رشد قیمت مس دور از انتظار نیست
فلزات غیرآهنی
در هفته گذشته بازار فلزات غیرآهنی، همچون دیگر بازارهای مالی، به دلیل ادامه نگرانی‏ها در مورد وام‏های مسکن ریسکی، با نوسانات منفی قابل توجه مواجه بود. به نظر می‏رسد که در هفته پیش بازار هنوز در مورد عدم‌سرایت مشکلات مربوط به وام‏های ریسکی مسکن به دیگر بخش‏های اقتصاد خوش‏بین بود. ولی پس از انتشار برخی گزارش‏های مربوط به سفارشات به کارخانه‌ها و همچنین فروش کمتر از انتظار برخی از فروشگاه‏های زنجیره‏ای بزرگ (مثل وال مارت در آمریکا)، نگرانی در مورد سرایت مشکلات مسکن به دیگر بخش‏های اقتصاد افزایش یافت و اکثر بازار‏های مالی از جمله بازار فلزات با شوک منفی مواجه شدند.

در روز جمعه پس از این که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره برای وام‏های مستقیم به بانک‏ها (rate Discount) را 5/0‌درصد کاهش داد و به 75/5‌درصد رسانید، بازارهای مالی در مورد نقدینگی لازم برای معاملات جو آرام‏تری را تجربه کردند و قیمت‏ها افزایش یافت. قیمت 3‌ماه مس که در روز جمعه با 4‌درصد افزایش به حدود 7000‌دلار رسید، برای کل هفته با کاهش 8‌درصدی مواجه بود. همچنین قیمت 3‌ماه روی که در روز جمعه با 4‌درصد افزایش به 3070‌دلار رسیده بود، برای هفته با 10‌درصد کاهش همراه بود. قیمت 3‌ماه آلومینیوم هم که در روز جمعه با یک‌درصد افزایش به 2495‌دلار رسیده بود، برای هفته با 4‌درصد کاهش مواجه بوده است.
همچنین انتظار می‏رود که در هفته آتی در صورت آرام بودن جو کلی بازارهای مالی، قیمت فلزات روند مثبتی را طی کند و معامله‏گران به جنبه‏های بنیادی وضعیت عرضه و تقاضا برای فلزات توجه بیشتری داشته باشند. با توجه به این که فعلا کاهش شدید رشد اقتصادی در آمریکا پیش‏بینی نمی‏شود و همچنین با توجه به رشد مناسب بازارهای هند و چین، روند مناسب‏تر برای قیمت فلزات دور از انتظار نمی‏باشد.
اما وضعیت رشد منطقه یورو و تقاضا برای فلزات در این منطقه با ابهاماتی روبرو است و رشد 5/2‌درصدی این ناحیه در 3‌ماه دوم سال جاری (به نسبت سال قبل) کمتر از انتظارات 8/2‌درصدی اقتصاددانان بوده است.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با 6/6‌درصد کاهش به 6960‌دلار رسید. موجودی LME مس با 3/5‌درصد افزایش به 120 هزار تن رسید. جدا از روند کلی منفی بازارهای مالی، افزایش موجودی‏های لندن نیز بر قیمت مس اثر منفی داشت. قیمت مس که 3 هفته قبل در حدود 8000‌دلار بوده است اخیرا روند ضعیفی داشته است. اما باید در نظر داشت که بازار مس با کمبود کنسانتره مواجه است و با آرام شدن شرایط هیجانی بازار فلزات، و توجه بیشتر به شرایط بنیادی فلز مس، افزایش قیمت دور از انتظار نیست. همچنین شرکت کودلکو اعلام کرد که به دلیل اعتصابات، تولید شرکت در 3‌ماه دوم سال جاری با 11‌درصد کاهش مواجه بوده است.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با کاهش 4‌درصدی به 2418‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با کاهش 2/0‌درصدی به 831300 تن رسیدند. بازار آلومینیوم تحت‌تاثیر مشکلات مربوط به مسکن در ایالات متحده قرار دارد. همچنین رشد اقتصادی کمتر از انتظار در آلمان بر روند مصرف آلومینیوم موثر است. آلمان پس از چین، آمریکا و ژاپن چهارمین مصرف‌کننده آلومینیوم جهان محسوب می‏شود و 5/5‌درصد آلومینیوم جهان را مصرف می‏کند. انتظار می‏رود که تدابیر دولت چین برای کاهش سرمایه‏گذاری در صنعت آلومینیوم و افزایش مالیات صادرات آلومینیوم بر افزایش قیمت این فلز موثر باشد. اما در میان‏مدت بهره‏برداری از پروژه‏های جدید استخراج بوکسیت و تولید آلومینیوم ممکن است به روند کاهشی قیمت کمک کند.
همچنین شرکت آلومینیوم چین قصد دارد که طرح ۴/۲‌میلیارد ‌دلاری استخراج و تصفیه بوکسیت در استرالیا را به اجرا در آورد. تقاضا برای بوکسیت در چین در حال افزایش است و با وجود اینکه چین تولید ۱۰‌درصد بوکسیت جهان را در اختیار دارد، منابع بوکسیت استرالیا برای چین اهمیت بیشتری پیدا کرده است. چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده آلومینیوم در جهان است و استرالیا مهم‌ترین منبع بوکسیت جهان محسوب می‏شود.
روی و سرب
در هفته گذشته قیمت روی با افت شدید ۹‌درصدی به ۳۰۲۱‌دلار کاهش یافت. موجودی‏های لندن هم با کاهش ۲/۲‌درصدی به ۶۱۸۰۰ تن رسیدند. با توجه به شرایط هیجانی بازارهای مالی در هفته گذشته، کاهش موجودی‏های روی چندان مورد توجه معامله‏گران قرار نگرفت. همچنین در ماه ژولای، تولید روی و سرب در چین به ترتیب با ۱۴‌درصد و ۷/۶‌درصد کاهش (به نسبت ماه قبل) مواجه بوده است. در مقایسه با سال قبل، تولید روی و سرب در ماه ژولای به ترتیب ۱۳ و ۴/۹‌درصد افزایش داشته است و به ۲۷۶۰۰۰ تن روی و ۲۲۳۰۰۰ تن سرب رسیده است. انجام تعمیرات در کارخانجات ذوب و همچنین قیمت بالای کنسانتره، اشتهای کارخانه‌های ذوب را در فصل کم‌مصرف تابستان کاهش داده است. انتظار می‏رود که در پاییز تولید دوباره افزایش یابد. قیمت سرب در هفته گذشته با ۸/۰‌درصد افزایش به ۲۸۹۵‌دلار رسید و موجودی‏های سرب نیز با ۲/۱۳‌درصد کاهش به ۲۸۳۰۰ تن رسیدند.
نیکل
قیمت نیکل که اخیرا با سقوط مواجه شده بود در هفته گذشته ۵/۰‌درصد افزایش یافت و به ۲۵۵۲۵‌دلار رسید. موجودی‏های نیکل با ۸‌درصد افزایش به ۲۰ هزار تن رسیدند. ولی باید توجه داشت که این موجودی نسبتا ناچیز و معادل مصرف ۶ روز جهان است. علت کاهش قیمت اخیر، کاهش تقاضا از سوی تولید‌کنندگان فولاد ضد زنگ بوده است. به دلیل این کاهش تقاضا منحنی قیمت نیکل حالت Contango (قیمت آتی بیشتر از قیمت نقدی) از خود نشان می‏دهد.
منبع: کارگزاری فلزات مفید