درخواست کمک 10میلیارد تومانی از رییس جمهور

کمتر از یک سال دیگر به برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن باقی مانده است و فهرست رشته‌های اعزامی به این رقابت‌ها در حال کامل شدن است، به گفته مسوولان ورزش کشور، چهره کاروان ورزشی اعزامی ایران به این رقابت‌ها هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ کیفیت متفاوت خواهد بود.

تعداد ورزشکاران اعزامی به بیش از ۶۰ نفر خواهد رسید و پس از ۳۰ سال ایران یک رشته تیمی را به این رقابت‌ها اعزام خواهد کرد. تیم ملی بسکتبال با قهرمانی در جام ملت‌های آسیا چهره متفاوتی به کاروان اعزامی ایران بخشید. علی کفاشیان، دبیر کل کمیته ملی المپیک که کارنامه حضور ایران در مسابقات آسیایی دوحه را برگ برنده‌ای برای حضور در المپیک پکن می‌داند، نداشتن اعتبار لازم برای شرکت در این رقابت‌ها را عاملی می‌داند که نه تنها در نتیجه کاروان ایران در پکن تاثیر منفی دارد، بلکه به تیم‌ها نیز ضربه وارد خواهد کرد.

وی از درخواست کمک ۱۰میلیارد تومانی از رییس جمهور خبر داد.

کفاشیان با تشریح دستاوردهای بازی‌های آسیایی و مسیری که باید تا المپیک پکن طی شود، گفت: در بازی‌های آسیایی دوحه توانمندی ورزش ایران مشخص شد. ما در مقایسه با دوره‌های قبل ۹۰درصد از نتایجی که پیش‌بینی کردیم را کسب کردیم. پس از دوحه فدراسیون‌هایی که به مسابقات برون مرزی اعزام شدند، نتایج بسیار خوبی کسب کردند.

وی مسابقات المپیک را امتحان نهایی برای ورزش دانست و گفت: حاصل کار ما در بازی‌های آسیایی دوحه تنها برای تیم‌های شرکت کننده خوب نبود. بلکه سطح کار بدنه ورزش را بالاتر برد. ما یک گام به جلو آمده‌ایم و سرعت نیز بیشتر شده است، اما، این حرکت باید استمرار داشته باشد و ضعیف نشویم. توجه نکردن به المپیکی‌ها، فکر اشتباهی است. درخت هرچه ریشه‌دارتر شود به رسیدگی بیشتر نیاز دارد. ورزش مانند کار ساخت و ساز نیست که در برهه‌ای از زمان آن را رها کنیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه به اولویت‌بندی رقابت‌هایی که برای آن اعتبار لازم است پرداخت و گفت: در ابتدا رشته‌هایی که به مسابقات المپیک پکن اعزام می‌شوند قرار دارند. در ادامه به مسابقات آسیایی ۲۰۱۰ کوانگ جو خواهیم پرداخت و مسابقات داخل سالن ماکائو اولویت سوم ما است. این در حالی است که برای مسابقات فوق حتی ما پول تدارکات را نیز نداریم و تنها هزینه اعزام را کنار گذاشته‌ایم.

شمارش معکوس برای مسابقات المپیک پکن، در فاصله کمتر از یک سال شروع شده است. کفاشیان در ارزیابی شرایط موجود گفت: با قدمی که در بازی‌های آسیایی دوحه برداشته شد به سوی المپیک پیش می‌رویم. در مسابقات المپیک آتن ۳۶ نفر ورزشکار را اعزام کردیم که در پکن انتظار می‌رود به بیش از ۶۰ نفر برسد. این حاصل برداشتن گام اولیه است، اما،‌ اگر بهترین شرایط را برای همه کسانی که ورودی المپیک را کسب کرده‌اند فراهم نکنیم، همان یک قدم را عقب می‌رویم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک که در المپیک ۲۰۰۴ آتن معاون ورزشی سازمان تربیت بدنی بوده است، هیچ مانعی در راه کاروان اعزامی ایران را به بزرگی نداشتن امکانات نمی‌داند و می‌گوید: ما در حال ادامه دادن فعالیت‌ خود با امکانات موجود هستیم و سهمیه‌های خود را نیز با شرایط موجود کسب کرده‌ایم، ولی، بی‌تردید تدارکات خوبی نداریم و قطعا نباید در المپیک پکن زنگ تفریح باشیم. اگر این طور باشد، یک نقطه ضعف برای ما محسوب می‌شود، نگاه ویژه و حرکت قوی در این مسیر مهم‌ترین هدف ما است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به حمایت جدی دولت از ورزش در آستانه المپیک تاکید کرد و گفت: ما ۱۰میلیارد تومان از دولت کمک می‌خواهیم، اگر این اعتبار به ما داده شود مشکل حل خواهد شد. هر افتخاری که در ورزش کسب شود، سرلوحه کار دولت قرار می‌گیرد، پس در شرایط فعلی که به اعتبار نیاز داریم و باید به المپیک برویم دولت باید ما را حمایت کند، همان طور که تا حالا حمایت کرده است.

