اهداف دولت از ترمیم کابینه

محصولی:اگر بخواهیم مشکلات اصلی کشور را حل کنیم، یکی از آنها مساله اشتغال است و این مساله را نمی‌توان بدون توجه به رشد تولید انجام داد

دنیای اقتصاد - صادق محصولی، مشاور ذینفوذ رییس‌جمهوری که به گفته خود، دوستی ۳۰ساله با محمود احمدی‌نژاد و ثمره‌هاشمی دارد، در گفت‌وگوی مفصلی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، اهداف دولت از ایجاد تحول در ترکیب کابینه و نیز تحلیل خود را از اوضاع اقتصادی بیان کرده است.

صادق محصولی در ابتدای دولت نهم برای تصدی وزارت نفت معرفی شد اما پیش از اخذ رای اعتماد به دلیل فضای خاص مجلس انصراف داد. صادق محصولی، مشاور رییس‌جمهوری

وی تغییرات در کابینه را حق رییس‌جمهوری می‌داند و با اشاره به این نکته که احمدی‌نژاد با کسی عقد اخوت نبسته و قبلا نیز گفته بود کارنامه وزرا را بررسی می‌کند، تصریح کرد که تغییرات از این جهت صورت گرفت که رییس‌جمهوری می‌خواهد هیچ فرصتی را برای خدمت‌رسانی بهتر از دست ندهد.

محصولی در خصوص علل تغییر وزیران نفت و صنایع، ابتدا ضمن تجلیل از «وزیری هامانه»، وزیر سابق نفت، می‌گوید که وی از برادران دلسوز دولت است و تجارب خوبی دارد و به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور نفت و گاز در کنار دولت خواهد بود.

گفتنی است رییس‌جمهور نیز در جلسه اخیر دولت ضمن تقدیر از وزیری هامانه، از وی خواست در تمامی جلسات کابینه به عنوان مشاور وی حضور داشته باشد.

محصولی در عین حال می‌گوید که برای تقویت بیشتر دولت و افزایش بهره‌وری، بعضی اوقات رییس‌جمهوری لازم می‌داند تغییراتی اعمال کند، چرا که اعتقاد دارد فرصت خدمت‌رسانی تکرار نمی‌شود و باید از ثانیه‌ثانیه آن استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سوال ایرنا که رییس‌جمهور چه برنامه ویژه‌ای برای بخش صنعت‌ دارد که وزیر قبلی نتوانست انتظارات وی را برآورده کند، پاسخ می‌دهد که رییس‌جمهور در بخش صنعت نگاهش این است که اگر بخواهیم مشکلات اصلی کشور را حل کنیم، یکی از آنها مساله اشتغال است و این مساله را نمی‌توان بدون توجه به رشد تولید انجام داد.

به نظر می‌رسد اشاره محصولی به کاهش رشد تولید صنعتی به نرخ یک رقمی در دو سال اخیر باشد که قاعدتا باعث عدم‌تحقق اهداف اشتغال دولت از این طریق شده است.

به گفته محصولی، مساله مهم در زمینه ایجاد اشتغال در بخش صنعت مدیریت ستادی است که باید به صورت کلان از طریق ستاد‌های وابسته به دولت از جمله وزارت صنایع صورت بگیرد.

خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه وزیر سابق صنایع قول داده بود ۴ تا ۶میلیون شغل در بخش صنعت ایجاد کند و سهم صنعت را در درآمد ناخالص ملی افزایش دهد، از محصولی سوال می‌کند که آیا آقای طهماسبی در این محورها موفق بوده است یا نه؟مشاور رییس‌جمهور بدون اشاره به فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش صنعت، اشتغال به وجود آمده طی دو سال اخیر در کلیه بخش‌ها اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات و نفت را یک‌میلیون و ۹۰۰هزار نفر اعلام می‌کند که به گفته‌ وی، اگرچه کار بزرگی است اما فقط درصد کمی از بیکاری را کاهش داده است.

محصولی همچنین ادامه داد: از جمله نکات مهم دیگر دولت در بخش صنعت، تسریع در واگذاری شرکت‌های دولتی وابسته به وزارت صنایع است. وی افزود: افزایش بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌های موجود و بالا بردن سهم صنعت در تولید ناخالص ملی علاوه بر بهره‌وری از راه افزایش سرمایه‌گذاری که نیازمند ستاد قوی برای ایجاد زیرساخت‌ها و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری است از دیگر نکات مهم در بخش صنعت است.

