چهارمین جشن «تصویر سال» افتتاح شد

چهارمین جشن «تصویر سال» عصر دوشنبه با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف و دانشجویان هنر در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. درهای خانه هنرمندان ایران راس ساعت مقرر بازشد و آثار به روایت تصویرها و رویدادهای یک‌سال جاری به معرض نمایش هنردوستان درآمدند.

آثار مجید ناگهی، امیرعلی محبی نژاد، حسین چنعانی، نجف شکری، پیمان هوشمندزاده، مرتضی مجیدی، غزل غضنفری، محسن یزدی پور، محمد‌راز‌‌دشت، ارشیا کیانی، سیاوش نقشبندی و سپهرحمیدیان، با مضامین اجتماعی سیاسی درراهروهای گالری ممیزبه چشم می‌خورد. همچنین دو اثر از رضا معطریان، آثاری از حامد خالقی، رعنا جوادی، آرش یداللهی و عکس جالب و زیبای تجمع زنبورهای عسل از بهمن جلالی زینت بخش دیوارهای خانه هنرمندان بودند. پیکره مرحوم مرتضی ممیز به قدری زنده و جاندار در لحظه اول به چشم می‌آمد که آدم باورش می‌شد ممیز زنده است و مثل همیشه ساده و بی‌تکلف به تماشای چهارمین جشن تصویر سال آمده است.

تقریبا می‌توان گفت اولین سالن گالری ممیز به خود او اختصاص داشت. شقایق حمیدی با سه اثر از مراسم تشییع جنازه این استاد گرافیک و با به تصویرکشیدن چهره‌های مات و وحشت زده از درگذشت مرتضی ممیز، شاهرخ حیدری، هومن اخوین، امیرحبیب طاری فر، سپهرصمدیان، حسین چنعانی، مهدی قاسمی‌با تصویری ازممیز در ابرها هریک به نوعی سهم خود را در برابر مرتضی ممیز ادا کرده بودند.

سالن بعدی با چینشی مناسب به آثارسایرپیشکسوتان طراح گرافیک تعلق داشت. ساعد مشکی با اثر «هفتادمین سالگرد تولد ممیز»، قباد شیوا «اولین نمایشگاه هنرمندان معاصرایران»، فرشید مثقالی «چهارمین دوسالانه مجسمه سازی تهران»، ابراهیم حقیقی «نکوداشت مجید انتظامی‌دربیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر»، مصطفی اسداللهی «نمایش آثارخارجی موزه»، رضا عابدینی «نمایشگاه طراحی کتاب نگاه سال ۸۴»، کیانوش غریب پور با اثرتامل برانگیز دوتاس خونین برصفحه سفید، فتح‌ا... مرزبان با پوسترمارمولک، محمد نوروزی «آخرین روزهای زندگی ممیز» و اسعد نقشبندی و سیف‌ا... صمدیان ازممیز آثار چشم‌نوازی را به وجود آورده بودند.

در این میان اثر پریسا تشکری با عنوان «اول آزمایش بعد ازدواج» به چشم می‌خورد. در این اثر دو سنجاق قفلی به وسیله یک قلب مشترک به هم تلاقی کرده بودند. بعد از آن طرح پوستر فرزاد ادیبی همگان را متعجب ساخته بود. ادیبی دراین اثر یک اسکاچ را بر روی مایع ظرفشویی تصویرکرده بود. مایع ظرفشویی که نمادی از یک زن بود کفش‌های پاشنه بلند پوشیده بود و بر روی آن حک شده بود «زن، تاریکی، کلمات، حافظ موسوی».

«روزجهانی موزه» از مسعود نجابتی، روبرتو روسولینی از مهدی کریم زاده، «بزرگداشت فردوسی» از حمید رضا وصاف، گردهمایی حکیم عمرخیام از کسری عابدینی نیز از دیگر آثار طراحان گرافیک را تشکیل داده بود. در سالن سوم اثر ویدئو آرتی از حسین خسروجردی به چشم می‌خورد. در این ویدئو حسین خسروجردی هنرمند نقاش و مدرن کار به هیات یک مومیایی درآمده و بعد از انجام دادن حرکاتی به تعویض لباس و شستشوی خود می‌پرداخت. سالن سوم که به آثارهنرمندان کاریکاتوریست اختصاص داشت، کاریکاتورهایی از مسعود شجاعی طباطبایی، حسین نیرومند، کیوان زرگری، گل‌محمد خدا وردی، آوین،هادی حیدری، علیرضا ذاکری، نیما جمالی، حسین صافی، جمال رحمتی وجود داشت.

اثر مردی خسته با دوربین فیلمبرداری درمیان شعله‌های آتش که انگار از خود و زندگی اش فیلم می‌گرفت از توکا نیستانی و اثرپیرمردی که با عصای خود به شوت کردن توپی مشغول بود، درحالی که درختان اطرافش وغروب خورشید همه حکایت از نزدیک شدن مرد به مرگ بودند از کامبیز درم بخش نیز به مخاطبان پیام می‌دادند.

در سالن‌های طبقه دوم آثار عکاسان خبری را چیده بودند. اسم‌هایی که مثل همیشه به یمن همکاری‌های مشترک به ذهن و چشم آشنا بودند و آثاری که انگارهمین دیروز یا شاید پریروز در دو قدمی ‌ما اتفاق افتاده بود و این‌ها تصویرش کرده بودند.

حسن قائدی، ساتیارامامی، جواد مقیمی‌، حیدررضایی، سجاد صفری دهکردی، رضا معطریان، روح‌ا... وحدتی، سامان اقوامی، علیرضا عباسی، غزل عربی، مجید سعیدی، محمد صیاد، محسن شاندیز، محمد مهدی موذن، مهدی زارع، منصوره معتمدی، مهدی قاسمی، میلاد پیامی‌و... .

در تالار بتهوون نیز فیلمی ‌با عنوان «روزی روزگاری مراکش» به نمایش درآمد و مراسم افتتاح چهارمین جشن تصویر سال دوستداران تصویر به پایان رسید.