علی کفاشیان معتقد است که از حالا تا حضور در این رقابت مهم، ملی‌پوشان تنها باید فکرشان المپیک باشد و به چیز دیگری فکر نکنند: المپیک یعنی ویژه‌ترین و بهترین. ما در پارالمپیک نیز سهمیه زیادی کسب کرده‌ایم و قطعا باید سرفصل جدا و ویژه‌ای برای المپیک داشته باشیم.

وی در رابطه با این مطلب که اختلاف نظرها در مسابقات آسیایی میان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی نسبت به دوره‌های قبل به کمترین زمان ممکن رسید و همین باعث کسب نتایج بهتر شد، گفت: بی‌تردید الان نیز اختلاف نظری وجود ندارد و اگر مشکلات بودجه‌ای و امکاناتی داریم، سازمان تربیت بدنی نیز نمی‌تواند کاری انجام دهد، بودجه سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک با هم کم شد و به علاوه تورم هم بالا رفت.

وی با تاکید بر حفظ وضع موجود و سرمایه‌گذاری متناسب با ورزش گفت: این دو کاری است که در راستای هم باید انجام شود. در صورتی که هیچکدام به درستی انجام نمی‌شود.

کفاشیان با بیان این که دیگر رویای شرکت در مسابقات المپیک زمستانی و تابستانی را فراموش کرده‌ایم، گفت: هنگامی که بودجه برای انجام امور اصلی کم است، بی‌تردید خیلی چیزها را باید فراموش کرد و کنار گذاشت.

علی کفاشیان صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: تا المپیک پکن بیشتر میهمان ورزش نیستم، پس دوست دارم در طول این مدت اقدامات موثری در ورزش انجام دهم.

وی گفت: یکی از اقداماتی که ما دوست داریم انجام شود این است که ورزش قهرمانی به صورت کامل به کمیته ملی المپیک داده شود و به صورت واحد در این زمینه عمل شود. نامه‌ای را در این زمینه به مهندس علی‌آبادی نوشته‌ایم که کارهای اجرایی دست ما باشد و سازمان به حمایت و هدایت بپردازد. چرا که سازمان تربیت بدنی آنقدر به فعالیت‌های مختلف می‌پردازد که اگر کار وسیع ورزش قهرمانی به ما سپرده شود، ورزش قهرمانی بهتر پیش خواهد رفت.

کفاشیان در قبال این سوال که در شرایط فعلی دستگاه ورزش چه وظیفه‌ای در قبال ورزش و کمبود اعتبارات دارد پاسخ داد: تنها وظیفه ما این است که مشکلات را بگوییم. منتظر اقدام رییس جمهور هستیم.

و اگر بودجه دیر برسد یا اصلا نرسد این مسیر را چگونه ادامه می‌دهید؟

کفاشیان گفت: قطعا از توسعه کار و رفتن به سوی کوانگ جو باز می‌مانیم و در درجه بعد تیم‌های اعزامی به المپیک ۲۰۰۸ پکن صدمه خواهند خورد و نمی‌توانیم توانمندی خود را ارایه کنیم.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از صعود بسکتبال به المپیک گفت: بعد از انقلاب هیچ رشته تیمی به غیر از بسکتبال نداشته‌ایم که به المپیک راه یابد و این از نظر ما اهمیت زیادی دارد. متاسفانه در فوتبال به‌‌رغم همه تلاش‌های انجام شده نتوانستیم مجوز ورودی را به دست آوریم که اگر این کار انجام می‌شد، کار بزرگی بود. من در شرایط فعلی تنها والیبال را به عنوان یک رشته تیمی صاحب شانس بالا می‌بینم. کفاشیان در ارزیابی مدیریت حاکم بر فدراسیون‌های ورزشی گفت: هم‌اکنون فدراسیون‌ها، کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی در هماهنگی خوبی به سر می‌برند. تشکیل ستاد بازی‌های دوحه - پکن به حفظ این ارتباط کمک زیادی کرد و وقتی انتظارات برآورده می‌شود،‌ قطعا باعث ثبات بیشتر خواهد شد. ما در خیلی از فدراسیون‌ها پتانسیل لازم را برای کسب نتیجه داشتیم، اما مدیرت درستی اعمال نمی‌شد که با اعمال این سیستم نتیجه خوب گرفتیم. البته ورزشکاران نیز خوب کار کردند و نتیجه گرفتند. اما در شرایط فعلی نقاط ضعف موجود به مسایل بیرونی باز می‌گردد. ما نظم را ایجاد کرده‌ایم، حالا عوامل بیرونی باید به کمک ما بیاید. اگر این حمایت انجام نشود، سیستم فعلی برنامه‌هایش پیش نمی‌رود. کفاشیان در آخرین بخش از صحبت‌های خود، کم شدن ریخت و پاش در فدراسیون‌ها و سازمان یافته شدن بودجه‌ای که به فدراسیون‌ها داده می‌شود را نیز از دیگر دستاوردهای مهم برشمرد و گفت: طی تفاهمنامه مالی که با فدراسیون‌ها برای مسابقات مختلف منعقد کردیم واقعا از بودجه‌ای که به آنها داده شده استفاده بهینه بردیم و حتی برخی فدراسیون‌ها اعتبار بیش‌تری نسبت به آن چه ما به آنها دادیم را نیز درآمدزایی کردند و این در حالی است که ما هیچ هزینه‌ای به غیر از سرفصل‌های کاریمان را قبول نمی‌کنیم.