مشاور رییس‌جمهوری تصریح کرد: نگاه متوازن به تمام بخش‌های صنعت، یعنی اینکه یک بخش بیش از اندازه چاق و قسمتی دیگر بیش از اندازه نحیف و لاغر نباشد و همچنین توجه ویژه به صنایع «های‌تک» و نهایتا نوسازی صنایع که بسیار مهم است نکات مهم مورد توجه دولت در بخش صنعت است.

صادرات غیرنفتی و بانک‌ها

محصولی در بخش دیگری از گفت‌وگو اظهار کرد: دولت همچنین، درنظر دارد، صادرات غیرنفتی خود را بالا ببرد. میزان صادرات غیر نفتی در سال۸۳، هفت‌میلیارد دلار بود که در سال۸۵، بیش‌از ۱۶میلیارد دلار شده است. شاید روزی در خواب هم نمی‌دیدیم که‌بالای ۱۰میلیارد دلار، صادرات غیرنفتی داشته باشیم اما رییس‌جمهوری به رشد فعلی نیز قانع نیست. انتظار او، رقم بالاتری است.

از محصولی سوال شد، رقم مورد نظر رییس‌جمهوری برای صادرات غیرنفتی چقدر است؟ وی پاسخ داد: این مساله به مجموعه عوامل بستگی‌دارد. اگر ساختار بانک‌ها و سیاست‌های پولی را بتوانیم اصلاح کنیم که جزو برنامه‌های مهم رییس‌جمهوری است و بانک‌ها به این سمت گرایش پیدا کنند که تسهیلات را دربخش تولید تزریق کنند، قطعا صادرات غیرنفتی، بیش از این رشد خواهد داشت.

مشاور رییس‌جمهوری‌ افزود: به‌عنوان مثال تسهیلات را به بخش دلالی و واسطه‌ای تزریق می‌کنند و یک عده با این تسهیلات بازار مسکن‌را مورد حمله قرار می‌دهند و سپس هیاهو راه می‌اندازند که مسکن وجود ندارد و در پی آن، قیمت مسکن رشد سرسام‌آوری پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، بانکی نقدینگی زیادی را برای خرید یک ویلای چند‌میلیاردی و نه حتی ساخت مسکن، در اختیار فردی گذاشته و بعد، این فرد ویلای خریداری شده را نزد بانک وثیقه گذاشته و به اسم تولید یک قطعه و دایر کردن یک کارخانه‌ مجددا وام گرفته و دوباره به خرید و فروش در بخش مسکن روی آورده است.

مشاور رییس‌جمهوری گفت: این در حالی است که اسناد برای تولید ظاهرسازی شده و وام هم در جای دیگری هزینه شده است.

ماجرای خط لوله صلح

از مشاور رییس‌جمهوری سوال شد، گفته می‌شود بین وزیری هامانه و‌نژاد حسینیان بر سر قرارداد خط لوله صلح اختلاف وجود داشت و این‌ امر یکی از دلایل تغییر وزیری هامانه بوده است.

محصولی این مطالب را رد کرد و گفت: قرارداد خط لوله صلح به نفع‌ جمهوری اسلامی ایران اصلاح شده است. این قرارداد آن‌طور که شایعه کردند، نیست بلکه به نظر کارشناسان قرارداد خوبی است.

وی افزود: قرارداد کرسنت در دولت قبلی با آن شرایط بسیار بد، منعقد شده بود که دولت نهم جلوی آن را گرفت و دارد اصلاح می‌شود. پس چطور انتظار دارند که دولت خلاف منافع ملت حرکت کند، آن هم آقای احمدی‌نژاد که نه از آمریکا می‌ترسد و نه از غرب. مشاور رییس‌جمهوری اظهار کرد: در قرارداد خط لوله صلح، قیمت فروش گاز به ژاپن، ملاک قرار داده شده و ترکیبی از آن، با فرمولی، پایه قیمت شد.

همچنین از وی سوال شد ، پس‌اینکه آقای وزیری هامانه به علت امضای این قرارداد با قیمت بسیار پایین مورد انتقاد بوده، صحیح نیست؟ محصولی پاسخ داد: چنین چیزی صحت ندارد.

