معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از امضای تفاهم نامه مشترک راه‌آهن و مرکز پژوهش‌های مجلس به‌منظور حمایت و بهبود وضعیت صنعت ریلی در بخش‌های مختلف و توسعه این صنعت در میان دیگر شقوق حمل‌ونقلی، خبر داد. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن؛ سعید رسولی با اشاره به اینکه مرکز پژو هش‌های مجلس یکی از ارکان اثرگذار مجلس شورای اسلامی و مشاور امین نمایندگان محترم مردم در مجلس است، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس با بدنه کارشناسی قوی، صاحب‌نظران و متخصصان مختلفی را در خود جای داده است.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های خاص و ارزشمند راه‌آهن در توسعه کشور ازجمله صرفه‌جویی بسیار زیاد سوخت، کاهش چشمگیر تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در حمل‌ونقل ریلی، دولت و مجلس توجه و اهتمام خاصی به موضوعات و مسائل ریلی دارند. رسولی گفت: طی سال‌های گذشته حمایت‌های قابل توجهی از سوی دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از بخش ریلی را شاهد بودیم که می‌توان به‌عنوان نمونه به تصویب برخی قوانین در این زمینه اشاره کرد. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بیان اینکه با حمایت دولت و مجلس از این صنعت، فرصت‌های خوبی در راه‌آهن ایجاد شده است، تصریح کرد: در راستای توسعه تعامل با مرکز پژوهش‌های مجلس تا کنون جلسات متعددی برگزار شده است. وی اضافه کرد: در اولین جلسه راه‌آهن و مرکز پژوهش‌ها سال گذشته به مباحث کلی موجود در راه‌آهن پرداخته شد ودر نشست اخیر، چالش‌ها و مسائل مهم صنعت ریلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رسولی عنوان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری مبنی بر اولویت بخشی به صنعت ریلی، تنظیم و پیگیری درج احکام مورد نیاز در لایحه برنامه ششم توسعه یکی از برنامه‌های راه‌آهن بوده است، به‌طوری‌که راه‌آهن در دفاع از پیشنهادهای دولت در لوایح تقدیمی به مجلس تعامل و همکاری بیشتری را با مرکز پژوهش‌ها داشته است. وی با اشاره به توجه خاص مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه ششم به حوزه حمل‌ونقل ریلی، تصریح کرد:‌ خوشبختانه احکام پیشنهادی دولت به‌طور کامل تصویب شده است. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن تصریح کرد: طی تعامل و همکاری و ارائه دیدگاه‌های تخصصی، راه‌آهن از نظرات کارشناسان آن مرکز برای بهبود مسائل راه‌آهن بهره مند خواهد شد. وی با اشاره به اینکه ارتباط و همکاری راه‌آهن و مرکز پژوهش‌ها به صورت سیستماتیک و دائمی بیش از پیش گسترش می‌یابد، اعلام کرد: در حوزه تامین منابع و اولویت‌های خاص بازنگری و نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای راه‌آهن همکاری‌های مشترک صورت می‌گیرد.

رسولی ادامه داد: مقرر شد طی تفاهم‌نامه همکاری بین راه‌آهن و مرکز پژوهش‌های مجلس که در آینده‌ای نزدیک به امضا خواهد رسید، گزارش‌های کارشناسی مشترک از سوی مرکز پژوهش‌ها چاپ و چالش‌های ریلی در آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: گزارش‌های برگرفته از نگاه کارشناسان در روشنگری و جایگاه حمل‌ونقل ریلی تاثیر بسزایی خواهد داشت. وی خاطر نشان کرد: هر چه قانون‌گذار با واقعیت حوزه ریلی و نقش سرشار آن آشنایی بیشتری داشته باشد، در توسعه راه‌آهن موثر خواهد بود. رسولی یادآور شد؛ درهمین راستا کارگروه‌های تخصصی مشترک تشکیل و از حوزه‌های مختلف راه‌آهن دعوت خواهیم کرد تا مسائل به صورت تخصصی ارائه و مورد بررسی قرار گیرند. راه‌آهن ایران براساس سند چشم‌انداز بیست ساله توسعه در نظر دارد تا نسبت به توسعه حمل‌ونقل ریلی در بخش‌های مختلف اقدام کند؛ از آنجایی که مرکز پژوهش‌ها به نقش ارزنده حمل‌ونقل ریلی در توسعه کشور به‌خوبی واقف است حمایت از این صنعت را در برنامه‌های خود قرار داده و علاقه‌مند به توسعه همکاری با راه‌آهن کشور است.