامه داخلی دولت اوباما، یعنی اصلاحات بیمه همگانی ارتباط داد.» سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۰ میشله اوباما به یکی از معدود بانوان اولی تبدیل شد که توانست قانون «کودکان سالم و رها از گرسنگی» (Healthy, Hunger-Free Kids Act) را به تصویب برساند و آن را مبنای کار خود قرار داد. طبق اعلام دفتر بانوی اول آمریکا، این قانون قرار بود استانداردهای تغذیه‌ای مدارس را به‌روز کند، وعده‌های غذایی سالم‌تر در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و تعداد دانش‌آموزانی را که با حداقل هزینه (یا رایگان) از وعده ناهار در مدارس استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

کارل آنتونی مورخ در مصاحبه با شبکه NBC گفته بود اطلاعات و تسلط میشله اوباما بر بخش خصوصی برای طبقه‌بندی مواد غذایی و افتتاح فروشگاه‌های خواربار در مناطق محروم، باعث شد کار او در نهایت بیشترین اثرگذاری را داشته باشد: «میشله اوباما در این حوزه نفوذی همیشگی و گاه تا حدی بی‌نام و نشان در کل کشور دارد.» تلاش‌های او انتقاداتی را از هر دو جناح چپ و راست به همراه داشت؛ از سوی کسانی که فکر می‌کردند او روابط نزدیکی با شرکت‌های صنایع غذایی بزرگ دارد تا کسانی که فکر می‌کردند او دولت را تشویق می‌کند تسلطی بیش از حد بر سفره‌های فرزندانشان داشته باشد. با این حال، به گفته لارن رایت، دانشمند علوم سیاسی و نویسنده کتاب «از طرف رئیس‌جمهور،» این نوع پروژه‌ها باعث شد بانوی اول آمریکا از یک جایگاه شخصی راهی برای «چارچوب‌بندی کل برنامه سیاسی دولت» پیدا کند. رایت می‌گوید: «میشله اوباما همواره از چشم‌انداز یک مادر، یک خانواده و شخصی که نگران کودکان نسل بعد از دولت اوباما بود، با مساله بهداشت و بیمه درمان برخورد می‌کرد.»

مصمم در شبکه‌های اجتماعی

به گفته رایت، اوباماها از رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ عمومی برای کمک به شکل‌دهی ادراک مردم استفاده می‌کنند و بانوی اول آمریکا در سال‌های اخیر به‌طور خاص از اسنپ‌چت و اینستاگرام زیاد استفاده کرده است. رایت می‌گوید: «او از پلت‌فرم خود برای شکل دادن به میراث اوباما استفاده می‌کند و من فکر می‌کنم او بهترین نماینده برای انجام این کار است.» بلک نیز معتقد است به جز حضور مطلوب میشله اوباما در رسانه‌های اجتماعی، او به‌عنوان یک بانوی ورزشکار و سالم و فردی که سمبل خوبی در مد و سبک زندگی است هم نقش مهمی ایفا کرده و تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ آمریکایی داشته است.

منبع: NBC News