سرمایه‌گذاری خارجی در نفت

همچنین از محصولی در مورد علت کمبود سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت سوال شد.

وی در پاسخ گفت: در سال۸۵ معادل ۳/۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم در حالی که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال۸۳، ۷/۲میلیارد دلار بوده است.

مشاور رییس‌جمهوری افزود: یعنی سرمایه‌گذاری خارجی در عین تحریم رشد داشته است و در تلاشیم آن را افزایش دهیم. وی تاکید کرد: دنیا تشنه انرژی ایران است و ناچار است به سمت ما بیاید. منابع نفتی کشورهایی مثل آمریکا با فرض ثابت ماندن منابع کشف شده، هشت تا ۱۰سال دیگر، پایان می‌یابد. محصولی گفت: در کل قاره آمریکا، تنها کشوری که در انرژی افق ۱۰۰ساله دارد، کشور ونزوئلا است. در واقع ارتباط سیاسی ایران با ونزوئلا، رگ حیات آمریکا را نشانه گرفته است و آمریکایی‌ها خوب این مساله را می‌فهمند.

وی تصریح کرد: غربی‌ها ناچارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند زیرا در غیر این‌صورت، این منابع از دستشان می‌رود. شرکت‌های آمریکایی اکنون هم به دولت خود معترضند که چرا آنها را از فرصت‌های ایجاد شده به‌خاطر سیاست‌هایشان محروم می‌کنند؟

از محصولی پرسیده شد، برخی معتقدند با اعمال تحریم‌ها، هزینه سرمایه‌گذاری در ایران افزایش یافته است. ارزیابی شما چیست؟

وی پاسخ داد: اگر دریافتی‌ها در مقابل هزینه‌ها بیشتر باشد، این هزینه‌ها قابل پرداخت است. دولت برای مقابله با طرح‌ها و نقشه‌های دشمن و در راس آن، آمریکا برنامه دارد. از جمله اینکه، بودجه سال۸۶ کشور را بر پایه نفت هر بشکه ۷/۳۳دلار، بست.

محصولی‌ گفت: وقتی دشمن مطمئن ‌شد، ما آماده ‌نبرد تمام‌عیار هستیم، نتوانستند روندی را که برای کاهش قیمت نفت داشتند، کنترل‌کنند و روز به روز، بر قیمت نفت افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت نفت، هر بشکه ۷۰دلار است، گفت: قیمت نفت چه‌ بشکه‌ای یک دلار باشد، چه ۷۰۰دلار، وقتی منابع محدود باشد، مصرف‌کنندگان و در راس آنها، آمریکا و اروپا مجبورند خود را با شرایط وفق دهند. لذا در این شرایط، یعنی نفت با قیمت بشکه‌ای بیش از ۷۰دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، بهترین سرمایه‌گذاری در دنیاست.

وی در پاسخ به این سوال که تولید نفت در ایران ۲/۴میلیون بشکه در روز اعلام شده است اما کارشناسان نفتی خارجی معتقدند، رقم واقعی کمتر از ۴میلیون بشکه است. نظر شما چیست؟

محصولی در پاسخ گفت: حدود دو میلیون و ۴۰۰هزار بشکه، صادرات و حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار بشکه، مصرف داخلی داریم. وی افزود: مساله ‌صادرات، موضوع‌ روشنی است، اگر صادرات ما کاهش یابد، بازار داغتر می‌شود. لذا صادرات نفت به قوت خود باقی است و منابع درآمدی مشخصی نیز داریم.

مشاور رییس‌جمهوری با اشاره به افزایش سالانه مصرف داخلی گفت: این مسائل، نشان‌دهنده آن است که اظهارات کارشناسان خارجی درست نیست.

نه دولت سایه نه گزینه وزارت

محصولی در پاسخ به سوالی که گفته می‌شود دولت در سایه هستید این مطالب را شایعه دانست و آن را رد کرد. وی همچنین به این پرسش که آیا گزینه موردنظر رییس‌جمهوری برای تصدی وزارت نفت یا صنایع هست یا نه، پاسخ منفی داد و در عین‌حال احتمال داد که کسانی که به‌عنوان سرپرست معرفی شده‌اند جزء گزینه‌ها باشند.